Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Funderar lite angående partikelfilter på V70 efter att ha läst Bilfrågan nr 8/11. Vilken sort har V70 2,0d (årsmodell 09–10) på partikelfiltret, självrengörande eller ett sånt man ska byta?
2,0d är ju i grunden en PSA-diesel. Är det PSA-dieseln rakt av eller är det gjort några förändringar? Har den motorn kamrem eller kedja?
Martin
SVAR:
Alla partikelfilter är självrenande, annars skulle de inte fungera särskilt länge.
I vissa fall ska en vätska tillsättas till bränslet men detta sker helt automatiskt. I vissa fall ska hela filtret bytas efter en viss körsträcka men detta kan gälla både motorer med och utan tillsatsvätska.
I det här fallet är det en fyrcylindrig motor från PSA som även används av Ford. Den kräver enligt Volvo ingen tillsats och filtret ska aldrig behöva bytas. Huruvida det gjorts förändringar på motorn vill inte Volvo gå in på. Motorn har kamrem.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det där med att filtret ALDRIG skall bytas skulle jag ta med en nypa salt. Fler tillverkare har tidigare sagt detta b.l.a Bmw och som bekant är dessa filter aldrig billiga att byta. ( bara dyra eller skitdyra )
PSA filtrar är nuförtiden billiga att spola med specialmedel. Man behöver inte ens lossa filtret. Vet inte hur euro6 har förändrat den biten. Här en Opel: https://www.youtube.com/watch?v=020MdntTw34
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.