Frågeställaren är osäker på om en nyinköpt Volkswagen Golf från 2014 kar kamrem eller kamkedja.
”Bilhandlaren sa att den aktuella modellen har kamrem som ska bytas men när jag googlar så hittar jag information om att bilen har kamkedja. Vad gäller?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har precis köpt en Golf 1,4 TSI Multifuel -14. Jag har dock svårt att hitta information om den har kamkedja eller kamrem? Bilhandlaren sa att den aktuella modellen har kamrem som ska bytas vid 24 000 mil men när jag googlar så hittar jag information om att bilen har kamkedja. Vad gäller?
Jonny A
Svar:
2014 lanserades en ombyggd TSI-motor där de problematiska kamkedjorna hade bytts ut mot rem. Din bil har alltså kamrem och den ska aldrig behöva bytas, lovar Volkswagen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har precis köpt en Golf 1,4 TSI Multifuel -14. Jag har dock svårt att hitta information om den har kamkedja eller kamrem? Bilhandlaren sa att den aktuella modellen har kamrem som ska bytas vid 24 000 mil men när jag googlar så hittar jag information om att bilen har kamkedja. Vad gäller?
Jonny A
Svar:
2014 lanserades en ombyggd TSI-motor där de problematiska kamkedjorna hade bytts ut mot rem. Din bil har alltså kamrem och den ska aldrig behöva bytas, lovar Volkswagen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Styrman jag är inte helt säker på det.
Jag har bytt kamremar sedan 80 talet i parti och minut och dagens remmar jämfört med dåtidens ser verkligen ut att vara 3-4 ggr så väl dimensionerad nuförtiden tiden.
Vad man inte nämner är väl att man måste ha koll på alla spännhjul och ev vattenpump som också drivs av remmen och som många gånger orsakat ett rem haveri.
Så inspektion är väldigt viktig när man kör 20-30 tusen mil utan byte.
Hade en gång i tiden en Jetta -82 som jag körde över 25.000 mil med innan jag sålde den och inget kamremsbyte på den. Kan tilläggas att den motorn var ofarlig när det gällde kamremsbrott så det enda som kunde hända var att man blev stående.
PI. Jag bytte på en sådan jetta back in the days och pricis på 240000 och intervallen var 12000 vill jag minnas.
Den såg som ny ut men när vi bröt den lite onaturligt bakåt flög den av.
"Aldrig bytas" - det låter inte trovärdigt. Alla andra ju intervall för kamremsbyte.
Påminner om "sealed for life" automatlådeolja - som behövs bytas för att undvika haveri.
Det kanske är så att när kamremmen går av då är bilens livstid slut eller..?
Lite komiskt att kedja som normalt håller bilens liv ut går sönder i parti och minut. Medans rem alltså håller i all framtid, som normalt annars byts vid typ 10000mil.
Allt handlar om dimensionering och materialkvalitet. Som konstruktör har jag gjort maskiner med kuggremmar som driver många remskivor i 5000 rpm nästan dygnet runt i åratal. Till slut måste man byta lager och då byter man naturligtvis remmen. På moderna kamremsmotorer är det nog oftare vattenpumpen som sätter gränsen. Att referera till forndida erfarenheter är inte seriöst när man bedömer nya motorer. Det finns givetvis lyckade och misslyckade lösningar med kedja. En VW är inte en Merca.
Kamkedjor har nötts ut på både MB och bmw och säkert fler.
Vag har haft flertal problem med kedjan på vissa motorer och på andra inga problem alls.
Vissa skyller på longlife oljan.
Det är som jordnära säger om dimensionering.
Ofta är det faktorer som ställer till det.
Lika trovärdigt som biltillverkare som har förseglade växellådor, för att oljan där "aldrig behöver bytas".
Dumheter!
Jo, remmen håller nog länge (liksom oljan i en växellåda). Men att gå från att hålla länge till evig är ett långt steg. Endera hoppas tillverkare att folk ska ha glömt alla sådana löften efter 10 år och 20 000 mil, eller också har de byggt bilarna så att de ändå ska vara skrotfärdiga när det väl är dags.
Varför kamrem eller kedja ? På gamla Volvo bilar fanns det drev istället som överförde styrningen av kamaxeln . Behövdes aldrig bytas .
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.