Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Varför har Mercedes så korta tider och få mil mellan service i jämförelse med andra bilmärken? Upplever också att kostnaderna är höga.
Min bil är en Mercedes E350 -07. Den har varit på service tre gånger inom 15 månader:
23/6 2009: 4 963 mil, kostnad 5 753 kronor
10/2 2010: 6 454 mil, kostnad 4 015 kronor
16/9 2010: 7 986 mil, kostnad 8 198 kronor
Hur ser det ut för andra motsvarande bilar typ BMW och Audi?
Kjell Söderhall
SVAR:
Med undantag av etanoldrivna bilar är det idag ovanligt att biltillverkare föreskriver så korta serviceintervaller som 1 500 mil. Bilar från BMW och Audi indikerar själva när det är dags för service och vad som i så fall behöver göras. Normalt infaller dessa servicetillfällen med ett intervall av 2 000 till 3 000 mil.
När det gäller BMW så har bilarna fri service de första tre åren eller 8 000 mil. Beroende på när din bil togs i bruk så kunde servicekostnaden ha varit 0 kronor. Tre motsvarande servicetillfällen för en Audi A6 skulle ha kostat totalt 12 251 kronor.
Vi har inte lyckats få någon kommentar från Mercedes i denna fråga.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Disktuera: Vad tycker du om Mercedes, BMW:s och Audis servicepriser?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mercedesen har också variabel intervall. Antingen körs bilen bara mycket korta sträckor flera gånger per dag eller bankörning eller så är servicedatorn felprogramerad.
Premium sitter inte i verkstaden utan i själva bilen - enbart. Mercedes ÄR premium. Mercedes andas appeal såväl interiört som exteriört, designen är flådig, påkostad och i de felsta fall tidlös. Materialvalen är dyrare än i andra bilar. Komforten outstanding. Och - faktiskt - "känslan" är unik. Det är en Mercedes själva uppenbarelse där den står eller rullar som signalerar pondus, klass och elegans. Glöm resten. Det är inte för verkstadens skull vi som köper Mercedes köper just Mercedes. Vi är ute efter något alldeles speciellt osm i vissa fall är svårt att sätta fingret på.
Till Kjell Söderhall vill jag bara säga: Finns det ingen ASSYST på din Mercedes - systemet som självt talar om när det är dags för service? Min säger ifrån själv och det kan gå allt från 1 500 mil till 2 300 mil mellan servicetillfällena - allt beroende på körstilen och årstiden. Dock låter jag den aldrig gå längre än max 1 800 mil innan i vart fall oljan och filtret byts.
Sedan måste jag också säga att du nog får skylla dig själv för servicekostnaderna. Köper du en E350 med påkostad motor och annan dyr teknik får du räkna med dyr service. Det är därför som jag aldrig köper någon annan motor än den raka fyran med numera 184 hk (förr var det 163 hk och kompressor) med förhållandevis måttlig extrautrustning.
Har en 350CDI (dvs V6-dieseln) som i morse hade gått 1910 mil sedan maj. Assyst-systemet sa att det var 610 mil kvar till service.
Normala serviceintervall är ungefär 2500 mil eller en gång per år.
Har funderat på att byta olja o filter i förväg men det känns inte nödvändigt med tanke på att det finns en oljekvalitetssensor.
E 200 CDI årsm. 2010. uttagen 26 feb 2010.
Aktuell mätarställning: 4.800 mil.
En A-service utförd i augusti vid 2.600 mil, kostnad c:a 2.300:-.
Enligt Assyst plus är nästa service om c:a 400 mil.
Jag säger så här: Jag känner flera som presterat personlig ekonomisk ruin via service/reparationer på sin merca.
Kan också säga: Skulle jag själv köpa en, så vore det med serviceavtal och förlängd garanti. (Finns, till måttligt pris.)
Det låter väldigt lite mil mellan service. Faktum är att ju bättre kvalité på oljan som används desto längre blir intervallen. Du ska fylla i olja med MB koder te x 229.3 229.5. Se instruktionsboken. ASSYST känner av hur bra oljan är. Om du själv går och häller i olja av sämre kvalité blir intervallen kortare. Dessutom känner systemet av om bilen körs hårt och har många kallstarter. Det är flera parametrar som avgör när det är dags för service.
Jes: Om min beskrivning av bilen i dina öron är mer eller mindre trams beror på att du inte begriper dig på bilar - vilket ytterst bevisas av att du inte heller förstår att det är BILEN med sina appela som är premium - oavsett vilken motor som sitter i. Den flotta och eleganta Mercan med sina ädla materialval och oslagbara komfort som står där och glänser, glänser vare sig mer eller mindre för att motorn är en 350 eller 200. Den är lika mycket premium oavsett motorn - som den oinvigde betraktaren (läs Jes) ändå inte kan avgöra om modellbeteckningen på bakluckan saknas.
Jes, en sak till. Din intelligensnivå verkar låg när du skriver att det verkar snålt av mig köpa snikmotorn och frågar varför jag nöjer mig med sådant halvdant. Efter detta följer den retoriska frågan om jag inte har känsla för premium (vilket jag flera gånger tidigare har talat om var det sitter i en bil).
Och allt detta ska komma från en som åker i en Porsches minst glamorösa modell nämligen hemmabygget 944 - efterföljaren till "Porsche" 924. Har du dessutom den absolut sunkigaste 944:an har du samma inredning som i föregångaren 924 - men med lite tur lyckades du - antagligen helt ovetandes om det - få tag i en 944 från ett visst datum 1985 med den nya inredningen. Och inte är motorn mycket till "premium" (för dem som nu sätter likamedhetstecken mellan motorn och premium). En sketen fyrcylindrig åttaventilare på fjantiga 163 hästkrafter - i en så kallad sportbil! Varför något så halvdant??? En Opel Ascona kör ifrån dig ...
924 och 944 är inga riktiga Porschar. Skäms. Och håll utanför premumsnacket.
I dag kör jag Volvo V70, och har haft Volvo i många år. Nu är jag ute efter en lite mer "Premium bil". Jag var inne på Mercedes i Danderyd, och tyvärr måste jag säga att lokalen inte andas premium. Mercedes blandas med billiga USA-bilar, och säljarna upplevde jag som lite arroganta. Som att det var dom som stod i centrum, inte jag som eventuell kund. Bilarna var dock fina, och det var ju dom jag var där för att titta på (E-klass). Var sen in på Lexus i Täby. Där det var en helt annan atmosfär. Där fanns premium känslan både i lokalen, och säljarnas uppträdande. Inte påflugna, men väldigt kundorienterade och tillmötesgående. En helt annan värld. Jag har dock BMW och Audi kvar att titta på.
Jes är en väldigt intelligent man... Han påstår ha öron för att avgöra om det sitte en "snikmotor" i t.ex. en E-klassmerca utan modellbeteckning på bakluckan. Undrar hur Jes gör när han blir omkörd eller om Mercan står parkerad. Och tänk om han möter en. Men det klart, "Einstein-Jes" fixar tydligen biffen ändå. Smart grabb, det där.
Dessutom skrev jag om den där flotta och eleganta Mercan med sina ädla materialval och oslagbara komfort som står (STÅR!) där och glänser. Inte ens det kunde Jes läsa sig till. Står den där står den oftast parkerad och avstängd. Gå en grundkurs i svenska.
Men så var det det här med Jes låtsas-Porsche - den där vidareutvecklade 924:an med en sketen fyrcylindrig åttaventilersmotor på 163 hk - i en "sportbil". Tillåt mig skratta. Och ägaren till denna fattigmansbil mästrar andra. Men vad kan man begära.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.