På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag är ägare till VW Golf med 1,6-liters bensinmotor, årsmodell 1999. Jag bytte kamrem och vattenpump 2010 vid mätarställning 87753 km. Nu har bilen rullat 130708 km. När ska jag byta kamrem nästa gång? Bilen har AKL-motor. Jag tror mig veta att ventiler och kolvar kan raseras vid ett eventuellt kamremsbrott, stämmer detta? Då jag vid flera tillfällen kontaktat VW Sverige, utan att få något svar, står mitt hopp till Bilfrågan.
Torbjörn Olsson
Svar:
Det svar vi fått är att motorn vanligtvis havererar om kamremmen går av. Det finns tydligen en körsträcka för kontroll av rem på 9000 mil samt en bytesintervall på 12000 mil. Märkligt nog finns inget angivet tidsintervall. Men det två verkstäder vi tog kontakt med, VW och Mekonomen i Stockholms-området, hade båda samma råd – att kamremmen ändå bör bytas nu.
Remmen är av ett material som efter tid kan få torrsprickor som kan orsaka att den brister. Eftersom remmen även driver vattenpumpen, byts även den och förstås spännrullen.
Jobbet kostar cirka 9200 hos auktoriserad verkstad och cirka 7700 hos exempelvis Mekonomen. Bytet kostar en slant men haveri är dyrare – så rådet blir att byta omgående.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst, värdet är bara 20kkr, men är den väl fungerande i övrigt kan det vara värt ändå. För vad är alternativkostnaden att köpa en annan och eventuellt ny bil?
Samtidigt är sannolikheten att remmen skall gå av liten, vilket också skall läggas in i kalkylen.
Ev. torrsprickor går nog att se.
De som kör mycket på kort tid kan köra fler mil innan det är dags för byte. Annars är det ide att köpa en bil som har dokumenterat bra kamkedja. Vilket inte t.ex. VW 1,4 litersmotor av vissa årsmodeller inte har. Och om man har kamrem så lönar det sig att kontrollera priset hos flera bilverkstäder, är rätt säker på att det går byta billigare än enligt ovan. Den händige byter själv.
Bilar med "Non-interference"-motorer är att föredra:
http://yourcarangel.com/2014/07/interference-engines-complete-list/
Men snälla nån. Det finns inga bilar som håller i evighet. Skulle det finnas, så kostar de oändligt mycket.
En bil som är 20 år, är fem år över bäst föredatum. Om du inte kan mecka själv, kör till den rasar.
Tobo, på vad sätt hjälper det frågeställaren?
En jobbarkompis åkte 30000 mil med sin Golf innan han bytte rem. Han passade på samtidigt som han bytte koppling och det var knepigt att den inte höll längre för det var sällan den användes. Han bröt i växlarna och starten var rent digital, mycket gas och foten bort från pedalen!
En kamrem idag är näst intill odödlig, bytte i min bil vid 14000 mil och den var i nyskick dock var det dags för ny multirem som hade torrsprickor utan dess like.
Slutsumman med materiel och lån av garage blev 1700:-
"kjelles bilverkstad" kan garanterat hjälpa till för en bra penning
Urggh. Värdet på bilen är väl ungefär 20k.
Lider med alla stackare vars servicekostnader börjar närma sig värdet på bilen.
snabb95: Bra kommentar där. Torrsprickor kan man nog se ifall man har möjlighet att inspektera den lätt. Men torrsprickorna är oftast bara synliga i ytmaterial. Sprickor eller skador i själva väven som bygger upp hållfastheten i remmen är omöjliga att se. Så man kan ha en rem som ser helt sjysst ut men har gått av ändå.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.