Nästa artikel
Bilfrågan: Överförbrukar Alfa Romeo Giulietta?
Bilfrågan

Bilfrågan: Överförbrukar Alfa Romeo Giulietta?

Publicerad 11 juli 2012 (uppdaterad 11 juli 2012)
"Enligt specifikationen ska bilen förbruka 5,8 l/100 km. I mitt fall ligger siffran på nära +40 procent." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jar har en Alfa Romeo Giulietta. Enligt specifikationen ska bilen förbruka 5,8 l/100 km vid blandad körning. I mitt fall ligger siffran på nära +40 procent, det vill säga bilen har hittills dragit i genomsnitt 8,1 l/100 km. Jag är tacksam för en kommentar till ovanstående.

Nils Andrell

SVAR:
Vi har vid provkörningar också noterat att Fiats Multiair-motor drar betydligt mer bränsle än uppgivna värden och detta även om man anstränger sig att köra ekonomiskt. Man kanske måste se det så här: i detta fall har du en körglad bil med tillgång till 170 hk effekt och 250 Nm i vridmoment.

Att klara detta på 8,1 l/100 km i snitt är inget dåligt värde och då får du mycket körglädje för pengarna. Skulle du enbart vara ute efter en bil med låg förbrukning hade kanske valet fallit på en annan bil.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-11 09:24
1storstark

Uppgiven bränsleförbrukning enligt specifikationerna verkar hamna längre och längre från den verkliga förbrukningen. Nu tycker jag att det börjar likna lurendrejeri. Uppmana biltillverkarna att även ange en förbrukning enligt en "normalbilist". Jag skulle i alla fall se det som verklig konsumentupplysning och den biltillverkaren skulle få ett stort plus den dagen jag ska byta bil.

#2 • Uppdaterat: 2012-07-11 09:39
Peugeote-Pär

Tycker också det är helt ok med tanke att det är en motor på 170 bensin hästar... Sen så tar ju alla bilar mera i Sverige pga våran tungrullade asfalt...

#3 • Uppdaterat: 2012-07-11 10:19
JorgenE

Bengt Dieden, du säger att "skulle han enbart varit ute efter en bil med låg förbrukning hade kanske valet fallit på en annan bil".

Men det kanske var just på grund av det han valde denna bil? Han gick efter tillverkarnas fantasisiffror vid bilköpet och blev blåst. Så ansvaren ligger på tillverkarna.
Att Sverige har energifattigt bränsle grov asfalt gör visserligen sitt, men motiverar inte på långa vägar de vansinniga förbrukningsskillnaderna mellan uppgivna och reella förbrukningar.
Folk skulle kolla på http://www.spritmonitor.de/en/ för att få en riktig uppfattning om bilars förbrukning, visserligen merparten i utlandet men det ger en bra översiktsbild.

#4 • Uppdaterat: 2012-07-11 12:19
Raphael

JorgenE, du bortser från att biltillverkarna testar bränsleförbrukningen enligt EUs lagstadgade regelverk som innebär en laboratorieberäknad körnorm anpassad efter körförhållandena i mellaneuropa. Det är inte biltillverkarnas fel att EUs regelverk inte är anpassat efter svenska eller ens nordiska förhållanden. EUs regelverk innebär bland annat en körcykel för stadskörning som premierar fordon med start och stopp-system, (som Giuliettan är utrustad med) då denna körcykel utgår från en långsam trafik med mycket köbildning. I svensk stadsmiljö har bl a Vi Bilägare visat att start-stopp systemen gör mindre nytta för vi har inte lika många stopp här som är vanligt i mellaneuropa. Redan här uppstår alltså en rejäl skillnad från EUs körnorm för stadsmiljö. Sedan är siffrorna för landsväg anpassade efter släta raka landsvägar utan backar. Vi har en kuperad vägmiljö i Sverige med många uppförsbackar, vilket alltså frestar på motorerna mer än körcykeln. Dessutom innebär körcykeln långsamma accelerationer, att man kör med ett ägg under gaspedalen, en bil som är i praktiken tom förutom föraren och att bränsleslukande elektrisk utrustning (farthållare, luftkonditionering med mera) är avstängd.

Bilar med turbomotorer har hål i tanken när man gasar och kör om (observera att EUs körcykel inte innehåller några omkörningar...), för när turbon laddar så går det åt en hel del bränsle.

För att få ner förbrukningen i exempelvis en Giulietta så bör man alltså köra med ett ägg under gaspedalen och undvika fullgas accelerationer. Det innebär en körstil som inte är helt lätt med en Alfa som hela tiden uppmuntrar till hårdkörning, för bilen är byggd för det. Giuliettan är ju en sportvagn för den lilla familjen. Jag misstänker att den som köper en Alfa gör det för att utnyttja bilens resurser, jag tror inte att man köper en bil med 170 hästars turbo och sportfjädring för att "söndagsköra" i 80 km/h på landsvägar.

