Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag är på väg att byta bil. Jag innehar körkort ABC och vill säkerställa att jag även i fortsättningen kan dra min 1 300 kg släpvagn.
Min gamla huvudregel baseras på en ren vikthantering tjänstevikt/totalvikt och max 3 500 kg. Jag har konstaterat att vissa bilmärken har en nedsatt vikt för vissa modeller där till exempel nya Mercedes B180 har 1 200 kg som max medan den motorstarkare B200 har 1 400 kg som max släpvagnsvikt.
Båda bilarna har en högre tjänstevikt än 1 300 kg och bilens totalvikt är lägre än 2 200 kg så att det ryms inom 3 500 kg total totalvikt.
Vilken betydelse tillmäts biltillverkarens egen uppgift om max släpvagnsvikt för B-kort som numer tydligen ska anges på registreringsbeviset? Vad är status på EU anpassningen rörande körkortskraven för släpvagnar?
Stig Nolén
SVAR:
Idag gäller att bilförare som inte har E-behörighet i körkortet får dra en släpvagn med totalvikt högst 750 kg. Dessutom har denne förare rätt att dra en tyngre släpvagn efter personbil eller lätt lastbil om:
A. Släpvagnens totalvikt inte överstiger dragbilens tjänstevikt, och B. summan av släpvagnens och dragbilens totalvikter inte överstiger 3 500 kg.
19 januari 2013 kommer nya EU-regler och då försvinner begränsningen (a.) släpvagnens totalvikt får inte överstiga dragbilens tjänstevikt, vilket ger möjlighet att dra släpvagnar med högre totalvikt med små, lätta dragbilar, men glöm då inte vad bilen har för tillåten släpvagnsvikt:
Förutom att körkortsbehörigheten räcker till för släpet måste man också kontrollera att bilen är tillräckligt stark för att klara släpvagnen i verkligheten. Ofta är det förmågan till start i backe som begränsar bilens släpvagnsvikt, motorn kanske orkar men inte kraftöverföringen eller draganordningens infästning.
Släpets verkliga vikt, inklusive lasten för tillfället får inte överstiga bilens maximala släpvagnsvikt. Det kan mycket väl hända att man som i ditt fall kan räkna ut att B-körkortet räcker för en släpvagn med totalvikten 1 390 kg, men som högsta släpvagnsvikt i registreringsbeviset anges 1 200 kg.
Det innebär att den som har B-körkort får koppla till en släpvagn med totalvikt upp till 1 390 kg, men eftersom bilen inte orkar med mera än 1 200 kg får släpet inte vara fullastat, det får väga högst 1 200 kg i verkligheten. Det kan innebära böter och kanske stopp för fortsatt färd om släpvagnen vid vägning i en poliskontroll med visar sig vara för tung för bilen.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tycker du om reglerna för att dra släpvagn?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Härliga tider. Ändring från bestämmelser som ett ytterst fåtal kunde klara av i verkligheten till något som verkar vara samma soppa och sannolikt kommer att lika många få myror i skallen. Fråga vem som helst som inte har själv och skall hyra en släp exempelvis om tjänstevikt, totalvikt och maxlast. Alltför många lär inte ha svar på detta.
Focus, då får de ta mig faktiskt ta och läsa på!
De olika vikttyperna ingår i körkortsutbildningen, men visst kan man glömma om man inte kört släp tidigare - men då får man ta väl ta rätt på vad som gäller!
Reglerna är som sagt minst sagt krångliga. Därför införde man för ett antal år sedan uppgiften på bilens reg.bevis om hur mycket man får dra med B-kort. Dessutom står det även hur mycket bilen är godkänd för. Ingen av dessa vikter får naturligtvis överskridas.
Man måste dock skilja på totalvikt och bruttovikt.
Totalvikt är vad fordonet FÅR LOV att väga som mest inkl. last.
Håller med "Focus",..de nya reglerna är inte bara krångliga utan dumma också!
Det är ju givet för mig att en Suzuki Swift inte skall få dra en tung släp efter sig men det är absolut inte lika givet att en Citroen C3 får dra 40 kg mer än en Volvo V70 utav vissa årsmodeller om man bara har B-kort...Sådant är bara trams och det finns många sådana ologiska och olyckliga missar med de nya reglerna som ingen kan förklara det vettiga med.
Det nya systemet är helt enkelt så krångligt att ingen kan säga vad som gäller på rak arm och det är mer än lite idiotiskt.
Det finns en bra lathund till hjälp om man är osäker här:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Enligt mig är det inte vettigt någonstans med regler som är så dumma att det är trafikfarligt men tyvärr är det just sådana som vi får dras med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.