Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag söker information om hur ljud, och även i viss mån synintryck, påverkar uppfattningen av hastighet, till exempel hur människan uppfattar en sportbil med sportavgassystem jämfört med en vanlig bil med ett vanligt avgassystem.
Där båda håller samma hastighet, exempelvis 70 km/tim, men sportbilen har en lägre växel och därav ett högre varvtal än den vanliga bilen som kör lika fort men på en högre växel.
Ralf Odh
SVAR:
Det behövs inte så mycket forskning för att inse att människans uppfattning av fart lätt kan manipuleras. Den som exempelvis åkt i en gammal MG vet att 70 km/tim kan upplevas som en hisnande hastighet medan 200 km/tim i en modern familjebil är helt sensationsfritt.
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det senare en fara då föraren lätt blir fartblind. Sportvagnsägaren förstärker gärna fartkänslan, även på moderna bilar, med sportavgassystem och tätstegad växellåda för att det ska kännas som att bilen går fortare än vad den i själva verket gör. Svårare än så är det nog inte.
Har forskning skett på detta område kan det vara idé att lyssna med VTI, KTH eller Trafikstyrelsen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej jag tycker inte ljud påverkar fartupplevelsen.
Det är suget vid acceleration och att man trycks mot sätet som ger fartupplevelser.
Åkte med en vän en gång i en Golf GTI med sportljuddämpare. Vi skulle köra ca 4 mil. Det var en högljudande otäck upplevelse. Det var knappt lönt att försöka prata och jag var lomhörd i ca 1 timme efter den färden.
Den bmw 540 jag hade förut gav en härlig fartupplevelse även om den gick väldigt tyst
Så kallade sportavgassystem verkar i många fall vara monterade på bilar som ägs av ungdomar med nytaget körkort. Sannolikt handlar det om att visa sig "häftig" inför kamraterna. Inte sällan i samband med vansinneskörningar. Sannolikt bottnar det i osäkerhet och att man vill försöka hitta en identitet. För min del fick gärna dessa avgassystem gärna förbjudas, det skulle med stor säkerhet bidra till en säkrare trafikmiljö.
och om vi förbjuder rattmuffar kanske sura gubbar i hatt håller sig hemma i halkan...
Trots min ålder är sportavgassytem ett krav. Låter mysigare, känns sportigare, tuffare, blir märkbart piggare (rätt motstånd om det inte är för grovt, original är alltid "fel" då det ska vara så tyst som möjligt och dessutom blir förbrukningen lägre med sportavgassystem om man kan låta bli att gasa extra hela tiden p g a ljudet). Sportavgasssytem ska inte förväxlas med irriterande 740-calle som sliter bort valfri ljudämpare och ersätter med ett smalt eller supergrovt rör.
Frågan borde ställas som så: Hur påverkar buller mänskans hälsa? Det är ett av våra största hälsoproblem som stör oss och ger många sjukdomar.
Klart att ljudet förhöjer fartupplevelsen. Den som åkt Saab tvåtakt vet!
Att se en gammal trött Volvo 740 komma med sportavgassystem ger inte så mycket sportkänsla men jag håller med om att Saabs gamla tvåtaktare lät väldigt sportigt även om den egentligen inte var så sportig.
Hej Hackenbush, Ja och med ett "öppen" luftrenare inte så bra, men vilket härligt insugsljud en tvåtaktare ger. Men det var då det, nu vill jag ha så tyst som möjligt i en bil :)
Alla biltillverkare har speciell avdelning som analyserar och utvecklar bilens ljudbild. I bland blir det bra som t.ex. Volvo 850 som hade en fantastisk ljudbild från sin femcylindriga motor.
Men det finns alltid förbättringar att göra. Jag har bytt både insug och avgassystem i min Impreza. Inte primärt för ljudet men pyset från sportluftfiltret i kombination med det dova mullret från 3-tumssystemet gör varje gaspådrag till en ren njutning.
Så långt ifrån en Toyota Prius man kan komma...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.