Frågeställaren upplever sin Renault Captur som väldigt törstig.
”Kan det vara normalt att Capturs motor förbrukar 1–1,5 liter olja mellan varje service?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi har en Renault Captur Tce 120. Mätarställningen i dag är 1 605 mil. Bilen servades vid 909 mil efter att displayen uppmanade till service. För några veckor sedan visade displayen att jag måste fylla olja. Då var mätarställningen strax över 1 500 mil.
Jag kollade oljestickan och nivån var cirka tre millimeter under min-markeringen. Jag fyllde på fyra deciliter med anvisad olja och nivån på oljestickan (vid kall motor) visade sen på minimummarkeringen.
Renault-verkstaden i Hörby gav beskedet att min förbrukning inte var onormal. Kan det vara normalt att Capturs motor förbrukar 1–1,5 liter olja mellan varje service (varje år eller efter 1 000 mil)? Gäller oljeförbrukningen alla nyare bilar i dag eller fyller verkstäderna inte oljenivån till max vid oljebyte? Olika modeller kräver ju olika mängd olja och verkstäderna kanske fyller på fel mängd? Verkstaden kunde ju skicka med en liter olja så man kunde fylla på mellan servicearna.
Sten-Erik Nilsson
Svar:
Vi har fått flera frågor om oljetörsten hos Renault Captur med Tce 120 bensinmotor och i vissa fall verkar den vara lite väl hög. Problemet har dock bara drabbat en viss serie av de Nissantillverkade motorerna – i enstaka fall har motorerna bytts ut. Oljetörsten förekommer inte bara hos svensksålda Renault Captur.
Att många moderna bilmotorer drar olja är välkänt. En liter på tusen mil är inte onormalt. I en engelsk version av instruktionsboken läser en ägare att Renault Captur Tce 120 kan behöva en liter per 600 miles (drygt 950 mil).
Moderna verkstäder kan inte fylla för lite olja i bilen. Oljemängden, som automatiskt kommer ur en kran, regleras via en dator och doseras rätt till varje enskild bil. Serviceprogrammet är kopplat till bilens registreringsnummer. Men verkstäder som inte har den datorstyrda utrustningen kan förstås göra fel.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Äger du eller känner du någon som äger en Renault Captur med överdriven oljetörst?
Fråga:
Vi har en Renault Captur Tce 120. Mätarställningen i dag är 1 605 mil. Bilen servades vid 909 mil efter att displayen uppmanade till service. För några veckor sedan visade displayen att jag måste fylla olja. Då var mätarställningen strax över 1 500 mil.
Jag kollade oljestickan och nivån var cirka tre millimeter under min-markeringen. Jag fyllde på fyra deciliter med anvisad olja och nivån på oljestickan (vid kall motor) visade sen på minimummarkeringen.
Renault-verkstaden i Hörby gav beskedet att min förbrukning inte var onormal. Kan det vara normalt att Capturs motor förbrukar 1–1,5 liter olja mellan varje service (varje år eller efter 1 000 mil)? Gäller oljeförbrukningen alla nyare bilar i dag eller fyller verkstäderna inte oljenivån till max vid oljebyte? Olika modeller kräver ju olika mängd olja och verkstäderna kanske fyller på fel mängd? Verkstaden kunde ju skicka med en liter olja så man kunde fylla på mellan servicearna.
Sten-Erik Nilsson
Svar:
Vi har fått flera frågor om oljetörsten hos Renault Captur med Tce 120 bensinmotor och i vissa fall verkar den vara lite väl hög. Problemet har dock bara drabbat en viss serie av de Nissantillverkade motorerna – i enstaka fall har motorerna bytts ut. Oljetörsten förekommer inte bara hos svensksålda Renault Captur.
Att många moderna bilmotorer drar olja är välkänt. En liter på tusen mil är inte onormalt. I en engelsk version av instruktionsboken läser en ägare att Renault Captur Tce 120 kan behöva en liter per 600 miles (drygt 950 mil).
