Nästa artikel
Bilfrågan: Åtgärda bältet i Saab 9-3?
Bilfrågan

Bilfrågan: Åtgärda bältet i Saab 9-3?

Publicerad 18 november 2011 (uppdaterad 21 november 2011)
"Läste om problem med bältet i nya Saab 9-3 och att det skulle åtgärdas kostnadsfritt. Stämmer det?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Läste i Bilfrågan tidigare i år om problem med bältet i nya Saab 9-3 och att detta skulle åtgärdas kostnadsfritt. Saabs återförsäljare Biva säger att det bara gäller bilar som rullat max 10 000 mil.

Stämmer detta?

Paul Jonsson

SVAR:
Saab meddelar att du har fått ett felaktigt besked av återförsäljaren. Det råder inte någon form av milbegränsning för att få bilbältet i din Saab 9-3 utbytt utan kostnad. Vissa kampanjer har däremot en milbegränsning vid 10 000 mil, då man har ansett att slitage har en mer framtonad orsak till en defekt/fel än ett ursprungligt fel vid tillverkningen.

Be verkstadspersonalen kontakta regionchefen hos Saab Sverige för garanti och teknik gällande denna typ av fel.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-18 10:37
Gösta_L

Återigen försöker märkesverkstäderna med ruffel och båg profitera på den vanlige hederlige bilisten.

SAAB, om något märke, borde värna mer om de få kunder de har kvar. Återigen binder märkesverkstäderna ris för egen rygg.

Mitt råd är att alltid utgå från att det märkesverkstaden säger är lurendrejeri, samt att be dem påvisa att det de säger är korrekt och riktigt.
På så vi kan man mota Olle i grind, och undgå de flesta lurendrejeri-försöken.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-18 10:39
Raymond K (ej verifierad)

Detta är dålig av Saab. Om ett bilbälte har problem så försvinner väl inte problemet när bilen gått mer än 10.000 mil? Detta är bara ett sätt att komma undan kostnader och man sätter sina kunder i andra hand. Bra jobbat Saab!

#3 • Uppdaterat: 2011-11-18 11:35
saabnisse

Ursäkta Raymond, men det är väl inte Saab som gjort fel?
Det är ju återförsäljaren BIVA som kommit med fel information.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-18 11:39
Raymond K (ej verifierad)

Japp saabnisse du har rätt

#5 • Uppdaterat: 2011-11-18 13:56
Thommys

Det är inte första gången man hör något sådan här. Många biltillverkare vill sina kunder bättre än återförsäljarna. Det är så att man önskar att biltillverkarna själva skulle driva verkstäderna och försäljningen.

#6 • Uppdaterat: 2011-11-19 09:23
audi power (ej verifierad)

Sluta trolla någon gång Jes_!

Vad Gösta antagligen menar med den vanlige hederlige bilisten är folk i allmänhet. Hans orval förstärker känslan av vem som faktiskt drabbas.

Juholt har gjort fel, men han är åtminstone ledare för ett att få partier som bryr sig om människan.
Endast borgare njuter av Caremas vanvård av äldre!

#7 • Uppdaterat: 2011-11-19 10:46
Audi A5 SB

audi power: högaktningsfullt, men du snackar skit. På riktigt.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-19 17:17
audi power (ej verifierad)

Avslöjad än en gång! Både av mig och många andra på denna sida. Jes_ och Audi A5 SB = samma troll.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-07 01:20
ENTJ1

Mazda skulle givetvis kontra med nedtyngning,en skitkonstruktion av miljöbilskriterierna skall och bör bemötas oseriöst.
Bara att bulta fast 16 kilo i skuffen som är lätt att demontera,och sedan kalla det domkraftsunderlägg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.