Frågeställaren har problem med lampbytet på sin Volkswagen Passat.
"Hur byter jag lampa i på min VW Passat 2011? Läste någonstans att det kan kosta uppemot 1 500 kronor. Låter hutlöst! Kan det vara så svårt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Hur byter jag lampa (halvljus) i vänster strålkastare på min VW Passat 2011? Enligt instruktionsboken ska man låta verkstad göra bytet om man är osäker, men boken ger inga tips om hur man ska göra. Läste någonstans att det kan kosta uppemot 1 500 kronor. Låter hutlöst! Kan det vara så svårt?
Tommy
Svar:
Det ligger givetvis i Volkswagens intresse att bilägarna ska åka till verkstad för alla typer av problem, även småsaker. En vanlig halogenlampa kostar dock inte 1 500 kr att byta, men väl strax över 900 kr hos en märkesverkstad i Stockholmsområdet.
Det ska dock inte vara några större svårigheter att byta lampan själv, om du är lite händig. En skyddskåpa bakom strålkastaren måste tas bort och det kan vara ganska trångt att komma åt.
Om bilen däremot hade varit försedd med xenonstrålkastare skulle lampbytet ha varit ett jobb för en verkstad. Då måste hela strålkastaren demonteras och när den är på plats igen ska en ny grundinställning göras, vilket kräver diagnos-instrument.
Det tar en dryg timme att byta en xenonlampa på en VW Passat. Lampan kostar 1 400 kronor och verkstadens timdebitering är ungefär lika hög. Priset för lampbytet skulle då hamna på cirka 2 775 kronor. Det är emellertid småpotatis jämfört med vad det kostar att ersätta en kvaddad LED-strålkastare av den typ som finns på nya Passat: 9 954 kronor monterat och klart hos märkesverkstaden i Södertälje.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du några tips när det gäller lampbyte?
Fråga:
Hur byter jag lampa (halvljus) i vänster strålkastare på min VW Passat 2011? Enligt instruktionsboken ska man låta verkstad göra bytet om man är osäker, men boken ger inga tips om hur man ska göra. Läste någonstans att det kan kosta uppemot 1 500 kronor. Låter hutlöst! Kan det vara så svårt?
Tommy
Svar:
Det ligger givetvis i Volkswagens intresse att bilägarna ska åka till verkstad för alla typer av problem, även småsaker. En vanlig halogenlampa kostar dock inte 1 500 kr att byta, men väl strax över 900 kr hos en märkesverkstad i Stockholmsområdet.
Det ska dock inte vara några större svårigheter att byta lampan själv, om du är lite händig. En skyddskåpa bakom strålkastaren måste tas bort och det kan vara ganska trångt att komma åt.
Om bilen däremot hade varit försedd med xenonstrålkastare skulle lampbytet ha varit ett jobb för en verkstad. Då måste hela strålkastaren demonteras och när den är på plats igen ska en ny grundinställning göras, vilket kräver diagnos-instrument.
Det tar en dryg timme att byta en xenonlampa på en VW Passat. Lampan kostar 1 400 kronor och verkstadens timdebitering är ungefär lika hög. Priset för lampbytet skulle då hamna på cirka 2 775 kronor. Det är emellertid småpotatis jämfört med vad det kostar att ersätta en kvaddad LED-strålkastare av den typ som finns på nya Passat: 9 954 kronor monterat och klart hos märkesverkstaden i Södertälje.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du några tips när det gäller lampbyte?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har bytt lampor (halogen) fram på en Passat -12, och det var skapligt enkelt, men något trångt speciellt på ena sidan. Bra tips är att ta tid på sig om man känner sig osäker och inte vänta med att byta tills lampa nummer två också gått sönder. Givetvis ska man alltid byta lampor parvis (även om motsvarande på andra sidan fortfarande är hel).
Så länge det kostar 10.000:- att byta en Led-strålkastare så är inte jag intresserad av Led-strålkastare. De måste vara guldpläterade för det priset.
Led - strålkastare är dyrare men bra sikt och ett problem när det kommer snö går inte smälta i glas då måste stanna bilen exempel busshållplats och torka av snöborste känna sig jobbigt. Jag beställt Toyota Auris Active har halogenlampan - strålkastare har varmt i glas som smälter snö :-) och gör det själv att byta lampa och är lättåtkomlig och billigt.
Det där med att xenonlampor måste bytas på verkstad är oftast bara trams. Även om hela insatsen måste demonteras går det enkelt att göra en grundinställning av ljusbilden mot t.ex. en garagedörr eller vägg.
Men det är egentligen inte högspänningen som är det värsta vid lampbyte, ingen är väl så dum att han byter lampa med spänningen tillslagen, det är risken att man tappar lampan så den sprängs, det är högt tryck i glaskolven, så det är en fördel att bära skyddsglasögon.
Handskar går sällan, då blir det för klumpigt.
Jag har bytt xenon ett par gånger på min Octavia -06, enkelt att ta loss hela insatsen, byta lampa och sätta tillbaka instsen. Att justera ljuset på nåt sätt efter byte har jag aldrig behövt, ljusbilden har aldrig ändrats och inga klagomål vid besiktningen heller. Men det kan ju ha blivit annorlunda på nyare modeller.
Nog misstänkte jag att LED var dyrt att ersätta men 10.000 kr - nja, nu kanske man får tänka sig för igen inför nästa bilbyte... Visserligen vitt och behagligt ljus men den dag lamporna ger upp...
Har haft LED- strålkastare i 4 år nu. Kanonbra ljus och inga problem med vare sig snö som försämrar funktionen eller funktionen i övrigt.
Lätt värt pengarna.
Vore bra om Vibilagare kunde testa LED-huvudstrålkastare i verklig trafik. 2 frågor är viktigast.
För det första: snö på strålkastarglasen . Redan xenonlampor är dåliga på att smälta snö och dioderna verkar vara ännu värre, värst är nog automatisk avbländning som byter mellan flera dioder som aldrig får en chans att värma glaset.
För det andra: Ledlampor, kanske främst med automatisk avbländning kan uppfattas som bländande av mötande. Kör man i Norrland blir reaktionen lätt ett batteri av starka extraljus i ögonen. Jag hörde för 2(?) år sen en eländesbeskrivning om en tysk som vinternattkört i Norrland med en LED-Audi och kunde knappt fortsätta.
Man behöver förhoppningsvis aldrig byta ledlampa under bilens livslängd, så därför har det ingen betydelse vad en sådan lampa kostar, efter att ha det på min bil har jag svårt att tänka mig något annat, ett fruktansvärt bra ljus, återstår dock att se hur de funkar när det blir snö och vinter
Det är just det där med "förhoppningsvis", för man kan aldrig vara säker. Allt kan gå sönder.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.