Nästa artikel
Bilfrågan: Var finns bestämmelsen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Var finns bestämmelsen?

Publicerad 18 februari 2013 (uppdaterad 18 februari 2013)
"Ni skriver att det ska vara hastighetsskyltar på båda sidorna. Trodde inte att det gäller längre." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Läser alltid Bilfrågan med intresse. I nr 16 skriver ni att det ska vara hastighetsskyltar på båda sidorna, i vissa situationer. Trodde inte att det gäller längre. Jag förstår att ni menar att det är ett undantag från huvudregeln i vägmärkesförordningen, som ju säger att skylt på höger sida är det som gäller.

Det vore bra om ni skriver vilken bestämmelse som är tillämplig när ni svarar. I detta fall måste det vara någon myndighetsföreskrift, eftersom förordningen inte, såvitt jag har kunnat hitta, pekar ut något undantag.

Lennart Christianson

SVAR:
Att hastighetsbegränsning ska märkas ut så som jag beskrivit i nr 16/12 framgår mycket riktigt av en myndighetsföreskrift meddelad med stöd av 8 kap. 1 § vägmärkesförordningen, 2007:90. Föreskriften heter VVFS 2007:305 och är ändrad genom VVFS 2008:267, 2008:377 samt genom TSFS 2010:172 och TSFS 2011:54.

Att detaljerat redovisa det juridiska stödet till varje svar i tidningen är inte rimligt. Vi Bilägare är trots allt ingen facktidskrift för jurister. Särskilt intresserade läsare kan alltid höra av sig för närmare information.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskuera: Vad tycker du om regeln?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-18 17:12
S-E S

Jag tycker att information rörande föreskrifter från Transportstyrelsen ska vara rakare i sin utformning så att man t ex kan svara: Enligt gällande vägmärkesförordning ska alla hastighetsändringar visas med skylt på båda sidor om vägen. Svårare är det inte. Utan dubbelsidig märkning ingen hastighetsändring. Det är enkelt och alla förstår.

En "historieskrivning" med gamla beslut bör förbjudas. TRAFIKLAGAR ÄR FÄRSKVAROR. Vem, andra än historiker, är intresserade av trafikbeslut som fattades för 10 år sedan?

Tyvärr drabbas "trafikregeltolkningsbyråkraterna" av klarare regler (arbetslöshet), men något måste man offra för att få regler som kan uppfattas rätt av vanligt folk, och det juridiska stödet bör kunna redovisas på 1 textrad. Detta drabbar tyvärr juristerna (arbetslöshet) då enkla regler bidrar till färre tvister.

Fatta dessutom ett enkelt beslut: Skylt som inte är fullt synlig gäller inte!
(Snötäckt, överplogat, delvis gömd i grenverk, vriden 90°, uttjänt reflexbeläggning, trasig belysning, osv).

Och till slut: Trafiklagar som inte har genomgått omprövning under de senaste 5 åren, upphör att gälla. Det borde bränna till i rumpan på skrivbordsbyråkraterna och se till att "herrskapet" får lite mer motion och kortare kafferaster samtidigt som Sveriges bilister får ett rätt så aktuellt regelverk!

#2 • Uppdaterat: 2013-02-18 20:39
Gunnar Lindberg

S-E S, varför kan du inte nöja dig med att hastigheten är skyltad på höger sida? Blir det besvärligt för dig på något sätt? Kom nu inte med att det är lätt att missa en ensam skylt till höger. Dina invändningar ser ut att vara skrivna av en rättshaverist.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-18 22:27
Roger Skagerström

Grejen är att om det är skyltar på båda sidorna så är det en NY hastighet. Är det bara på ena sidan så är det bara en påminnelse av befintlig hastighet. Så det är faktiskt en skillnad i hur de används.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-19 00:05
S-E S

Gunnar Lindberg, det händer att jag kör om en lastbil och under omkörningssträckan på några hundra meter har jag noll koll på skyltarna till höger då min bil är så låg att jag inte kan se över lastbilens kapell. Då är det bra om det finns en skylt på den sida som lastbilen inte skymmer också, eller hur? Då kanske jag undviker en hastighetsbot längre fram.
Din kommentar verkar vara skriven av en som aldrig kört om en lastbil eller buss eller bryr sig om vilka hastigheter som gäller?

#5 • Uppdaterat: 2013-02-19 18:12
A BE-kort

Precis av det skälet som S-E S skriver ska det vara skyltar på båda sidor av vägen.
Är det bara skyltat på ena sidan där hastighetsgränsen sänks ska man inte acceptera böter om man blir stoppad av polisen.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-19 22:57
Stene

Tidigare var det ju så som Roger Skagerström skriver, att en ny hastighetsgräns inträdde när man passerar en skylt på vardera sidan om vägen, ensam skylt innebar repetition av gällande hastighet. Likaså var det automatiskt 110 km/t när motorväg var skyltat. Sedan kom skyltarna som innebär tätbebyggt område och då gällde automatiskt 50 km/t. När sedan skyltar monterades upp av folk med svag kännedom om skyltarnas extra innebörd, förutom just det som står på skylten, kom oordningen att det blev t.ex. 70km/t på motorväg och 60 km/t inom tätbebyggt område genom tilläggstavla samt ny hastighetsgräns med bara skylt på höger sida.Listan på okunnigt skyltande kan säkert göras betydligt längre men det verkar som att förordningar ändras utifrån hur det i praktiken skyltas, så plötsligt gäller inte gamla regler längre utan har fått ge vika för mer flexibelt tänkande. Jag väntar bara på stop-skylt med tilläggstavla stoppförbud.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-20 11:22
S-E S

I praktiken betyder det Stene att man ALDRIG ska acceptera en fortkörningsbot utan att först ha kollat omständigheterna runt hastighetsbesluten och skyltplaceringen.
Det kan ju vara en idrottsförening som fått uppdraget att sätta upp skyltarna i samband med att de plockar rent i dikena på våren eller Samhall som sköter den funktionen när de i alla fall hämtar centralköksmenyerna 20 mil bort till diverse äldreboenden?

Alla förenklingar ovan sker för att ha råd med den övertalighet av byråkrater som är nödvändig för att kunna strula till bestämmelserna som i sin tur ger ytterligare arbetstillfällen åt byråkratimaffian.

Sedan har vi ju polisens mätutrustning: Undrar på om 90 km/t i Sverige är lika med 90 km/t i Frankrike?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.