På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
I bensin är det ju rengörande tillsatser enligt oljebolagen men hur är det med E85? Hur mycket i så fall? Kan det vara bristen på dessa rengörande tillsatser som orsakar problemen med vissa flexifuelbilar? Min Ford Focus fungerar som den ska men den har bara gått drygt 2 000 mil.
Hans Öhman, Gävle
SVAR:
Min uppfattning är att de problem som setts på marknaden inte beror på en avsaknad av rengörande tillsats i E85. De problem som har diskuterats är främst avlagringar i injektorerna där dessa tillsatser enligt min uppfattning har en begränsad funktion. En tankning med bensin då och då hjälper mot de avlagringar som de rengörande tillsatserna är formulerade för att få bort.
Det som tidigare diskuterades i samband med att det var mycket problem på E85-marknaden var att man ville sänka sulfathalten i etanol för att minska risken för avlagringar orsakade av olika sulfatsalter i bränslesystemet. Detta har gjorts och nivåerna ligger nu på gränsen vad som går att analysera, < 1,8 ppm men vanligen < 1 ppm.
Innan denna skärpning av sulfathalten så var den för OKQ8 den högsta accepterade mängden sulfat <4 ppm, vilket redan det var en låg nivå.
Etanol E85-standarden har uppdaterats med detta nya gränsvärde och uppfattningen från fordonsindustrin var att denna ändring skulle säkerställa att problemet med igensatta injektorer försvann.
Erik S. Moglia, OKQ8
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag råkade ut för en annan sak med min 9-5, efter att ha kört säkert 1000mil på bensin råkade jag plötsligt ut för tjuvstopp vid tomgång.
Märkligt, har aldrig hänt förr!
Efter en tankning med 50 liter E85 var problemen som bortblåsta!
Bilen har gått helt perfekt efter detta och har nu 60% bensin i tanken.
Etanol har egenskapen att det drar med sig vatten och smuts ur tanken.
Råkade ut för igensatt bränslefilter på första bilen jag blandtankade, en gammal omega.
Efter byte gick den som en dröm igen, dessutom var den helt ren i tanken då, och den hade gått 35000 mil.
Då Jet på 90-talet började med etanol i bensinen, drog den med sig kondens ur tankarna, in i bilarnas tankar.
På bla. Audi och andra bilar med pump i tanken, satte silen igen, och pumparna började väsnas.
Under något år blev det inflation i pumpbyten, gemensam nämnare hos många av ägarna var att dom tankade Jet.
Precis samma rosa goja som man kan hitta i vissa etanolbilar, bla på insprutarna.
Min slutsats är att de som kör lite och tankar sällan, eller små portioner får dessa problem.
Själv kör jag blandat i vanliga bensinbilar, utan några problem, men jag kör slut på en tank i veckan.
7000 mil med enbart E85 i min Saab 9-5 BioPower, har inte inneburit några som helst problem hittills... (Ta i trä)
Man har läst mycket om problem hos Ford och volvos flexifuel motorer.
Hur är det egentligen med vw multifuel?
Har en golf multifuel och har än så länge inte märkt nått.
För närvarande är 95 oktan Bensin 58% dyrare än E85.
Bilen drar 30% mer E85 än 95 oktan Bensin, så det är trots allt en bra besparing att köra på E85! :-)
Nackdelen är bara, att man måste tanka lite oftare...
När SEKAB lade ner etanoldistributionen, för ca tre år sedan, så tog oljebolagen över. Då uppstod problem (igen) med avlagringar i spridare/förbränningsrum. Jag tog isär min motor och konstaterade att på sex månader så hade ett tunt lager av sk "rosa klägg" satts sig på kolvar/spridare/insug. Detta var troligtvis butylgummi, en tillsats i BENSINEN. Jag meddelade OKQ8 och sedan var problemet borta.
Efter skilsmässa då den fabriksnya Ford Focus flexifuel -06 gick till min exfru köpte jag en "ny" Ford Focus flexifuel -09 för 1 1/2 år sedan. Den har gått cirka 6 500 mil och har bara tankats med sommaretanol sedan jag köpte den. Vid senaste servicen för några veckor sedan påtalade verkstaden att motorn gnisslade vid kallstart och deras råd var ju givetvis att jag skulle tanka bensin ibland... Den gamla Ford Focus flexifuel -06 har gått uteslutande på E85 sedan den köptes 2006 utan några som helst problem.
Det fanns under en tid problem med etanol-bränslet och det innebar problem för de flesta etanolbilar men problemen lär vara ordnade sedan ett par år tillbaks.. Då skyllde bränslebolagen på biltillverkarna och biltillverkarna slog ifrån sig. Nu verkar allt ha blivit iordning igen så etanol fungerar som bränsle. Det finns andra problem med etanol - som utvinning av det, tillverkningsprocessen och att det höjer halterna av marknära ozon vilket är cancerframkallande plus hindrar växters pollinering.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.