Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har tittat på motoroljestickan på flera olika bilar, efter att de har varit inne på motoroljebyte, och kan konstatera att oljenivån ligger en bit ovanför maxnivån.
Jag har även själv bytt olja på bilar och har svårt att få i den mängd motor-olja som enligt instruktionsboken ska hällas i motorn vid oljebyte, utan att maxnivån på oljestickan överskrids.
Kan inte oljenivå över maxnivån på oljestickan ge upphov till olika typer av problem? Vilken oljenivå anses vara den mest optimala?
Tommy
SVAR:
Anledningen är att du sällan får ut all olja ur motorn. Den angivna mängden gäller i stort bara vid fabriksfyllning. Häller du i angiven mängd efter ett byte hamnar nivån över maxstrecket.
En ansvarskännande mekaniker tittar på stickan och häller bara i den mängd som behövs för att nå till max. Om oljenivån är för hög kan motorn få en förhöjd oljeförbrukning vilket är negativt för avgasreningssystemet.
Tillverkaren godkänner en oljenivå som ligger mellan max- och min-strecken. Ska man optimera det så borde en nivå på max vara en fördel sommartid om man kör hårt (mer olja=lägre oljetemperatur) och en nivå vid min vara optimalt på vintern då oljan i så fall snabbare når arbetstemperatur.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har hört att för mycket olja i motorn kan ge motorskador. Att det blir övertryck och med följd att t ex packboxar trycks sönder. Om jag har rätt vet jag inte. I instruktionsboken står det att det kan ge motorskador med för mycket olja. Och att om man hällt i för mycket ska man suga/tappa ur den mängden.
Förr i tiden, med öppen vevhusventilation, var det inte så noga om det fylldes för mycket olja, den sprutade ut och skitade ner förskräckligt.
Nu, med sluten ventilation är det känsligare, men någon dl för hög nivå påverkar knappast några motorer märkbart.
Men blir det för mycket sprutar ju även den oljan ut, men som det står i artikeln, genom avgasröret.
i Vår andrabils instr bok står det uttryckligen att det är olämpligt att fylla över max-strecket," risk för motorskador.."
Man får då och då höra att en större oljemängd skulle kyla motorn bättre. Sannolikt är detta fel. Det som händer är att det tar något längre (inte många minuter pga oljans låga värmekapacivitet) tid för oljan att bli varm efter start. Sedan beror allt på hur bra värme kan tas upp respektive avges i olika delar av motorn.
Om man häller alldeles för mycket olja i en motor kan nivån gå upp mot vevaxeln och vispas till ett skum. Det gör att trycket stiger i vevhuset och att vevaxeltätningarna tex tar stryk därför att vevhusventilationen inte hinner evakuera överskottet. Vevhusventilationen mynnar oftast i insuget så att överskottsoljan går in i förbränningsrummen. Det är inte bra vare sig för miljön eller något annat.
Allvarligt är också att oljepumpar inte fungerar så bra i oljeskum så att motorn nog kan ta skada pga dålig smörjning också.
Fick 4l olja påfyllt en gång trots att 0,5l hade varit nog. Inga som helst problem med motorn uppstod.
Det var en Ford Scorpio m automattväxel.
fd trucker: Inget konstigt då Fordar, framförallt äldre dricker mer olja än bensin.
Och kalla mig inte idiot nu. Kan länka till massvis begagnattester eller så kan du ställa dig bakom valfri ford och lukta.
sämsta bilen!
Det kunde vara intrssant med en komentar varför Volvos servicevärkstäder tar betalt för den mängd olja som anges i serviceboken och även destruktionskostnad för den urtappade vid oljebyte om inte volymerna är relevanta. Våran nuvarande V 70 har gått 28000 mil service var 1500 mil det blir en del kronor för den obefintliga helsyntetiska oljan i och ur.
E.suhr
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.