Nästa artikel
Bilfrågan: Är glastak krocksäkert?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är glastak krocksäkert?

Publicerad 15 december 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har en Peugeot 308 SW med glastak och undrar varför det inte görs krocktester med bilar som är utrustade med tak i glas.
”Har försökt att hitta ett krocktest med bilar som har panorama- eller glastak men hittar inga. Varför testas inte tak av glas?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag äger en Peugeot 308 SW och har försökt att hitta ett krocktest med bilar som har panorama- eller glastak men hittar inga tester.
Frågan är varför ingen tillverkare eller Euro NCAP testar sådana bilar då tak av glas har blivit mer vanligare nu.
VH

Svar:
Euro Ncap testar bilarna i grundutförande och glastak är i allmänhet tillval, även om det kan vara standard på vissa marknader. Därför har ingen bil med glastak kraschats av den oberoende säkerhetsorganisationen. Men tak av glas måste uppfylla alla homologiseringskrav och har förstås testats av tillverkarna själva.  
För några år sedan skrev Vi Bilägare om en Renault Mégane Scenic där glastaket plötsligt splittrades. Men dagens glas är
laminerat och uppför sig i en krasch som en vindruta – det vill säga att glaset spräcks men inte splittras. 
Volvo tillhör de bilmärken som erbjuder glastak och dessa testas både virtuellt och i verkligheten lika noggrant som bilar helt av plåt, vilket innebär att de genomgår en rad olika typer av krascher.
Volvo bedyrar att en bil med glastak är lika säker som en med plåttak. Euro NCAP svarar på Vi Bilägares frågor att: ”Vi har ingen anledning att tro att bilar med glastak erbjuder sämre skydd än andra bilar”.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om glastak?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-12-15 11:25
Gäst (ej verifierad)

Hade glastak på Forden och uppskattade ljuset och känslan av rymd i kupén. Jag drog nästan aldrig för innerskyddet förutom vid extremt stekande solsken. Att det skulle vara mindre säkert är väl bara spekulationer vad jag förstår men däremot har det väl hänt att dom kan spricka och att vissa modeller är mer känsliga för det. Men jag skulle absolut vilja ha glastak igen nån gång.

#9 • Uppdaterat: 2017-12-15 12:52
FullBrew

I länken så har denna bil glastak i testet, som splittras helt ca 1:30 i videon som redan vistats i en annan artikel.

https://youtu.be/k5C5cYOagnY

Verkar använda fler bilar av samma sort vid testen om man ser in 1:34 i samma video där torkarna inte är i samma läge?

#a • Uppdaterat: 2017-12-15 14:02
N-iklas

Om glaset är laminerat eller inte varierar starkt från bilmärke till bilmärke, orsaken till att glaset inte varit laminerat i vissa är att laminerat glas är tyngre och dyrare.

Det är nonsens att påstå att glastak i den groteska storlek som är senaste mode inte försvagar styrkan.
Men eftersom efterfrågan är stor är det otänkbart att antyda negativa sidoeffekter...

"”Vi har ingen anledning att tro att bilar med glastak erbjuder sämre skydd än andra bilar”."
TRO - man pysslar alltså med religion och inte vetenskap...
Absolut ingen överraskning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.