Nästa artikel
Bilfrågan: Lever dieseln om tio år?
Bilfrågan

Bilfrågan: Lever dieseln om tio år?

Publicerad 13 februari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det är värt att satsa på en dieselbil eller om de snart kommer att bli ointressanta och andra drivsätt tar över. Illustration: Johan Isaksson.
”Är diesel utdöd efter fem eller tio år? Hur siar ni om framtiden och tidsperspektivet?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är på gång att köpa en Volkswagen Passat Alltrack 2016 190 hk diesel 4WD Euro6. Bor på landsbygd (Gotland) och kör max storstad en till två gånger per år. Har hästar så jag behöver ordentlig dragbil. Min vånda är som för många andra drivmedelsalternativen. Hur ser det ut, är diesel utdöd efter fem eller tio år? Hur siar ni om framtiden och tidsperspektivet? 
Thomas 

Svar:
Intresset för eldrivna bilar är stort. Men det återstår en hel del innan alla kan ha en elbil. Priset och möjligheten att ladda är effektiva bromsar. De flesta bedömningar pekar mot att vi under ganska lång tid kommer att ha en mix av olika drivmedel och elhybrider. Vätgas ser ut att ha en stor utvecklingspotential, även om det för närvarande verkar aningen perifert. Moderna bilar som i dag körs på fossilt bränsle blir betydligt bättre med biobränslen i tanken. Ett exempel är dieselbilar med AdBlue, SRC-rening och biobränslen som HVO100. 
Frågan är om tillgången på alternativa bränslen är tillräcklig? Produktionen av elektricitet måste ju dessutom ske på ett sätt som inte ökar utsläppen. En omställning är nödvändig av miljöskäl men styrs också av ekonomi och av vad som är tekniskt möjligt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-13 08:19
Klarsynt

Frågan är väl snarare: Lever blodsbatteribilarna om tio år?

.

#2 • Uppdaterat: 2019-02-13 08:31
johnkommentar

Svaret på det är ja, bakåtsträvande farbröder kan inte stoppa utvecklingen ;-)

#3 • Uppdaterat: 2019-02-13 09:03
johafor

Jag tror att biobränslen kommer att göra att dagens fossildrivna bilar får ett andra liv. Men också att elbilar kommer bli bättre dragbilar framöver ;)
Sen hoppas jag att folk ser över sitt behov, som insändaren så klokt gjort, och inte skaffar något som vida överstiger ens behov (dvs skaffar en amg, s-eller m-modell).

#4 • Uppdaterat: 2019-02-13 09:12
Patrik Österberg

Disel finns kvar om 10 år utan bekymmer.

#5 • Uppdaterat: 2019-02-13 09:27
skarj

Det enkla svaret är: Allt det går att tjäna pengar på är kvar, batterier, blodsbatterier, stål, blodstår, blodsolja etc. är det lönsamt så kommer det att finnas och generera pengar. Att diesel som bränsle skulle vara borta om 10 år är inte sannolikt, priset är en annan sak, möjligt att man kommer att skatta bort det på lätt trafik, men tungtrafik kommer inte att kunna vara oberoende av diesel så snabbt, sjöfart lika så.

#6 • Uppdaterat: 2019-02-13 09:48
Mattse

Trots vad alla "experter" här säger så är diesel en död häst som inte är värd att satsa på. Efterfrågan på diesel bland privatbilister minskar kraftigt redan idag och värre blir det framöver. Avancerad avgasrening eller biobränslen kommer inte att kunna bromsa/vända utvecklingen. Diesel som drivmedel har under de senaste åren fått en väldigt negativ klang i folks medvetande och de allra flesta väljer ett annat alternativ.
Med mindre efterfrågan på diesel minskar även utbudet av vanliga mackar. Den tunga fordonsindustrin kommer att kunna tanka sina fordon vid bränsledepåer men för privatpersoner blir det en mack-död framöver med långa avstånd till närmaste dieselpump. Då blir det ännu mindre efterfrågan på diesel och värdet på de dieselbilar som finns på marknaden rasar ännu mer, för att till slut helt fasas ut.

Köp gärna diesel idag och kör den några år framöver om behovet finns. Men räkna inte med att göra en bra investering utan var beredd på att ta en rejäl värdeminskning med ett restvärde som är noll kr om 5-7 år.

#7 • Uppdaterat: 2019-02-13 10:34
pinjong

Diesel som bränsle liksom bensin sjunger på sista versen men kommer att behöva finnas minst 15 år framåt och förmodligen mycket längre. Bränslena kommer att blandas ut med mer och mer förnybart och vill man vara riktigt säker på att kunna tanka bilen så är det ingen nackdel att den redan nu är godkänd för biodrivmedel. Vi har gott om råvara för att tillverka biodrivmedel i Sverige men politikerna velar och vill inte ta fel beslut. De är lika rådvilla som allmänheten när det gäller framtiden.

#8 • Uppdaterat: 2019-02-13 11:07
Svenne60

Kommer ihåg att Kristdemokraterna hade tidigare ett förslag/krav om att inga fossildrivna bilar skulle få säljas efter 2015. Det är de tyst om idag. Det blir ungefär samma sak med diesel, den typen av motorer har vi kvar i hundra år till. Men om miljöpartiet får bestämma, vilket jag ännu inte kan tro på, så kommer vi inte ha några bilar alls, bara cyklar samt häst och vagn.

#9 • Uppdaterat: 2019-02-13 11:39
mso 1000

Både ja och nej.
Dagens eu6 bör vara körbara men det kostar säkert stor skatt och kanske än högre literpris i framtiden.
Diesel är väl det enda vettiga när tyngd bakom kulan skall på där bak.

#a • Uppdaterat: 2019-02-13 12:12
FXX

Jag tror det kommer att svänga till dieselns fördel. Det har svängt i alla år, fram och tillbaka. En period har bensinbilarna tagit överhand, då hittar politikerna på något, då har det svängt. Sedan har diesel blivit för vanligt, staten har förlorat pengar, man inför nya pålagor, opinionen svänger. Vi har sett det over and over again. Nu straffar man allt som inte drivs av el, man lockar med bonus till elektrifierat likt en pedofil med godispåse. Vad tror ni skrivs i historieböckerna om 5-10 år? Kommer en elbil vara lika iskall som isen i Novosibirsk? Ett elpris på 4-5kr/kwh parat med en kilometerskatt gör fossilbilarna starkt eftertraktade då tillräckligt många åkt i fällan och tillgången på drivmedel ökat?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.