"Det är ca 100 kr mer än i fjol. Hur har det blivit så här?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Kollade tider och priser för besiktning. 539 eller 559 kr hos Bilprovningen (i Falkenberg). Det är ca 100 kr mer än i fjol. Besikta är ungefär 100-lappen billigare. Hur har det blivit så här? Det är ju idiotiskt och irriterande. Fler bolag och mycket dyrare än det gamla monopolet. Beror det på fler aktörer och många luckor i schemat, så de måste ta mer för att få samma inkomster som tidigare? Eller vad är det som hänt?
Ulf Molund
Svar:
Det ser prismässigt ungefär likadant ut där undertecknad bor. Men med en rabattkod minskade skillnaden till en 50-lapp. Du har rätt i att fler aktörer inte alltid innebär lägre pris. Svensk Bilprovning konkurrensutsattes från och med 2010. Då hade Bilprovningen hållit samma pris, 300 kronor, för en vanlig besiktning sedan 2000. Då fanns 192 besiktningsanläggningar. Nu finns över 550 och antalet växer. Men i varje företags budget måste kostnaderna för lokaler och personal täckas av inkomsterna. Och nu slåss ju fler aktörer om kunderna. Fördelen med fler aktörer kan vara andra värden, hur man uppfattar service och bemötande. Men systemet innebär faktiskt också att man kan jaga pris om man har framförhållning och väljer en oattraktiv tid.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Kollade tider och priser för besiktning. 539 eller 559 kr hos Bilprovningen (i Falkenberg). Det är ca 100 kr mer än i fjol. Besikta är ungefär 100-lappen billigare. Hur har det blivit så här? Det är ju idiotiskt och irriterande. Fler bolag och mycket dyrare än det gamla monopolet. Beror det på fler aktörer och många luckor i schemat, så de måste ta mer för att få samma inkomster som tidigare? Eller vad är det som hänt?
Ulf Molund
Svar:
Det ser prismässigt ungefär likadant ut där undertecknad bor. Men med en rabattkod minskade skillnaden till en 50-lapp. Du har rätt i att fler aktörer inte alltid innebär lägre pris. Svensk Bilprovning konkurrensutsattes från och med 2010. Då hade Bilprovningen hållit samma pris, 300 kronor, för en vanlig besiktning sedan 2000. Då fanns 192 besiktningsanläggningar. Nu finns över 550 och antalet växer. Men i varje företags budget måste kostnaderna för lokaler och personal täckas av inkomsterna. Och nu slåss ju fler aktörer om kunderna. Fördelen med fler aktörer kan vara andra värden, hur man uppfattar service och bemötande. Men systemet innebär faktiskt också att man kan jaga pris om man har framförhållning och väljer en oattraktiv tid.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi är grundlurade. Med konkurrens borde det Max kosta 250:-
Allt annat i samhället har ju gått upp i pris.
Vad hade en besiktning kostat idag om monopolet hade funnits kvar?
Förmodligen samma som nu skulle jag gissa, ja kanske till och med ännu mer.
Konkurrens är ingen garanti för låga priser, men det är å andra sidan inte ett monopol heller.
Tycker ALLT ändå har blivit bättre som det är nu, Tänk den tiden när man kunde få vänta 2 månader på en besiktningstid. :(
Jarl: Du har ingen större koll på vad det personalkostnader ens ligger på va? Finns inte en chans i världen att du hade kunnat driva det på marknadsmässiga grunder för 250 kr för en komplett besiktning.
Som vanligt är det de som inte är ”om sig och kring sig” som får betala fullpris. De olika besiktningsföretagen konkurrera med varandra genom mängder av olika erbjudanden och kampanjer. När det närmar sig besiktning dimper det alltid ner ett 10-tal brev från olika besiktningsföretag med allaehanda specialerbjudanden och rabatter. Det gör det nästan svårt att betala fullpris.
Men det är klart, är man en ”trogen konsument” som alltid besiktar där man alltid gjort och inte ser sig omkring efter alternativ så blir det ofta dyrt till ordinarie (höga) priser.
Fler besiktningsaktörer innebär färre kunder per anläggning och därmed går priserna upp för de behöver intäkterna för att täcka sina kostnader. Även Bilprovningen behöver täcka sina kostnader, det är ett statligt aktiebolag men ändå ett vinstdrivande bolag. AB Bilprovningen och privata aktörer konkurrerar om samma marknad och alla behöver täcka sina kostnader och ska gå med vinst. Utan privata aktörer så hade Bilprovningen haft fler kunder och därmed kunnat ta ut lägre priser.
Henrik.
Visst finns det personalkostnader men där är nog inte problemet.Kolla pizzeriorna hur de har det.
Det är så att bilprovningen i stada hade 5+ anställda, nu är de två-tre som besiktar och det finns gott om tider.
Dekra har en anställd och tider finns oftast.
Besikta, inte koll men ofta tomt utanför med kunder om man åker förbi.
Största problemet är lokal och värmekostnader om man hyr och inte äger fastigheten, lika för en liten butik i centrum som kan ha hyra på 20-60k i månaden.
Finland för tio år sen, där har priset faktiskt sjunkit lite, men då ingår inte avgastest.
https://svenska.yle.fi/artikel/2010/09/03/priset-pa-besiktningar-kan-sjunka.
Prisutredning Sverige och Finland.(får virusvarning på dokumentet men gick bra att läsa, sidan saknar https).
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1294572/FULLTEXT01.pdf
Har man mycket kunder så visst ger det mer inkomst, inte för de som jobbar med fast lön, men mer att göra.
Kan ge en beskrivning inom storindustrin på 90 talet där jag jobbade men för mycket att skriva....
Hoppade på ett kort men billigt erbjudande i slutet av sommaren när det gällde besiktning av min släpkärra och kom undan med 100-lappen jämt vilket var klart överkomligt. Men så billigt är det ju tyvärr inte jämt. Berodde enl personalen på väldigt låg beläggning just då eftersom myndigheterna förlängt besiktningsintervallet för vissa bilar p g a den pågående pandemin.
FullBrew: Jo för en pizzabagare och en besiktningsman tjänar nog samma med......och troligtvis 2 branscher som hanterar sin bokföring på samma sätt med.
Alltså varför svarar jag ens på ett sånt nonsensinlägg.....
250kr för 20mins arbete ger 750kr/h. Tent spontant borde det väl gå att driva en verksamhet för detta. Det är ju endast något lägre än vad bilverkstäder tar och de har ju ofta lite mer omkostnader...
Desmoholic skrev: "250kr för 20mins arbete ger 750kr/h. Tent spontant borde det väl gå att driva en verksamhet för detta. Det är ju endast något lägre än vad bilverkstäder tar och de har ju ofta lite mer omkostnader..."
750:-/h (600:-/h ex. moms) är ingen hög timdebitering. Du har dessutom då förutsatt en 100%-ig beläggning, vilket man nog nästan aldrig har. Jämförelsen med bilverkstäder haltar, då dessa har god avans på reservdelarna, till skillnad från besiktningsföretagen.
Jag tycker det har blivit oerhört mycket bättre efter avregleringen och en "hundring" hit eller dit en gång om året blir ju just försumbart när man ser på kostnaden för bilägandet totalt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.