Nästa artikel
Bilfrågan: Tillräcklig kraft i motorn?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tillräcklig kraft i motorn?

Publicerad 14 november 2013 (uppdaterad 15 november 2013)
"Är intresserad av Skoda Yeti med tvålitersdiesel på 110 hk. Kommer motorn framstå som trött?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.

FRÅGA:
Jag är intresserad av en Skoda Yeti som har en tvålitersdiesel på 110 hk. Vad är det för motor, sugmotor eller? Kommer den att framstå som olidligt trött? Vilka nyare motorer från VAG ska man undvika, det är tydligen några som har typfel.

Hälsning Alf

SVAR:
Dieselmotorn på två liter och 110 hk är en turbodiesel med ett maximalt vridmoment på 280 Nm. Med högre turbotryck finns motorn också med effektuttag på såväl 140 som 170 hk. Enligt vår uppfattning är motorn på 110 hk fullt tillräcklig och känns inte på något sätt kraftlös.

Volkswagen hade i början problem med bensinmotorn på 1,4 liter där man använde såväl avgasturbo samt mekaniskt driven kompressor. Kedjesträckaren till kamkedjan gav för lågt tryck när motorn var varm och kamkedjan kunde kugga över. Detta ska nu vara löst och vi har inga indikationer på att dessa motorer har problem med driftsäkerheten.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-14 12:14
Onehp

Har tillgång till en Yeti med 1.6 tdi dieseln och 110hk och med mindre vridmoment än tvålitersdieseln. Den känns inte alls trött, ingen racerbil naturligtvis men faktiskt trevligt att köra och över förväntan för de allra flesta som kör den.

#2 • Uppdaterat: 2013-11-14 16:16
Peugo

Hänger ni inte med i redaktionen eller betalar kanske VW för bra? Det gäller alla TSI-motorer och felet är tyvärr inte i dagen läge heller löst. Man har löst en del av problemen (tex. när bilen rullar bakåt och kedjan hoppar) men det finns miljontals begagnade som inte är fixade och när dessa går sönder så får du inget av VW utan betalar allt själv. Sedan finns alla andra kvar och dom kommer VW inte någonsin att fixa. Nya Golf har kamrem nu istället -> det är så VW "fixade" problemet med TSI-motorfamiljen.

Nu berättar VW även att dom fixat DSG problemen med oljebyte -> låt er inte luras och kräv altjämt pengar från VW fastän garantitiden är slut för det är stora planeringsfel som det gäller och då ska ni inte behöva betala ett skit.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-14 16:42
Peter E

Motor- och växellådsexperten Peugo is back :)

#4 • Uppdaterat: 2013-11-14 16:55
Peter E

För frågeställaren så finns ju alltid möjligheten att liksom fixa till effekt/vridmoment på annat håll om man tror/tycker bilen är för slö.

#5 • Uppdaterat: 2013-11-14 19:29
Peugo

Håller på tills VW fixar sina grejer, japp! :)
Avråder er också att köpa äldre PSA (läs BMW) THP 1.6 bensinturbomotorer men det frågade han ju inte om? ;)

PS. PSA har haft en tyst återkallelse för just THP 1.6 -motorn då en del var fastsatt i fel moment (sorry kommer inte ihåg men nåt med spännaren var det!).

#6 • Uppdaterat: 2013-11-14 20:41
Peugo

Diesel i PSA och VW fallen, visst finns det en del mindre problem där också med om man ser på helheten så helt klart dessa. Japanska kan man välja som bensinare, dom är "fiffigare" där då dom inte har så bråttom utan låter andra sköta om testandet av nya, och ofta tyvärr, dåliga lösningar.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-14 22:42
Raphael

Diesel är bra!

#8 • Uppdaterat: 2013-11-15 17:02
Peter E

Bensin är bättre! :)

#9 • Uppdaterat: 2020-10-02 10:02
Ingemar Bohman

Ja om du vill byta kamaxel kedjor + div. andra delar.
Så välj ett annat bilmärke!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.