Frågeställaren har en Peugeot 308 SW med glastak och undrar varför det inte görs krocktester med bilar som är utrustade med tak i glas.
”Har försökt att hitta ett krocktest med bilar som har panorama- eller glastak men hittar inga. Varför testas inte tak av glas?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag äger en Peugeot 308 SW och har försökt att hitta ett krocktest med bilar som har panorama- eller glastak men hittar inga tester.
Frågan är varför ingen tillverkare eller Euro NCAP testar sådana bilar då tak av glas har blivit mer vanligare nu.
VH
Svar:
Euro Ncap testar bilarna i grundutförande och glastak är i allmänhet tillval, även om det kan vara standard på vissa marknader. Därför har ingen bil med glastak kraschats av den oberoende säkerhetsorganisationen. Men tak av glas måste uppfylla alla homologiseringskrav och har förstås testats av tillverkarna själva.
För några år sedan skrev Vi Bilägare om en Renault Mégane Scenic där glastaket plötsligt splittrades. Men dagens glas är
laminerat och uppför sig i en krasch som en vindruta – det vill säga att glaset spräcks men inte splittras.
Volvo tillhör de bilmärken som erbjuder glastak och dessa testas både virtuellt och i verkligheten lika noggrant som bilar helt av plåt, vilket innebär att de genomgår en rad olika typer av krascher.
Volvo bedyrar att en bil med glastak är lika säker som en med plåttak. Euro NCAP svarar på Vi Bilägares frågor att: ”Vi har ingen anledning att tro att bilar med glastak erbjuder sämre skydd än andra bilar”.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om glastak?
Fråga:
Jag äger en Peugeot 308 SW och har försökt att hitta ett krocktest med bilar som har panorama- eller glastak men hittar inga tester.
Frågan är varför ingen tillverkare eller Euro NCAP testar sådana bilar då tak av glas har blivit mer vanligare nu.
VH
Svar:
Euro Ncap testar bilarna i grundutförande och glastak är i allmänhet tillval, även om det kan vara standard på vissa marknader. Därför har ingen bil med glastak kraschats av den oberoende säkerhetsorganisationen. Men tak av glas måste uppfylla alla homologiseringskrav och har förstås testats av tillverkarna själva.
För några år sedan skrev Vi Bilägare om en Renault Mégane Scenic där glastaket plötsligt splittrades. Men dagens glas är
laminerat och uppför sig i en krasch som en vindruta – det vill säga att glaset spräcks men inte splittras.
Volvo tillhör de bilmärken som erbjuder glastak och dessa testas både virtuellt och i verkligheten lika noggrant som bilar helt av plåt, vilket innebär att de genomgår en rad olika typer av krascher.
Volvo bedyrar att en bil med glastak är lika säker som en med plåttak. Euro NCAP svarar på Vi Bilägares frågor att: ”Vi har ingen anledning att tro att bilar med glastak erbjuder sämre skydd än andra bilar”.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om glastak?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Instämmer med milkylainen.
Jag har haft bilar med traditionell taklucka, vilket jag tyckt haft begränsad användning. Har man den öppen blir det ett förbannat oväsen och stängd släpper den ändå igenom heta solstrålar, så mest har innerluckan också varit fördragen. På vintern tyckte jag mig också uppleva kallras från luckan, men det kan ha varit inbillning.
Jag har faktiskt inte åkt i någon av de nyare bilarna med dessa jättefönster och kan alltså inte bedöma om de skulle upplevas som trevliga ljusinsläpp eller mest vara irriterande. (Jag vet att Marianne Sterner har en viss vurm för dylika takfönster.)
Jag har också undrat över detta? Hur blir det om du krockar med en älg? Eller om du voltar där det finns sten och stubbar? Folksams älgtest på en V70 med taklucka ser ju inte så roligt ut: https://www.youtube.com/watch?v=98ZK_kknP9U&t=127s
Nu är väl glastaken kanske laminerade, så då blir det inte så mycket splitter. Å andra sidan är sidorutorna nästan alltid härdade (förutom de dubbla).
I den bästa av världar skulle taken ha en splitterskyddsfilm på insidan men det tror jag inte förekommer på bilar alls.
Jag har glastak, men har alltid innerdelen fördragen av bullerskäl. Glasytor reflekterar ljud alldeles för bra. För egen del skulle jag inte betala ett öre för att ha glastak.
Glastak höjer framför allt upplevelsen i baksätet. För den som kör ensam har det liten eller ingen betydelse, men det kan verkligen lyfta en familjebil.
Jag har glastak på cabben, får se hur det artar sig. (nu tänkte jag inte krocka, utan om det upplevs kallras, eko eller kondens)
I Tesla fick bilägaren som gjort en massa tester i Norge köpa till ett löst skummskydd för att sätta upp under det stora glastaket för att det blev för mycket kallras och kondens från glastaket. Glastaken på bilarna är inte som våra moderna fönster som är fyllda med gas mellan flera rutor för att slippa kallras och uppvärmningskostnader utan mer som enkelglasfönster från förra seklet.
Hade glastak på Forden och uppskattade ljuset och känslan av rymd i kupén. Jag drog nästan aldrig för innerskyddet förutom vid extremt stekande solsken. Att det skulle vara mindre säkert är väl bara spekulationer vad jag förstår men däremot har det väl hänt att dom kan spricka och att vissa modeller är mer känsliga för det. Men jag skulle absolut vilja ha glastak igen nån gång.
I länken så har denna bil glastak i testet, som splittras helt ca 1:30 i videon som redan vistats i en annan artikel.
https://youtu.be/k5C5cYOagnY
Verkar använda fler bilar av samma sort vid testen om man ser in 1:34 i samma video där torkarna inte är i samma läge?
Om glaset är laminerat eller inte varierar starkt från bilmärke till bilmärke, orsaken till att glaset inte varit laminerat i vissa är att laminerat glas är tyngre och dyrare.
Det är nonsens att påstå att glastak i den groteska storlek som är senaste mode inte försvagar styrkan.
Men eftersom efterfrågan är stor är det otänkbart att antyda negativa sidoeffekter...
"”Vi har ingen anledning att tro att bilar med glastak erbjuder sämre skydd än andra bilar”."
TRO - man pysslar alltså med religion och inte vetenskap...
Absolut ingen överraskning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.