#5 • Uppdaterat: 2012-07-11 12:23
Raphael

JorgenE, du säger att det är biltillverkarna som har ansvaret för sina "fantasisiffror". Men är det inte EU som är ansvarig för siffrorna eftersom det är EU som har gjort den körcykel som biltillverkarna enligt lag är tvungna att använda för att mäta upp sina bilars bränsleförbrukning? Jag tycker inte det är biltillverkarnas fel att de följer en lag som är dåligt överenstämmande med svenska körförhållanden. EU tillåter dessutom inte Sverige att ha sin egen körcykel anpassad för svenska förhållanden, utan alla bilar som säljs inom EU måste följa samma mellaneuropeiska förbrukningsnorm.

#6 • Uppdaterat: 2012-07-11 17:43
jan-ola

Lite väl överslätande att säga att valet skulle falla på en annan bil om målet var låg förbrukning.
Båda går faktiskt aatt kombiner på ett vettigt sätt.
Skillnaden är alltför stor för att vara acceptabel.
Jämför t.ex. BMW 320 d med 177 hp som skall förbruka 4,8. Mina körningar ger ett snitt på 5,5 vilket mer ligger inom en "praktisk felmarginal".
Olika fabrikat, skilda officiella redovisningar.
//Jan-Ola

#7 • Uppdaterat: 2012-07-12 13:36
Raphael

Jan-Ola, du har fel när du skriver "olika fabrikat, skilda offentliga redovisningar" därför att bilarna i Europa uppmäts enligt en och samma norm som är fastställd enligt EUs lagstiftning. Det är därför inte skilda offentliga redovisningar, utan de är mätta på samma sätt, i samma norm enligt EUs lagstiftning.

Denna norm har dock föga att göra med förhållanden i Sverige, men exakt hur mycket som skiljer mellan den lagstadgade normen och det egna körssättet, det är olika. Bilar med start-stopp-funktion (som Giuliettan har) tenderar att uppvisa större skillnader då EUs körcykel för stadsmiljö utgår från helt andra förutsättningar än stadskörning i Sverige - detta gör att start-stopp systemet under svenska förhållanden knappt används medan det i EUs körcykel används mycket. Redan här uppstår alltså en stor skillnad. Bilar med start-stopp system har därför högre förbrukning i Sverige än enligt den lagstadgade körcykeln, alltså en större diff än bliar utan start-stopp system.

Poängteras bör att vi inte vet något om frågeställarens körstil, vi vet heller inget om var siffrorna kommer ifrån. Är de uppmätta vid pumpen eller är det färddatorn? Vi Bilägare har i tester visat att färddatorer vanligtvis innebär en stor felvisning.

#8 • Uppdaterat: 2012-07-13 17:37
Jooon

Kanske inte gnälla på förbrukningen utan istället fundera på hur värdelöst du faktiskt kör eller rent ut sagt de flesta kör kapitalt värdelöst ur ekonomisk synvinkel.
Folk lämnar i fel växel, rullar aldrig utan hela tiden används bromsarna, vilket är helt onödigt. Skulle folk PLANERA sin körningen mer än 5 meter framför sig skulle förbrukningen för dom flesta sjunka med 2-3l/100km

Så LYFT på ögonen fundera och planera om jag faktiskt behöver göra den där omkörningen, vinner jag något på att gasa förbi för att svänga av 3km senare, vad lyser på nästa trafikljus? kanske inte behöver accelerera upp till 70 för att 500m senare få dra ned till noll
Behöver jag dra igenom varje växel, även om du kör automat behöver låda hjälp om man vill spara droppar.

#9 • Uppdaterat: 2012-07-15 09:46
Hackenbush

Jooon!
Spot on, precis så är det, man ser väldigt ofta bilister köra fram till en hastighetsbegränsning som är lägre och håller samma hastighet fram till skylten och sen tokbromsar istället för att i god tid släppa gasen och rulla tills man har rätt hastighet och sen bara lätt hålla gasen. Likadant när många närmar sig en högre hastighetsbegränsning, precis efter skylten gasas det riktigt ordentligt så mycket det går så att de får upp hastigheten så snabbt som möjligt. Detta beteende kostar ganska mycket bensin.

#a • Uppdaterat: 2014-06-12 18:03
Roger Skagerström

Tror man på allvar att den bil med 170 häst skulle gå att köra på 0,4 så får man nog stå sitt kast. Nu tror jag inte att nån är så korkad iofs. Vill man veta vad den drar innan man köper är det väl bara att ta ett varv och se vad färddatorn säger. Nu är den väl inte exakt på decilitern när men ger ett hyggligt verklighetsbaserat värde ändå.

En en bensinbil i C- och D-segmentet med en "normal" motor drar mellan 0,7 och litern blandad körning när man kör normalt (dvs inte konstant ecodriving vilket jag tror endast de mest rubbade människorna orkar i längden). Hur mycket man än trixar så går det inte att komma ifrån det faktum att det går ett en viss energi för att flytta en viss massa. Riktigt snåltrimmade motorer finns, men då blir de plågsamt slöa att köra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.