Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag kör sedan ett år en Honda CRV som jag trivs förträffligt med. Som flera moderna bilar är den utrustad med panoramaglastak.
Hur hållbart är ett sådant tak jämfört med ett vanligt plåttak? Vad händer om bilen slår runt och hamnar på taket - kan passagerarna skadas av glassplitter?
På en tidigare bil råkade jag ut för att en sidoruta sprack utan yttre åverkan - detta förklarades med spänningar i rutan eller möjligen karossen - kan detta hända ett glastak? Omfattar bilens glasförsäkring även taket?
Kjell Moberg
SVAR:
Naturligtvis är det ju så att ett plåttak är hållbarare än ett glastak. Men glastaket är ju laminerat så det går ju inte sönder som en sidoruta kan göra. Vi har aldrig hört om ett glastak som gått sönder på grund av spänningar i rutan eller i karossen.
Möjligtvis så att det blir ett stort stenskott och att rutan då spricker. Det är olika från olika försäkringsbolag vad som ersätts. Vissa har det i sin vanliga glasförsäkring och andra har separat för just glastak.
Carina Prodenius Wihlborg, Honda Sweden
Diskutera: Vad tycker du om säkerheten för bilar utrustade med glastak?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har hört talas om en Opel som glastaket gick sönder på. Det kraschade på kvällen efter E4:an. Helt ensam på vägen och helt omöjligt att det var någon yttre påverkan. Troligen var det spänningar i karossen som var orsaken.
Precis som svaret säger är det viktigt att kontrollera med sitt försäkringsbolag vad som gäller. Byte av glastak lär kosta hiskeliga summor. Dvs har man en bil med glastak bör man välja ett försäkringsbolag som ersätter även glastak.
Det luktar "bull" om svaret - som ofta från generalagenter/återförsäljare. "-Det har vi aldrig hört talas om", är en vanlig kommentar. Vi Bilägare hade en Citroen C4 Picasso för några år sedan, och där sprack den stora framrutan två gånger, tror jag, på ett år. Dyrt. Jag har läst om att det är känsligare i norra Sverige där det är kallare, vilket gör att det är kallt ute och varmt i bilen = spänningar. Självklart är det en hög risk för sprickor p.g.a. spänningar och stenskott om man har en stor ruta. Karosser är inte helt stela, utan vrider sig en liten aning, vilket glaset inte gör, och då blir det spänningar.
Köp inte bilar med panoramaglastak om ni vill slippa onödiga glasräkningar.
Bilförsäkringens glasmoment ersätter bara skada på vind- sido- eller bakruta. Glastak ersätts inte och kan bli rejält dyrt för bilägaren
Tänk att köra på en älg.
"Köp inte bilar med panoramaglastak om ni vill slippa onödiga glasräkningar", skriver Erik F.
Köp inte bilar med ACC, om ni vill slippa andra onödiga räkningar, säjer jag i så fall. Eller automatlåda eller nån annan icke-nödvändig sönderfallande finess.
PS. Jag rekommenderar glastak, om ni ofta har folk i baksätet.
Tester hos biltillverkare brukar vara oerhörrt strikta och nogranna. Jag tror inte att de släpper genom en lösning, som inte är 100% säker.
Man får bara inte vara så naiv som PP2! "Bilfabrikanterna släpper inget utan noggranna tester"! Jo, det har vi ju sett åtskillga bevis på att så är inte fallet! Därav alla återkallanden! En "älgtest" skulle förmodligen tillverkaren inte gå med på och vad som händer när man slår runt, med stenar och träd i närheten, vågar jag bara inte tänka på! Så modenyck är vad det är, för att kunna sälja mer. Eller....?
Glastak ät samma modenyck som dubbla avgasrör! Ska se fint och tufft ut, tills man betalar repkostnader för dubbla ljuddämpare och rör! Så länge det inte rör sig om en V8 eller V12, är detta fullständigt onödigt och fördyrande!
Lexan, eller polycarbonat (PC), som plasten egentligen heter kan nog mycket väl användas i taket, men det förutsätter en skarv mellan vindruta och tak.
När vindryta och tak går i ett stycke är det säkert laminerat glas som används och det finns enbart på bilar som tillverkas i älgfria länder.
PC i vindrutan kan tyvärr inte användas, det är inte tillräckligt reptåligt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.