Nästa artikel
Bilfrågan: Fel på frusen handbroms?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fel på frusen handbroms?

Publicerad 10 april 2012 (uppdaterad 11 april 2012)
"En handbroms som inte går att använda på vintern på grund av att den fryser, är det ett tillverkningsfel?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
En handbroms som inte går att använda på vintern på grund av att den fryser, är det ett tillverkningsfel?

Lars Nyberg

SVAR:
Kanske snarare ett konstruktionsfel. Tillverkaren kan ju svara att konstruktionen inte gjorts för de väderförhållanden som råder i Sverige men det borde i så fall importören ha tänkt på. 

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-10 11:30
Tvåtaktarn

På min frus skit Skoda Fabia-10 fryser alltid hand bromsen när det går från fuktigt till frost, det blir en tydligt liten smäll när man kör iväg och i bland kan det nästan vara svårt att få det och släppa.

Vi har haft bilen för garanti åtgärder tre gånger!
Vet inte om man vågar ha kvar bilen nu när garantin precis gått ut?

#2 • Uppdaterat: 2012-04-10 13:09
Raphael

Jag tror att det inte är handbromsen som fryser, utan bromsbackarna.
Det hände mig när jag en solig februari förra året ställde mig i nysnö för det var oplogat. På kvällen när jag hämtade bilen hade bromsarna frusit eftersom jag parkerade med handbromsen åtdragen - alltså bromsarna låg an mot skivorna.
På dagen så smälte snön men på kvällen frös det på till is och det var isbildning i bromsarna.

Man undviker detta genom att parkera med en växel i istället för bromsen på.
Och så bör man undvika parkera i en snöhög som jag gjorde men är det oplogat så är det. :)

#3 • Uppdaterat: 2012-04-10 14:37
saabnisse

Handbromsar har ofta ställt till problem.
Helt riktigt är det ju trumbromsar som det är mest bekymmer med, de handbromsar som verkar på skivorna är det mindre bekymmer med.
Men det är riktigt att även vajrarna kan frysa, men det är ovanligare än att de rostar fast genom att de sällan används.
Ägare av automatväxlade bilar litar helt på parkeringsspärren och använder sällan handbromsen och när det är dags för besiktning finns det inte någon fungerande.
För länge sedan fanns en smörjnippel på vajerhöljet och om den smordes med jämna intervaller var det aldrig problem med rostiga vajrar, men i takt med den utbredda fördumningen försvann den och idag hade den väl ändå inte gjort någon nytta eftersom få bilägare vetat om dess existens eller vad den var bra för.
Det finns nog bara ett råd.
Använd handbromsen ofta och ska man parkera vid blöt väderlek med risk för omslag till kyla är det idé att dra åt handbromsen några km innan man kommer fram så att man värmer trumman ordentligt.

#4 • Uppdaterat: 2012-04-10 18:24
Jordnära

Själva vajern har ofta plastbelagd slät yta och likaså höljet den löper i. Man ska INTE smörja dessa vajrar för då klibbar de fast. På äldre eller på billiga skitbilar kan det var sämre beställt med konstruktionen, så att fukt kan tränga in.Alla bilar konstrueras inte för våran saltsmet.
Har bilen separata bromsbackar kan dessa spricka sönder och låsa hjulet men det är sällsynt.
Handbromsar som verkar genom de ordinarie klotsarna har en komplicerad kolvkonstruktion som sällan går att laga om den börjar kärva. Då måste hela oket bytas.
Jag har nu elmotoraktiverade bromsar, och slipper långa vajrar. Få se hur det funkar i långa loppet.

#5 • Uppdaterat: 2012-04-10 19:17
sinbad (ej verifierad)

Toyota ?

#6 • Uppdaterat: 2012-04-10 19:24
Rustan Werling

Om bilden har något med artikeln att göra så rör det sig om en Volvo....

#7 • Uppdaterat: 2012-04-10 19:53
Focus

Så här har det varit i stort sett alltid men man hade ju önskat att det skulle bli bättre. Det har alltid varit en god regel att inte dra åt parkeringsbromsen vid frost efter slask. Förr fick man lagom till vintern dra ut vajrarna så långt det gick och smörja in dem med tjockt fett. Detta fungerade och höll fukten borta. Sen kunde ju ibland bromsbeläggen frysa fast i trumman , då var det en hink varmvatten som behövdes, sen fick man köra och bromsa trummorna varma.

#8 • Uppdaterat: 2012-04-10 22:11
saabnisse

crister, tyvärr blir inte trummorna varma beroende på att 90% av bromsverkan fixas av frambromsarna, man måste köra ganska hårt för att få dem värmda.
Det är därför det är vettigt att dra åt handbromsen något någon km innan man ställer bilen.
De bilar som har handbromsen verkande på skivorna slipper det här problemet.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-11 13:59
hultarn

Handbroms som verkar på skivorna är ett mög enligt mina erfarenheter.
Särskilt om den verkar bak.
Har bytt flera bromsok för att bromsverkan ansetts för dålig enligt SBP, saltet tränger in i mekanismen och sedan är det bara att ta fram plånboken.

Över huvud taget är det skit med skivor bak, har bytt massor av skivor bak på våra bilar på grund av att vägsaltet förstört dem, men aldrig en bromstrumma.

Varför ska man ha skivbromsar bak i ett land där högsta farten (och det bara på ett fåtal sträckor) är 120 km/h... och bashastigheten 70 ?

#a • Uppdaterat: 2012-04-11 15:21
snabb95

Helt rätt hultarn @ Jämfört med underhållsfria trumbromsar är skivor bara skit, i synnerhet bak. Inte ens den ofjädrade vikten blir mindre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.