På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Var i Kalifornien i höstas. Där såg jag ett flertal husbilar som hade en personbil på släp som var kopplad med dragstång. Dessa körde även på motorväg. Jag kollade en av personbilarna och den hade automatlåda och nyckeln satt i. Kan man bogsera en automatväxlad bil om motorn är igång och lådan ligger i neutralläge?
Clas Sandberg
SVAR:
Ett sådant ekipage som du beskriver får framföras i max 55 mph (88 km/tim) i USA. Att nyckeln sitter i kan ha två förklaringar. Den ena är att styrningen får inte vara låst då hjulen följer dragbilen. Rattlåset måste således vara upplåst.
En automatlåda har vanligtvis trycksmörjning där oljepumpen drivs av ingående axeln från motorn. Ska bilen bogseras längre sträckor måste alltså motorn vara igång för att undvika skador på växellådan. På vissa GM-växellådor finns dubbla oljepumpar, där den ena drivs av den utgående axeln, och detta möjliggör bogsering utan att motorn är igång.
Bengt Dieden
DIskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man kan även bogsera en Mercedes med automatlåda. Det är bara att lägga växelväljaren i N. Motorn behöver inte vara på. Fram till och med den femväxlade automatlådan gick det även att bogsera igång bilen vid dåligt batteri. Det är sådant här som skiljer agnarna från vetet.
Jag kollade vad som står i Saabs instruktionsbok och det står inget om begränsning för automatväxlade bilar.
Den enda begränsning som står är att maxhastighet är 50km/tim och max sträcka 50km, men det gäller även manuell låda.
Eftersom Saaben har en Aisinlåda antar jag att samma sak gäller Volvo, jag ska kolla den boken.
Sedan tar man agnarna och stoppar i jorden, precis som man gör med sitt huvud om biljournalisterna rapporterar om att ett ens bilar välter eller har rostproblem......
Var det de agnarna du menade?
StefanH STHLM. Kom med något nytt. Varje gång Mercedes tas upp så kommer samma kommentarer om och om och om och om igen. Det tillför ju inte direkt något intressant. Första Mercedes A-klass välte i ett test på 90-talet, ja och Mercedes miljölack som kom på 90-talet stod inte emot rosten som det var tänkt, ja. Och sen då? Det har vi hört så det räcker. Här handlar det om automatlådor och bogsering vad har du att tillföra om det?
Med risk för att kasta en jättesten i glashus så måste jag ändå ta bladet från munnen och säga: "Fy vad patetisk nivån ofta blir i det här kommentarsfältet". ...och eftersom du redan visat prov på riktigt dåligt omdöme "Thommys" så måste jag nog peka tydligt på dig för att du ska fatta över huvud taget. Bjuder du in med en så förjolat dum kommentar som den om agnarna och vetet så får du nog finna dig i att få mothugg. Det skulle vara så mycket roligare om alla kunde hålla en vuxen och saklig röd tråd här.
Dick vad har du att säga om automatlådor och bogsering?
Här måste jag ge Thommys rätt, han skrev ju om att det gick att bogsera automatväxlade Mercedes.
Och det var ju just bogsering av automatväxlade bilar det handlade om!
Som jag sa Thommys, "sten i glashus". I frågan om automatlådor och bogsering har jag inget vettigt att tillägga.
Jag håller med Dick. Kommentarfälten i Vi Bilägare sjunker ofta till samma nivå som kampen i sandlådan om vems pappa som är starkast.
Tack saabnisse.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.