På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag äger en 2-3 år gammal Opel Astra som har gått cirka 2 000 mil. När jag en dag hade kört 15–20 minuter havererade kopplingssystemet helt och jag måste bogseras till verkstad. Under den korta körningen låste sig kopplingspedalen vid åtminstone tre tillfällen, varvid jag fick sätta foten under pedalen för att få upp den igen. Samtidigt var det ett enormt motorljud.
På verkstaden konstaterades att lamellerna helt hade förstörts. Jag läste i somras att en annan Astraägare hade problem med kopplingen och undrar om inte lamellerna är för klent byggda på Opelbilar. Varför går lamellerna sönder då pedalen låser sig?
Rolf Törnqvist
Svar:
Den här kunden var i Polen när hans bil gick sönder. Efter att ha blivit kontaktade av kunden har vi pratat med verkstaden där och de har informerat oss om att felet uppkommit på grund av onormalt slitage. Om kopplingen skulle haverera i en ny bil på grund av ett fabrikationsfel ersätter vi naturligtvis kunden men inte när det handlar om onormalt slitage.
Annicka Troedsson, Opel Sverige.
Diskutera: Vad tror du har orsakat problemet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur vet man att det är onormalt slitage när ett dimensionerings- och/eller materialfel just kan visa sig som onormalt slitage?
Onormalt slitage uppstår ju bara när lamellerna är utslitna, och då ska man slira ordentligt om de bara håller i 2000 mil, och när de är utslitna så låter det förskräckligt. Låter underligt att slita ut lameller efter 2000 mil, tror inte på onormalt slitage ..... låter mer som Opel precis som andra tillverkare lastar över kostnaden på kunden.
Lite märkligt att det var 2 likadana bilar som upplevt denna exceptionellt korta livslängd på kopplingen så visst känns det lite som nån form av fabrikationsfel. Att verkstan kan konstatera att lamellerna är utslitna är ju inte så konstigt om det blivit nåt fel så att dom faktiskt blivit utslitna. Nåt skumt verkar det ju vara om man måste hålla uppe kopplingspedalen för att bilen skall gå framåt. Sen kanske inte jag personligen skulle fortsätta att köra med ett sånt fel men det är en annan sak.
Till Opel finns ett tillval i utrustningslistan som heter 65plus-paketet. Det innehåller förstärkta kopplingslameller, överdragsklädsel och en hatthållare. Frågeställaren hade kanske glömt att kryssa i det när han köpte sin Astra.
Jag försvara inte Opel på något vis, men för länge länge sedan hade jag en kompis vars farsa körde sin Folkabubbla bara på sommaren och då ca 400 mil. Det där med att växla i onödan var inte hans grej, han slirade på kopplingen runt gathörn och dylikt på höga växlar och då även med högt motorvarv. Men så byte han också koppling varje år efter sommaren slut. Jag lovar detta är sant! Och hemma där jag bor har vi en dam som när hon startar nog ligger på 4000 varv, men i övrigt vet jag inte hur hon kör sin bil som inte är en Opel.
Hej Mattse, är det inte bättre då att kryssar för automatisk växellåda ? :)
Det här har ju varit uppe på forumet http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/koppling-pa-opel-astra-ingar-ej-garanti
Det verkar nog som att det ändå är något som inte är som det ska med Opel Astras koppling.
I det andra fallet hade ju föraren kört en annan bil tidigare utan problem men bytt till en ny Astra och det tog inte speciellt lång tid - typ 1 år eller så - innan felet uppenbarade sig. Visst kan förare ändra beteende med åren men jag är ändå en aning skeptisk till att det var förarfel.
Jadå det finns dem som kör väldigt onormalt ja inte enligt dem själva men...och bilarna deras mår inte bra.
En enkel grej, en släkting till mig sitter alltid och pumpar med gasen och dennes bilar är alltid behäftade med underliga fel vad gäller acceleration, varvtal o tomgång, en katalysator exploderade, diverse givare ger upp med idel märkliga turer i garantiåtagandet som följd.
Jag tror inte alls att det behövs något extremt för att sabba en bil utan vad det handlar om det är kontinuiteten alltså upprepnings frekvensen i idiotin så att säga.
Fan det är ju till och med värre en vad min morfar lyckades med. Visst han var 75+ men han slet ner en koppling på 5000 mil. Och det lät som han körde automat de sista åren han körde. Så det måste vara fel om de bara höll 2000 mil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.