Nästa artikel
Bilfrågan: Ljud försvinner i värme?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ljud försvinner i värme?

Publicerad 7 mars 2012 (uppdaterad 9 mars 2012)
"När det är varmt ute försvinner alla ljudsignaler i min Golf. Vad kan detta bero på?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Golf -05 som bär sig konstigt åt. Det gäller allt ljud som hänger ihop med blinkers, bältesvarnare, temperaturgräns och belysningsvarning med mera.

När det är varmt ute försvinner alla ljudsignaler från summern. Däremot finns det ljud när det är kring nollan och kallare men det försvinner efter ett tag när bilen har blivit varm. Vad kan detta bero på?

Johansson

SVAR:
Din fråga är omöjlig att besvara på detta sätt. Problemet måste undersökas med bilen närvarande. Ett känt faktum är att fuktig luft leder ström bättre än torr och detta kan vara problemet med din bil.

Förmodligen har oxid smugit sig in i några kontaktdon. Det gäller bara att hitta vilka så är saken säkert ur världen. Verkstadsbesök gäller.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-07 18:46
FullBrew

Har en 945:a som hela instrumentbelysningen lägger av när bilen blir för varm förmodligen bakom instrumentpanelen.
Detta sker om man kör långa sträckor >15mil , vinter som sommar.
Lite lurigt på natten bara, varningslampor och blinkers funkar bra.
Hjälper inte att slå på panelen heller.
Har varit så i många år.
Efter man stannat och fikat en stund eller något annat så är det OK igen :)

#2 • Uppdaterat: 2012-03-08 08:29
Swenssons

Hade ett snarlikt problem på min Subaru dvs då bilen stod i solen på sommaren och blev varm och jag skulle starta bilen fick jag göra alltifrån 5 - 10 000, lite överdrivet, startförsök dvs vridningar på tändningsnyckeln innan startmotorn reagerade men på morgonen och i sträng kyla var det knappt inga startproblem alls. Jag hade denna bilen inne på verkstad i flera omgångar men de hittade inga fel så jag lärde mig att INTE ställa bilen i solen och då fungerade startmotorn.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-08 10:18
PREVIA

Swenssons. Solonoidens ( järnkärna ) kan fastna så att kontaktblecken inte träffas av kopparbiten vilket gör att startmotorn får ström från batteriet när motorn är varm eller bilen står i solen. Det är nog mer än en bilägare som fått knacka på startmotorn med ett metallföremål för att kunna starta bilen.
http://bmwmotorcycletech.info/Bosch%20solenoid.jpg
Kopparblecken kan även vara brända så att kontakt inte uppstår.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-08 15:20
DiN

Typist för elektriska komponenter att när de blir gamla och utslitna är att de reagerar med att hamna utan för spec antingen när det blir kallt eller när det blir varmt. Ett sådant fel som beskrivs är troligtvis ett komponent fel. Elkomponenter kan slitas ut fort om de jobbar i sitt övre belastningsområde. Ex En 10A portslin säkring som har en belastning på 10A under lång tid brinner av tillslut eftersom värmen tar kål på den. tråden förångas sakta men säkert. Kondringar, transistorer, spolar, motstånd mm går inte sönder som en säkring utan sakteliga mattas av. Ett knep som TV-reparatören använder sig av för att hitta defekta komponenter är att använda kylsprej och hårblås. Det finns en möjlighet till och det är en sk kalllödning. En lödning har spruckit på mikroskopisk nivå och när kretsarna blir varma så rör sig kretskortet så att lödningen tappar kontakten. I en modernbil så blir det antagligen till att byta någon låda med sladdar på som kostar en månadslön eller så

#5 • Uppdaterat: 2012-03-08 17:10
Swenssons

lexus påstås vara en bra bil men denna bilen på Blocket har ägaren kostat på hela 38 000!!!! kr i reparationer på 1,5 år.... Kvalitet, pyttsan! Nä, en Golf e betydligt billigare att äga även om man kan råda un för att ljudet försvinner vid värme. Kanske nån toyota / lexuskramare vill köta denna bilen?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Lexus_RX_300_awd_luftfjadring_kamera_navi_38895236.htm?ca=11&w=3

#6 • Uppdaterat: 2012-03-08 21:46
Roger Skagerström

16 000 mil, det kan ju vara så att en del grejer behöver bytas hur som då ;) Bara servicen med kamremsbyte kan lätt kostat halva den summan.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-12 12:08
Mistro

Nu är det ju så att det kostar att ligga på topp "Swenssons" och Lexus är inget undantag.
Gör en stor service och byt samtidigt bromsar m.m och kostnaden skenar på vilken bil som helst.
För många är Volvo det ultimata och billigaste alternativet och den ligger långt ifrån en Lexus gällande det mesta men gör gärna en 16000 mila service på en V70 och du kommer garanterat att förstå vad jag menar.
( man kan säga att det blir en "spännande" upplevelse för många som lever med skygglappar sedan -80 talet ) :)

#8 • Uppdaterat: 2012-03-14 11:22
Uno Lööw (ej verifierad)

Sk. tysk kvalitet...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.