"Starkström i elbilar, är det något att oroa sig över? Hur hanterar elöverkänsliga elbilsinvasionen?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
För ett antal år sedan läste man om personer som var elöverkänsliga. Man läser även om strålning från telefoner och andra apparater. Hur är det med elbilar? Avger dessa strålning? Starkström i elbilar, är det något att oroa sig över? Hur hanterar elöverkänsliga elbilsinvasionen?
Henrik
Svar:
Vi kontaktade Elöverkänsligas Riksförbund, som bekräftar att många människor upplever hälsobesvär på grund av EMF (elektromagnetiska fält). Beroende på graden av känslighet kan vanliga LED-lampor utlösa problem. Elöverkänsligas Riksförbund räknar med att omkring 300 000 svenskar är känsliga för EFM och att ungefär 36 000 har allvarliga problem. Antalet uppges ha ökat sedan 5G-enheter började monteras upp. Många måste avstå helt från buss, tåg, flyg, färjor, medan resor i bil, gärna äldre modeller och dieseldrivna, kan fungera bättre. Förbundets ordförande Marianne Ketti säger att del- eller helelektriska bilar är ett helt otänkbart alternativ för elöverkänsliga. Däremot har hon noterat att vissa moderna fossilt drivna bilar kan fungera för en elöverkänslig och nämner Volvo V90 som ett exempel. Men känsligheten för magnetfält är individuell, dessutom är även trådlös kommunikations mikrovågor av ondo för elöverkänsliga. Tyvärr har jag inte funnit några officiella mätningar av vanliga bilar kontra elhybrider och elbilar. Enligt Elöverkänsligas Riksförbund finns magnetfält alternativt mikroradiovågor i många moderna fossila bilar såväl som i el-fordon.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Tror du att elöverkänsliga kommer att få ökade problem i takt med att elbilarna blir fler?
Fråga:
För ett antal år sedan läste man om personer som var elöverkänsliga. Man läser även om strålning från telefoner och andra apparater. Hur är det med elbilar? Avger dessa strålning? Starkström i elbilar, är det något att oroa sig över? Hur hanterar elöverkänsliga elbilsinvasionen?
Henrik
Svar:
Vi kontaktade Elöverkänsligas Riksförbund, som bekräftar att många människor upplever hälsobesvär på grund av EMF (elektromagnetiska fält). Beroende på graden av känslighet kan vanliga LED-lampor utlösa problem. Elöverkänsligas Riksförbund räknar med att omkring 300 000 svenskar är känsliga för EFM och att ungefär 36 000 har allvarliga problem. Antalet uppges ha ökat sedan 5G-enheter började monteras upp. Många måste avstå helt från buss, tåg, flyg, färjor, medan resor i bil, gärna äldre modeller och dieseldrivna, kan fungera bättre. Förbundets ordförande Marianne Ketti säger att del- eller helelektriska bilar är ett helt otänkbart alternativ för elöverkänsliga. Däremot har hon noterat att vissa moderna fossilt drivna bilar kan fungera för en elöverkänslig och nämner Volvo V90 som ett exempel. Men känsligheten för magnetfält är individuell, dessutom är även trådlös kommunikations mikrovågor av ondo för elöverkänsliga. Tyvärr har jag inte funnit några officiella mätningar av vanliga bilar kontra elhybrider och elbilar. Enligt Elöverkänsligas Riksförbund finns magnetfält alternativt mikroradiovågor i många moderna fossila bilar såväl som i el-fordon.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Tror du att elöverkänsliga kommer att få ökade problem i takt med att elbilarna blir fler?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Enligt Elöverkänsligas Riksförbund existerar elallergi. Enligt all känd vetenskap är det en diagnos som saknar stöd i forskning.
Jag har alltid varit synnerligen skeptisk till elöverkänslighet, jag vet en person som var tvungen att flytta ut på landet för att slippa all strålning, hon kunde absolut inte ha TV eller radio, men mobil gick bra!
För hundrafemtio år sedan användes ju elektricitet som ett undergörande medel för allt från håravfall till fotsvamp!
Och magnetterapi används alltjämt i vissa kretsar.
