På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Funderar att byta bil till en med dieseldrift. Min fråga: finns det dieselmotorer där man inte behöver göra det kostsamma partikelfilterbytet vid 10 000–15 000 mil som kan kosta upp till 20 000 kr?
Siggi Stotz
SVAR:
Partikelfiltret är mycket effektivt när det gäller att fånga upp de skadliga små sotresterna i dieselavgaserna. Precis som alla filter måste det förr eller senare bytas för att bibehålla sin funktion och inte störa motorns rening.
Kostnaden för detta varierar men bäst är kolla upp servicekostnaden för filtret innan ett bilköp. Bered dig på att kostnaden kan uppgå till cirka en krona per mil.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
1 krona per mil kanske inte låter så mycket men precis när man skall hosta upp de 20.000 det kostar för bytet så svider det säkert i plånboken.
Hej Siggi Stotz Va synd att VIB inte svarade på din fråga.
Och jag kan inte heller svara på din fråga. Men tror mig ha hört att Mazdas nya lågkomprimerade diesel kanske inte har något filter. Men jag kanske har blandat ihop korten. Det kan vara så att det gäller deras nya bensinmotor .
Detta är en av orsakerna till varför jag inte vill ha en dieselbil. Dessutom är hela dieselavgasreningssystemet ytterst komplicerat jämfört med det för en bensinmotor. Glöm heller inte oljeutspädningen.
Sedan är det så att filtret INTE (!) är "mycket effektivt" när det kommer till de "skadliga små sotresterna". Ett rent huvudlöst svar av Bengt. Faktum är att de skadliga halterna av nanopartiklar är flera hundra gånger högre i dieselavgaser jämfört med bensinavgaser, och dess låter sig inte fångas upp av filtret. Det är till och med så illa att WHO vill klassa dieselavgaserna i samma liga som arsenik, senapsgas OCH asbest - och det vill inte säga lite! Jag tycker att Bengt skall läsa på lite innan han svarar.
Det går att köra mycke längre än var som rekomenderas, själv har jag inte
byt eller spolat partikelfiltret någon gång ej heller fyllt på eolys-vätska.
Har kört över 24 tusen mil. (Peugeot HDI fap 2,0 -03) utan problem.
Vätskan 4.5 liter skall räcka till 8 tusen mil bilen tar 0.65 liter/mil.
(8 tusen mil x 0,65 liter) = 5200 liter som skall blandas med 4.5 liter eolys det blir under en promille (tusendel) ?????
Vid besktning är partikelvärdet godkänt under( 0,6)
Dieseloljan som vi köper i dag sotar nästa ingenting, förr rök det i backarna
om lastbilarna men då var det riktig dieslolja
Enligt Toyota ska man inte behöva byta något filter på deras 2,2 liters diesel. Kan gälla fler motorer. Tror faktiskt att bensin är på återtåg när fler upptäcker att det många gånger är billigare. Tänk om ett filterbyte kommer samtidigt med ett ev kamremmsbyte. Bilar utan kamrem och Dpf är att föredra. Men det är min högst personliga åsikt.
Har fortfarande inte lyckats att få något svar på om eller när filtret skall bytas på 308 Hdi.
Säljarna bara tittade konstigt på mig då jag frågade ...Va för något?
Nä något sådant filter skall inte bytas på Peugeot.
Inte heller verkstäderna vill svara som jag har frågat.
Får väl helt enkelt fråga igen vid nästa service,..tvivlar på att just Peugeot inte skulle behöva byta filter.
Skulle det ändå vara på det viset så tar de igen detta med råge på den svindyra så kallade servicen.
Återigen så får frågeställaren inte ett klart svar...tycker det är så alltför ofta i bilfrågan...att dom inte lär sig.
Dä är dyrt att ha en dieselbil.
Jag pratade med en kursledare när jag var på en dieselkurs. Han sa att serviceintervall på partikelfälla enbart var en säkerhetsåtgärd och kommer troligtvis att tas bort. Om man jämför med kolkanistern som kom i samband med katalysatorn -89 och skulle bytas på service. Jag har efter 24år hittills inte behövt byta någon på service!
Helt riktigt, crister, men jag skrev att de skadliga halterna av nanopartiklar är flera hundra gånger högre i dieselavgaser jämfört med bensinavgaser - givetvis då räknat efter dagens tekniknivå. Avgaspartiklar i bensinavgaser har en annorlunda karaktäristik jämfört med avgaspartiklar i dieselavgaser och därmed en mindre mängd sot, färre nanopartiklar och dessutom en lägre toxisk kapacitet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.