På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Det finns bensintillsatser att köpa som enligt reklamen avlägsnar alla beläggningar i insprutningssystemet. Ett bra exempel är STP svart och STP röd för bensinmotorer.
Min fråga är om Vi Bilägare har provat effekten hos dessa tillsatser. Gör de någon nytta? De kostar 60–80 kr för en full tankning och man funderar på vad man betalar för. Vad består innehållet av?
Själv har jag en 9-5 Aero som började “sväva” vid konstant gaspådrag vi typ 110 km/tim. Ibland kunde man känna ett lätt “ryck”. Provade med en flaska svart STP och mitt intryck är att det faktiskt hjälpte.
Vad är er uppfattning om dessa produkter?
Leif Persson
SVAR:
Dessa eftermarknadstillsatser innehåller oftast en rengörande tillsats i ett lösningsmedel. En hög engångsdos kan ha en upprensande/rengörande effekt på en motor.
I all bensin i Sverige tillsätts bensindetergenter. Detta är vanligtvis tillräckligt för att hålla rent och rengöra i en vanlig bensinmotor. Men i svåra fall så kan en hög engångsdos rekommenderas.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur ser du på bränsletillsatser?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
använda fotogen i stället?
Det hjälpte på min Avensis, som småryckte en del då den var kallstartad. Den verkar behöva en kur om året ungefär. Är nog dags just nu när jag tänker efter.
STP har hjälpt varje gång som jag har använt det. Vid ett tillfälle var jag dock tvungen att hälla i en flaska två tankningar i rad. Men hjälper gör det!
STP´s spridarrengörning hjälper bra, speciellt om du kör mycket stadskörning och har diesel och automat. Då blir det inte så höga varvtal och det blir lätt ryckig gång eller otrevlig knackning. I med en flaska STP var 500 mil och ryckigheten/knackningarna är borta efter sådär 30 mil. Det betyder väl att STP fungerar?
Man kan nog sammanfatta det så här att STP, som är en av de bränsletillsatser som lovar minst, är nog en av de bränsletillsatser som hjälper bäst.
Har hört på flera håll om just behovet av att rengöra insprutningsmunstyckena då och då, inte minst en bil som körs väldigt lugnt så motorn aldrig får "blåsa ur".
Tillsatser som lovar guld och gröna skogar, företag som annonserar om någon liten grej man sätter någonstans i motorn så störtdyker förbrukningen och sådana saker, det är naturligtvis rent bondfångeri.
Så det är uppenbarligen skillnad på tillsatser och tillsatser...
Frågan : På mackarna säljs tillsatsmedel som renar och smörjer insprutarna, men de är helt värdelösa och innehåller bara vanlig fotogen.
Bosse bildoktorns svar : Detta är samma tillsatser som även Shell använder i V-power. Men det är ändå samma kemikalier som redan finns i all bensin. Skillnaden ligger i hur stark “grogg” du vill ge din bil. I hela världen finns det bara tre eller fyra tillverkare av bensinkemikalier och de levererar alltså samma produkter, både till bensinbolagen och tillsatsföretagen.
Tillsatser som smörjer eller renar insprutarna kan behövas om motorn börjar gå ojämnt. Detta gäller främst bilar som stått still över vintern, har gått långt eller blivit gamla. Dagens miljöklassade bensin är nämligen lite “torrare” än den var förr, varför en del insprutningsmotorer kan behöva en tillsats av “smörjmedel”. Ett annat exempel är bilar som bara körs korta sträckor vars feta bränsle/luftblandning bildar koks och kan behöva en extra dos rengöringsmedel i bensinen. Dessa tillsatser ska dock inte blandas ihop med alla de verkningslösa dundermedel som påstås förlänga motorns livslängd, höja effekten och sänka bensinförbrukningen.
Källa : http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10716433.ab
Håller med kommentatorerna innan att just STP är undantaget som bekräftar regeln
STP verkar innehålla en del olika alkoholer om man läser bak på, om jag minns rätt. Varför inte testa att slå i en slatt E85 som i stort sett är gratis och se om det hjälper?
Gjorde rent min luftvärmepump med något speciellt medel som kostade 200kr flaskan. Läste bak på innehållet och kollade upp: det var maskindiskmedel! Nu gör jag rent den med billigt maskindiskmedel istället och det funkar lika bra...
Bravo "enanders", Kunnskap är Mackt" som det heter.
Läsa innnehållsförteckningen är också vanligen givande..
Om man nu inte absolut vill ha "original" med rätt logga på burken, och betala därefter.
Jag har bara använt STPs OLJE-produkter, superba när det gällde att få till bra smörjning i heta luftkylda motorer
När jag köpte dem i USA (ett tag sen) kostade en flaska 1 dollar och 20 cent. Samma som i Sverige då gick på över 50 spänn..
Men vilken kletig olja!
Jag hade ett par slipade kamaxlar stående i köket, i ett år, på en tidning.
Efter det året var den ena kammen snustorr, med en stor oljefläck på tidningen, den andra fortfarande fet och det var torrt på tidningen..
Gissa vilken som snurrat i STP-mixad olja?
Hjälpa gör det. Själv slog jag i medlet vid halv-eller kvarts tank vid behov. Blir starkare blandning så. För 20 år sedan behövdes medlet då och då, men under senare år aldrig (Volvo 740).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.