Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en Hyundai Santa Fe från 2010 och har råkat ut för ett problem som gör att förtroendet för verkstäder och generalagent väsentligt har minskat. De två sista månaderna har vänster framdäck snabbt blivit så nerslitet att det finns risk för snedbelastning av hela drivlinan.
Det har konstaterats att en framvagnsinställning är nödvändig samt att inga som helst garantier gäller enligt det företag som sålde bilen. Då jag ställde frågan till fyra auktoriserade verkstäder hade alla olika uppfattning om hur däckslitage påverkade fyrhjulsdriften.
Vad gäller egentligen?
Martin Höijertz, Kolbäck
SVAR:
Beträffande framvagnsinställningen så är det endast ”toe in” som kan justeras på din bil. Denna inställning bör inte förändras över tiden men kan behöva justeras efter till exempel en oförsiktig kontakt med en trottoarkant. Importören lämnar garanti på detta fram till första service (ett år/3 000 mil).
Så länge du ersätter skadat däck (1, 2 eller 3 st) med däck av exakt samma typ (märke, modell och dimension) så kan inte transmissionen ta skada.
ESP:n kan bli känsligare om du byter ut endast ett eller två däck i de fall resterande däck börjar närma sig slitagegränsen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om man läser i en del instruktionsböcker framgår ganska tydligt att det är ytterst noga med att alla däcken är lika mycket slitna. I Audis fall har jag för mig (orkar inte titta efter) är det så att om ett däck byts på t.ex. bakaxeln måste BÅDA bytas för att drivlinan inte skall ta skada. Få tycks ha koll på detta.
Kapten: fast när det gäller däck på samma axel torde det vara samma på alla bilar. Man bör ha lika stora för att inte diffen ska arbeta hela tiden.
Det är annat när det gäller fram- mot bakhjul, olika 4WD är olika känsliga beroende på konstruktion (mellandiff).
Tex. gick ju V70 AWD ner om man inte bytte alla däck samtidigt. En liten nätt kostnad på 40.000...
Kan detta vara sant?
Variationen på varvtal beroende på slitage måste vara en bråkdel av variationen om ett däck har för lite luft.
Måste vara ett försäljningknep.
Lågt däcktryck påverkar inte däckets omkrets, jämför med en bandvagn. Däremot är det så att många AWD-system kopplar in "fyrhjulsdriften" under alldeles för lång tid när varvtalet skiljer mellan fordonets olika axlar – när framhjulen rullar snabbare än bakhjulen (t.ex. på grund av mer slitna framdäck). Min verkstad får in väldigt många stadsjeepar som måste få AWD-systemet utbytt när diverse solbrända blöjraggare har slitit ner framdäcken kraftigt efter att ha försökt imponera på fjortisarna utanför McDonalds genom burnouts och andra dito pubertala övningar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.