På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag äger en Kia Cee´d automat av senaste modell. Det jag undrar över är om det kan vara riktigt att man ska kunna ta ur nyckeln ur tändningslåset medan växelväljaren fortfarande står i läge D? Bilen står naturligtvis stilla.
Om jag skulle råka glömma att dra åt handbromsen kan ju bilen faktiskt rulla iväg om det vill sig illa. Min verkstad sa att det skulle vara så men jag tvivlar eftersom jag aldrig har upplevt samma sak med mina tidigare automatväxlade bilar av annat fabrikat.
Hans Andersson
SVAR:
Din bil är konstruerad som du beskriver och det är därför inte mycket du kan göra åt det. Bäst är ju att ställa växelväljaren i P-läget när du lämnar bilen att jämföra med att du lägger in en växel på en manuellt växlad bil. Din bil kan däremot endast startas i P-läget.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag blir bara förvånad att det fanns en bil som är konstruerad på det viset.
Bilen går la antagligen också att starta i N-läge.
Min peugeot 307 kan jag starta i både P och N och jag kan även ta ut nyckeln även om den fortfarande är i D läge.
Att kunna ta ut nyckeln oberoende vart växelväljaren står är ganska vanligt däremot kan man bara starta bilen med växelväljaren i P eller N.
Kan tänka mig att man som nybörjare med automatlådor funderar över detta men som van bilist med automatväxellåda så lägger man i P automatiskt när man har parkerat, eftersom man stannar inte motorn förrän man är på plats och har lagt i P, det går på rutin. Alla de bilar jag ägt med automatlåda har fungerat sådär. Det är precis som Bengt skriver att jämföra med att man lägger i en växel på en bil med manuell växellåda när man har parkerat + att man då också drar handbromsen vilket man inte behöver göra på en bil med automatväxellåda.
Nej, man behöver inte dra åt P-bromsen på en automatväxlad bil - men genom att göra det minskar risken för problem med denna när man kommer till besiktning.
Det går i de flesta bilar med automatlåda, men jag har flera gånger hamnat i rullning (inte så van med automatlåda) och tvingats hoppa in och slänga i handbroms.
Tipset är att alltid lägga lådan i P-läge, eller i andra hand använda handbroms. Du måste ändå i alla bilar med automatlåda lägga i antingen P eller N läge för att kunna starta motorn, annars är det ett fel.
Att man kan ta ur tändningsnyckeln utan att först lägga i P-läge är väl vanligt. Lika vanligt är det säkert med varningssignaler.
Det tutar och piper om dörren öppnas när inte P-läget är i.
Det gör det väl även på Kia?
Kärvande handbroms är vanligt på automatbilar, man behöver ju inte handbromsen...
Man bör alltid dra åt handbromsen även i en automatväxlad bil.
Skulle din bil bli påbackad på en parkeringsplats kan växellådan ta skada om bilens enda "låsning" är P-läget.
Förutsättningen för att tändningsnyckeln ska spärras är att det finns en mekanisk koppling mellan lås och växelförare. Den enda bil som har haft det var Saab.
Alla andra har haft motsvarande koppling mellan lås och ratt.
Det är viktigt att handbromsens mekanik "motioneras" varje dag för att inte rosta fast i vajer eller leder. Jag hade turen att ha en liten backe ner till p-huset, där bilen fick hållas med p-bromsen medans jag öppnade dörren.
Däremot har jag undvikit att parkera bilen med åtdragen handbroms efter att flera gånger råkat ut för fastfrusna bromsbackar.
En KIA cee´d, i alla fall min kan startas i neutralläget.
Såvitt jag känner till, så kan alla bilar startas med växelväljaren i antingen P- eller N-läget. Dessutom finns ju spärrknappen på spaken för att undvika andra misstag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.