Och bevisligen finns mängder av påhittade preparat och sockerpiller vara verksamma mot än det ena och andra, titta bara på allt skräp man gör reklam för på TV och i brevlådorna,
Men det gäller att tro på det!
Själv förlitar jag mig på ett varv runt min mossiga sten vid fullmåne, det är gratis!
Men faktum är att personal på äldre ellok visar fler fall av cancer än andra i samma åldersgrupp, men de utsätts ju för extrema strålningar.
milkylainen, du läste inte allt vad jag skrev , eller hur?
milky,
Se ner på folk? Jag tror inte att man hjälper någon genom att bekräfta deras tro på något som man kan visa att det inte är problemet. I dubbelblinda tester är det tydligt att det inte är elektricitet de reagerar på. Jag tror att de som säger att de är elöverkänsliga har något som behöver hanteras, men jag tror att man ska göra det utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Vad gäller min egen kropp så fungerar den inte som jag vill, men eftersom jag inte vet varför har jag konsulterat läkare. De har ställt frågor, tagit prover och gjort ett antal undersökningar av olika slag. Min förhoppning är att de ska tala om för mig vad som är problemet. Jag tänker inte hitta på egna diagnoser och börja behandla mig själv på olika sätt rent slumpmässigt efter min egen tro.
Svårt, det där med el-överkänslighet, existerar det eller är det något annat vissa reagerar på? Placebo? Svårt att säga. Kan bara tala av egen erfarenhet. Jag brukar få lite lätt huvudvärk när jag står under kraftledningar. Vid ett tillfälle klev jag ur en bil under en kraftledning och kände huvudvärk direkt (jag har för övrigt väldigt sällan huvudvärk, kanske för att jag inte dricker kaffe, var vet jag?). När jag klev in i Faradays bur igen, det vill säga bilen, förvann huvudvärken direkt. Placebo? Kanske, kanske inte.
När jag hyrde en Tesla Modell S 70D och åkte ner till Italien våren 2017 tyckte jag mig känna en viss huvudvärk vid motorvägskörning över 100 och även vid laddning när jag satt i bilen. Har hyrt några gånger till sedan dess och ibland har jag fått lite lindrig huvudvärk, ibland inte. Kanske kör jag inte likadant varje gång.
Min känsla är att det är den elektromagnetiska strålningen jag får lite huvudvärk av, men jag kan ju inte säga att jag vet säkert. Ibland kan man ju själv skapa sina egna obehag. Om jag exempelvis väljer ut en kroppsdel och tänker efter om det kliar där, så nog börjar det klia just där efter en liten stund. Det låter ju onekligen som placebo, eller så kliar det alltid överallt utan att man tänker på det…
En annan lustig sak är att jag nästan alltid får någon sorts huvudvärk när jag använder huvan på exempelvis min vinterjacka. Fäller jag ner huvan försvinner det. Jag har ingen aning om varför och har aldrig hört talas om att någon annan upplevt samma sak.
Ehm, i hur stor omfattning har 5G-enheter monterats upp? Så vitt jag vet så har de använts i begränsad skala geografiskt för att utvärdera tekniken.
@guraknugen, det där med uppfälld huva kanske är förklaringen till att många ligister i huvtröja uppträder så huvudlöst?
Precis som Axa skriver är 5G på testnivå fortfarande på avgränsad yta och inte ute i kommersiellt bruk på allmän plats än så att Elöverkänsligas riksförbund hänvisar till att fler fått oroblem pga det säger ju en del om hur mycket salt man ska ta deras uppgifter med.....
HAHAHA! Elbilsinvasion! 5G! Huvtröjor!
Det är en farlig värld vi lever i. Nästa vecka - chemtrails - hur fungerar dessa och varför flyger de just över mitt hus? Hörs!
Jag har varit skeptisk till elöverkänslighet men avfärdar det inte helt eftersom alla våra celler i kroppen har en liten elektrisk laddning. Jag har även läst att man i gammal Indiankultur i Nordamerika använder jordning som en faktor för att bli av med sjukdomar. Vi i främst västvärlden tror vi känner till det mesta idag, men personligen slutar jag inte att förvånas av forskningsnyheter och samband. Ju mer man vet, ju mer inser man hur lite man vet är ett bra ordspråk. Det mesta hänger ihop på något sätt frågan är bara hur mycket.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.