"Med varm motor, tvekar motorn i min Volvo S60 ibland momentant. Man känner ett litet ryck. Orsak?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.
FRÅGA:
Jag har en Volvo S60, 2,4 140 Addition 2002. Med varm motor, tvekar motorn ibland momentant. Man känner ett litet ryck. Orsak?
Nils Wall
SVAR:
Ett sådan störning kan ha många orsaker och att därför göra felsökningen per brev är inte möjligt. Du måste låta en verkstad undersöka motorn men innan du åker dit kan du använda ett medel för att rengöra insprutningssystemet. Du häller det i tanken och har du tur så är problemet löst.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska inte säga att jag fullt förstår vad du menar med momentant(kortvarigt?). Men prova att stänga av AC:n. Den kan ge ryck som känns tydligt när man håller jämn hastighet och magnetventilen kickar in.
Jag skulle nog börja med att göra rent luftmassemätaren ( om den har en sådan ). Sen kan det vara förutom det som nämnts vara fel på vevaxelgivaren. Den kan ge ryckningar och skumma fenomen när den är varm.
Har precis bytt vevaxelgivare på min Merca och symptomen stämmer väl med frågeställarens. Men på min bil fick jag en gul motorlampa i displayen och en felkod, borde inte det vara något liknande för frågeställaren?
Det beror på om övervakningen hänger med och hur den ser ut. Tidiga 9-5or hade t,ex en väldigt dålig övervakning där bilen la av helt innan den satte en felkod. Det avhjälptes med en mjukvaruuppdatering. Vet ej hur det är på Volvo.
trasten, det var väl lika på 9000?
Just det här felet hade jag på en sådan, bara att byta givare så gick den perfekt.
Slitna tändstift
Pajar vaccumslangarna blir det knas på bränsletrycksregulatorn. Då tappar man kraft och får konstig gång. När det gäller spjällhuset så fanns det en uppdatering som sänkte känsligheten på potentiometrarna som sitter i spjällhuset, det hjälpte en del. Annars är det bara att byta.
Hade ryckningar min min S80 2.4T så länge jag ägde den. Volvoverkstaden hade den många av gånger och jag lade stora summor för att få den fixad men de lyckades aldrig få den att gå bra. Det slutade med att den gick till försäljning. Efter det väljer jag inte en Volvo igen i rädsla av att den kan gå sönder och de inte kan fixa den.
Icke turboladdad maskin:
Spjällhus,
LMM,
Bränsletillförsel.
Tändspolar.
Det är ganska lätt att felsöka på en sugmotor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.