Moderna verkstäder kan inte fylla för lite olja i bilen. Oljemängden, som automatiskt kommer ur en kran, regleras via en dator och doseras rätt till varje enskild bil. Serviceprogrammet är kopplat till bilens registreringsnummer. Men verkstäder som inte har den datorstyrda utrustningen kan förstås göra fel.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Äger du eller känner du någon som äger en Renault Captur med överdriven oljetörst?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skaffade mig en VAG-produkt med TSI-motor och fick en liter olja med orden att den kan dra lite olja i början just för att toleranserna är mindre i moderna bilar. Vad vet jag. Men en liter fick jag. Men motorn behövde ingen påfyllning innan första servicen.
Som vanligt så skyller man ifrån sig när det är fel på en bil. Med snäva toleranser borde motorn dra mindre olja, inte mer. Och lågfiktionsmotorer har väl fortfarande en oljeskrapring som skrapar bort oljan från cylinderväggen när kolven går ner. Om inte så åker oljan ut i avgasröret när kolven går upp. Därav hög förbrukning. Om man har haft oturen att få en motor med stort glapp mellan cylindervägg och kolv så är det bäddat för hög oljeförbrukning. (Max-mått på cyl och min-mått på kolv) Det är alltid någon stackare som får dom motorerna också. Det är en balansgång vid konstruktion och tillverkning av motorer. Motorn skall ju dock smörjas.
Det är inte ovanligt att instruktionsboken säger att 0,5 liter olja på 100 mil är normalt, och att TFSI 2,0 kan dra upp till 1 liter per 100 mil. Det är för mig alldeles galet! En modern motor ska ju inte behöva dra olja, när äldre motorer som gått mer än 25.000 mil inte behöver fyllas på mellan oljebytena.
Min Octavia drog ca 1 liter de första 1000 milen, sedan dess har det varit lugnt. Körde en vecka på Gotland förra sommaren och då fick jag varning om låg oljenivå!? Kanske bilen drog olja för att jag körde mestadels i farter under 80 km/h .. men det är bara dessa två tillfällen jag fått fylla på själv.
Förstår inte folk som kör tills varningslampan lyser om för låg oljenivå, för när den börjar lysa borde man ha fyllt på för länge sedan. Kolla oljestickan och fyll på i tid i stället ! Min VW Golf 7a 2016 1400 cc motorn drar ca 0,4 liter på ca 1000 mil.
Själv har jag sedan 2001 aldrig behövt fylla på nån gång innan service, detta trots dragning av husvagn och hård körning på autobahn.... Men vet att flera inklusive Toyota haft vissa motorer som dragit olja, men det hör som väl är till ovanligheterna, värst har väl Audi varit om man söker lite och vet att de satt gränsen för vad motorn får dra väldigt högt, de anser tydligen att 1liter per 100mil är okej???
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20150703/audi-och-bmw-far-baklaxa-motorerna-drar-for-mycket-olja
Att dutta i en oljeskätt då och då är ofta olämpligt eller tom omöjligt på vissa nyare bilar. Oljesticka finns inte alltid och bilens oljenivålarm kan komma i olag vid små påfyllningsmängder. Tillverkarens rekommendation kan vara att invänta larm och då fylla på en viss lite större mängd, ibland upp till 1 liter.
Har haft vag diesel sedan 1995 och 3000 mil mellan service och aldrig fyllt på mellan service. Inte ens vid 33000 mil på gamm bilen. Och service vid 900 mil? Vad är det eller missuppfattade jag det hela.
Jag har erfarenhet av att en del nybilsägare brukade momsa påf.mängden tyvärr så kunde MB mekarna kolla exakt med instrumentet hur mycket som hade fyllts på, det tog ändå upp mot 6000 mil innan vissa motorer minskade förbrukningen på moderna motorer med tunn olja och lågt tryck på kolvringarna är det inte så ovanligt att det går någon liter på 1000 mil, helt normalt.
Vilket fantastiskt påstående Marianne Sterner gör ,,verkstäder som har datorstyrd utrustning för oljepåfyllning kan inte göra fel,, jag har jobbat länge på verkstäder och sen datorer kom in i bilden har det förekommit mycket buggar och fel på datautrustning både i bilar och i verkstad det bästa är nog en erfarenhet som kan ifrågasätta om det datorerna talar om är rätt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.