Nästa artikel
Bilfrågan: Bilen som klarar diket?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bilen som klarar diket?

Publicerad 21 maj 2013 (uppdaterad 21 maj 2013)
"Min granne körde ner i diket och kom inte upp. Vilka bilar finns att köpa som klarar att ta sig därifrån?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Min granne backade ner i diket och kom inte därifrån. Ena framhjulet stod i luften och snurrade. Min fråga är om ni känner till om följande fordon finns att köpa?

* Drivning på alla fyra hjulen.
* Spärr på bakaxeln.
* Hög- och lågväxel.
* Mellandifferential så både fram- och bakaxel kan låsas så att de roterar med samma hastighet.
* Möjlighet att tillfälligt låsa ett hjul fram som slirar med hjälp av ABS.

Kurt Gustafsson, Dalarö

SVAR:
Saknar bilen diffbroms eller diffspärr så blir den hjälplöst fast om ena hjulet snurrar i luften. En riktigt fyrhjulsdriven bil måste dessutom ha det på bägge axlarna för optimal framkomlighet.

Konstruktionen är dyrbar och förekommer så gott som enbart på utpräglade terrängbilar som Mitsubishi Pajero och Toyota LandCruiser V8. Det är också endast på denna typ av bilar man i dag hittar olika utväxlingsförhållanden på slutväxeln (hög- och lågväxel).

En enklare och billigare lösning är de elektroniska diffbromsarna som använder ABS-systemet för att bromsa det hjul som slirar. Fungerar bra och väger inget extra.

Att låsa mellandiffen, så att alla hjul roterar lika fort, har stora nackdelar och ska bara användas vid extrem terrängkörning.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

SKODA SCALA 1,5 TSI DSG STYLE

GRUNDPRIS: 234 800 kr

MILKOSTNAD: 33,11 kr

KÖRKÄNSLA: 4/5

EKONOMI: 4/5

KOMFORT: 3/5

SÄKERHET: 5/5

MILJÖ: 2/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-05-22 11:52
Sjöbjörn

Finska Tekniikan maailma hårdtestade 12 SUV:ar i vinterföre (# 10/2013). Med var:

• Ford Kuga 2,0 TDCI
• Honda CR-V 2,2 i-DTEC
• Hyundai ix35 2,0 CRDi-R
• Jeep Compass 2,2 CRD
• Kia Sportage 2,0 CRDi-R
• Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D
• Nissan Qashqai 1,6 DCI
• Peugeot 3008 Hybrid4
• Škoda Yeti 2,0 TDI DSG
• Subaru Forester 2,0 XS CVT
• Toyota RAV4 2,0 Multidrive
• Volkswagen Tiguan 2,0 TDI DSG

Testvinnare blev Yeti & Tiguan - båda med Haldex 4. Enda bilen vars drivsystem inte fallerade i något skede var Tiguanens. T.ex. Forester förlorade drivningen på bakhjulen, medan t.ex. RAV4 inte klarade ens det första snöhindret. Utmärkta framfartsegenskaper fick: Tiguan, Yeti och Kuga. Bra klarade sig: Forester, QQ och Sportage. Tillfredsställande klarade sig CX-5, iX35 och CR-V, medan RAV4 och 3008 klarade sig dåligt.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-22 13:17
Henrik_gbg

@Sjöbjörn: Det där är ju bara leksaks SUVar. Ingen av dom är riktiga terrängfordon. Samtliga ska hålla sig på vägen och klarar kanske lite snö ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.