På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Jag har en Volvo V70 3,2 AWD (bensin) av årsmodell 2008. Jag har sedan jag köpte bilen 2011 aldrig sett en likadan modell, varken ute i trafiken eller i annonser.
Är detta en ovanlig modell och i så fall varför?
Peter Fredin, Sundsvall
SVAR:
Det har sålts 314 sådana bilar i Sverige. Det gör bilen mycket ovanlig då det under det aktuella året registrerades drygt 22 000 Volvo V70.
Bilen har en sexcylindrig tvärställd motor på 3,2 liter. Just sexcylindriga motorer har aldrig hört till Volvos storsäljare och dessa har successivt fått se sig ersatta av mindre motorer med färre cylindrar, allt för att uppnå en lägre förbrukning.
Vårt tips är ändå att behålla bilen, du har ju redan en raritet.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vill minnas att samma motor satt i en exportversion av Volvo XC90, samt som bensinalternativ i L-R Freelander 2 fram till år 2010/11 någon gång.
Jo behåll bilen du, köper man en stor bil med en sexcylindrig motor så är inte bränsleförbrukningen prio ett misstänker jag.
Dessutom är Volvos raka sexor underbara i gången, värt en hel del bara det...
Till skillnad från de andra jättesnåla Volvobilarna av samma generation? ;) Kommer troligen alltid finnas nån marknad för såna bilar. Och nu är det ju ingen Lamborghini vi pratar om direkt. 3-3,2 liters-sexor är väldigt vanliga i tyska bilar.
Tror inte han behöver oroa sig så hårt ;)
den tvärställda sexan är den vanligaste motorn i Volvo sålda i USA, men i och med den nya motorfamiljen så ska de väl erbjuda fyrcylindriga varianter i USA, intressant att se om det lyckas
Sådär jätteovanlig kan modellen inte vara för det finns då en handfull på Blocket just nu.
Har ju alltid varit lite sugen på en S80 3,2 kanske börjar vara i rätt prisklass snart.
Jättefin samlarbil, var rädd om den.
Motorn är helt svenskonstruerad men byggd av Fords motorfabrik i Bridgend England
Leifer.
hvorfor så negativ til store motorer med fler sylindere en 4 stk! de som kjøper disse biler med store motorer tenker ikke så mye på hva de bruker eller hva bensinen dieselen koster. Personlig så så har jeg biler med 6 sylinder og 8 sylinder, tenker aldri på hva det koster å tanke dem liker lyden og dragkraften i motoren, stor motor er stor kjøreglede. Min sommer bil 2001 BMW M5 med 5 liter V8 400 hk og manuell kasse er kanon å kjøre, om bilen bruker 2 liter på mila er helt uinteresant det er ren kjøreglede, nei så la oss som liker store motorer og ikke bryr oss med hva det koster å bruke de ha den gleden. ikke noe feil med små motorer eller hybrider men de får kjøres med personer som liker det.
På somliga här låter det som en 3,2 skulle dra 4 liter milen, i verkligheten är skillnaden liten jämfört med en 2,5T.
Och en 3-liters sexa innebär inte per automatik en hög förbrukning, jag vet det av egna erfarenheter. Motorn behöver aldrig anstränga sig vid vardagskörning. Ett årssnitt på 0,85 var inget problem.
På köpet får man en mjuk och skön motor som knappast kan mäta sig med en 4-cylindrig.
Jag har en V12:a i garaget och jag känner nog lite likadant.
// Krister
Hultarn!
Nej, men jämförelsen förskräcker. I Freelander 2 drar denna Volvo/Ford-motor ca 1,4-1,5 liter milen, medan turbodieseln från PSA i samma bil drar omkring 0,7-0,8 beroende på utrustning. Visserligen kostar dieselmotorer mer i underhåll, men ändå....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.