Nästa artikel
Bilfrågan: Hur långt ska man köra in?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur långt ska man köra in?

Publicerad 8 september 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har köpt en ny Hyundai ix20 och är besviken på överförbrukningen.
”Enligt Hyundai ska man köra 800–1 000 mil för att köra in motorn och då ska den dra mindre. Stämmer det?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Hyundai iX20 1,6 med automatlåda. När den gått 198,4 mil hade den dragit 194,5 liter bensin, alltså i snitt 9,8 l/100 km. Enligt instruktionsboken ska den dra i snitt 6,5 l/100 km vid blandad körning.
Enligt Hyundai ska man köra 800–1 000 mil för att köra in motorn och då ska den dra mindre. Stämmer det?
Jag är mycket besviken. Trodde jag skulle få en bil som var billig att köra.
Inger
 
Svar:
En överförbrukning med drygt 50 procent är naturligtvis inte acceptabel, men kan till viss del hänga ihop med hur och var du kör bilen. Åker du mycket i stadstrafik går det åt mera bränsle. Den officiella siffran för din bil är 8,6 l/100 km i stadskörning och labbvärdet är alltid i underkant. Många motorer blir lite snålare när de har ”nötts in” under några hundra mil, men om din bil fortsätter vara så törstig bör du kontakta en Hyundaiverkstad och höra efter om det går att justera motorn på något sätt.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-08 17:13
Raphael

Tycker det låter normalt med 0,95 l/mil om det i första hand handlar om stadskörning med omnejd.

#2 • Uppdaterat: 2017-09-08 17:35
40-talisten

Hyundai ix20 har en äldre 4-växlad automatlåda. Min Peugeot 307 med 1,6-motor och likaledes 4-växlad automat drog också över 0,9 l/mil i stadstrafik, och på vintern klart över litern. Som lägst kunde jag komma ner mot 0,7 l/mil, och då enbart landsvägskörning på sommaren. Det är bara att acceptera att en så stor motor med denna typ av drivlina drar så mycket bränsle. De officiella förbrukningssiffrorna är, som alla vet numera rena skämtet. Tråkigt att sign. Inger blev lurad av sin Hyundai-säljare.

#3 • Uppdaterat: 2017-09-08 18:41
Mattse

Tråkigt för Inger (och många andra) att bilförsäljarna inte upplyser kunderna om att den uppgivna bränsleförbrukningen är mätt i labb under optimala förhållanden. Den har ingenting med hur mycket bilen sedan drar i verkligheten utan är endast som jämförelsesiffror mot andra bilar (som mäts på samma sätt).

#4 • Uppdaterat: 2017-09-08 19:45
Peter E

0,95????? Ligger bromsarna på??

#5 • Uppdaterat: 2017-09-08 19:47
L West

Ingen ide alltså att köpa en liten bil, min Octavia RS -06 drar ungefär lika mycket utan att snålköra. Ägde en Citroen C2 1,4 för några år sen och den var nästan lika glupsk men så måste den piskas ganska rejält, den var livsfarligt slö. Eller så är denna ix20 ett extremfall?

#6 • Uppdaterat: 2017-09-08 20:24
Tvärnit

Samma 1.6 som sitter i Kia Venga och inget fel på motorn utom att den motorn har 20år på nacken och då hjälper inte moderna tilläggs komponenter så värst med att ta ned bränsleförbrukningen.

#7 • Uppdaterat: 2017-09-08 20:30
VW Polo 2012

Äger en VW GOLF 2016 med 1400 cc-motorn 125 hk dsg kör lugnt i Stockholms förorter. kört 2320,1 mil på 1410,52 liter det blir knappt 0,61 i snitt sedan ny och på två år. kör naturligtvis även på vintern.

#8 • Uppdaterat: 2017-09-08 20:36
40-talisten

Tror att den gamla konventionella automatlådan betyder mest för överförbrukningen. Hyundai ix20 1,6 manuell drar 0,71 l/mil mot automatens 0,86 l/mil. Så stor skillnad brukar det inte vara numera mellan manuell och automat.

#9 • Uppdaterat: 2017-09-08 20:49
HenkeB2

Det är ju nivå med min 10 år gamla BMW med automat och betydligt större motor!

#a • Uppdaterat: 2017-09-08 21:18
Rutger Jönåker

Hyundai verkar överlag ha gamla törstiga drivlinor. Trist när köpare blir besvikna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.