Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Som pensionerad VW servicetekniker undrar jag om ni inte är ute på hal is i frågan om Passats drivsystem? Passat B5 2001 till 2005 har längsmonterad motor och fyrhjulsdrift av samma typ som Audi A4 med ”Torsen” mellandifferential.
Dessutom ställer jag mig undrande till hur Haldex-systemet kan överföra 100 procent till bakaxeln när framaxeldrivningen alltid är mekaniskt direkt kopplad och inte kan frigöras.
Bengt Söderlund, Mariefred
SVAR:
Vi var inte bara ute på hal is i vårt svar utan vi hade helt enkelt fel. Passat har genom åren haft tre olika system för sin fyrhjulsdrivning: först viskokoppling, sedan Torsen-differential och nu används Haldex-systemet.
Haldex började användas 2005 i samband med att Passat fick tvärställd motor. Den omfrågade bilen från 2003 har således mellandifferential av Torsen-typ.
Haldexsystemet hos Passat fördelar kraften lika mellan fram- och bakaxel men det gäller bara vid lika underlag. Saknas friktion för framhjulen och bakhjulen står på torr asfalt är det dessa som driver bilen till 100 procent. Självfallet är detta ett teoretiskt specialfall men anledningen till att vissa tillverkare uppger att bilen kan bli helt bakhjulsdriven.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
http://www.youtube.com/watch?v=njo5zBeFtr0
Saabens fungerar likt Hybrid4 från PSA? Gasa tillräckligt så kommer bakhjulen med. Får se hur långt det räcker i verkliga förhållanden?
Saabens bakhjul är med från start. Att den inte driver iväg direkt på filmen beror såklart på att det är is under bakhjulen så hjulen slirar.
Mc Tar: Det ser inte ut som att bakhjulen börjar driva på en gång. Men varför det är så och varför han gasar som en tok, om det inte behövs förstår jag inte.
En vanlig Haldex kan inte driva 100% mot bakaxeln enbart. Framhjulen driver alltid konstant tillsammans med kardanaxeln, vid behov kopplas bakhjulsdriften in genom haldexkopplingen på bakaxeln. Bilen är aldrig 4 hjulsdriven, vilket enbart renodlade terrängbilar med diffspärrar kan bli. Det kommer att driva på dom 2 hjulen med lägst friktion i första hand och bilens bromsar anläggs sedan där för att minska varvtalsskillnaden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.