Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag funderar på att köpa en begagnad Lexus RX 400h/450h och har därför tittat på årsmodellerna från -06 och framåt.
Såvitt jag vet är grundtekniken i hybridsystemet densamma som i Toyota Prius. Bortsett från att alla komponenter är dimensionerade för en större bil, har det bara tillkommit en elmotor för bakhjulen. Eftersom jag bor i norra delen av landet vill jag veta om hybridbatteriernas funktion är testad vid stark kyla.
» Värms batterierna upp vid körning?
» Hur förändras egenskaperna på denna biltyp om batterierna ”tar slut” av åldersskäl och/eller kyla? Kommer till exempel bränsleförbrukningen att höjas kraftigt?
» Har läst att vissa haft problem med strömlösa och döda bilar efter några veckors parkering. Hur vanligt är det?
» Bilen är ju utrustad med en steglös CVT-växellåda, hur väl lämpar sig den om man ska dra en tung husvagn?
» Vad har denna typ av växellåda för livslängd jämfört med en konventionell automatlåda med moment-omvandlare?
» Vilken typ av service krävs för växellådan?
Roger Jonsson
SVAR:
Ja, batterierna värmer sig själva. Skulle huvudbatteriet vara ur funktion upphör inte bara hybridfunktion, då fungerar inte bilen alls. Nu är batteriet konstruerat för att hålla bilens livstid så denna situation ska normalt sett inte uppkomma. Upphör hybridfunktionen ökas naturligtvis bilens bränsleförbrukning men detta är högst osannolikt.
Bilen har ett 12-voltsbatteri som inte används för att starta motorn men för att styra funktionen i hybridsystemet. I den första generationens RX 400h var batteriet underdimensionerat och kan därför med fördel bytas mot ett större.
RX400h får dra ett släp på 2 000 kg. Drar man ofta tunga släp kommer inte hybridtekniken till sin fulla rätt. Är det i första hand en dragbil för tunga släp man söker finns RX med traditionell fyrhjulsdrivning.
Ingenting talar för att en CVT-växellåda skulle ha en kortare livslängd än en konventionell automatlåda.
Utöver oljebyte krävs ingen speciell service.
Vi har läsare som kört långt med sina bilar av denna typ och de rapporterar ytterst få driftstörningar.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag är medveten om att Toyota inte brukar "luras", men jag har svårt att tro att batteriet håller bilens livslängd - 15 år?
Garanti på batteriet?
Hur är livslängden verifierad?
Typ av batteri?
Vad händer om bilen parkeras 48 timmar i minus 30- utan motorvärmare?
Bor man i ett land med ca halva året med snö och is ska man köpa en riktig bil med AWD drift och inte en patetisk lexus med en skitsystem. Köp hellre en BMW X drive, Volvo XC 60 eller XC70, Audi Q3 eller Q5 AWD. Att sen ha batteridrift i många minusgrader under långa perioder är bara dömt att totalt misslyckas, nä satsa på ett säkert bilmärke istället!
Se länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=njo5zBeFtr0
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=mkQ5yBnS4SU&feature=fvwp
http://www.youtube.com/watch?v=FJZxVefta68
På min Prius -06:a gäller fortfarande garantin efter 13 500mil på hela hybridsystemet inkl hybridbatteriet då denna garanti var 8 år eller 16 000mil i Sverige.
Kan påpeka för Swenssons att hybridsystemet och batteriet fungerar även i stark kyla även om såklart tex bränsleförbrukningen ökar vid kallstarter som hos vilka bilar som hälst och värmen fungerar utan hjälp av dieselvärmare som de flesta moderna dieselar kräver för att man ska få värme på vintern.
jag bor i Norrland och har kört RX 400H i snart tre år. Inga som helst problem med framkomlighet och det med odubbade vinterdäck. Vad du dessutom får är kvalitét och komfort utöver det vanliga.
Inga som helst problem med eventuell strömlöshet eller liknande och då använder jag dessutom bara motorvärmaren vid riktig kyla, typ minus 20 grader eller mer.
Oj oj oj!
Tänk att det finns så löjliga skrivare på denna sidan att de måste smutskasta dom som inte håller med om att toyota och lexus är störst och bäst samt vackrast?
ViB: Kan ni inte låta oss seriösa skribenter få ett inloggningskonto så att vi kan slippa den - de - som är oseriöst ifrågasättande av alla oss som inte gillar eller inte kan tänka sig att köpa vissa bilmärken? Det skulle va så himla skönt att slippa dessa troll och Neandertalare som kommer ut ur grottan då tex toyota och lexus kommer på tapeten och bara MÅSTE försvara dem med liv och lem som om de inte kan leva utan dessa märken. Nä, väx upp och skaffa er ett liv! Återigen ViB, kan ni inte öppna unika inloggningskonton åt var och en så att vi slipper dessa japantroll?
Här ser man Priusbilar som kallstartas, batteriladdningsgraden i det stora batteriet sjunker 1 % vid starten i kylan på filmen. Lexus RX 450 h har ett mycket större batteri än Priusen.
http://www.youtube.com/watch?v=fvTgKWk987g
Lexus RXh har två elmotor fram på 174 hk tillsammans och en bak på 67 hk .
Swenssons Väx upp snälla och då är jag inget japantroll heller...och vadå köp en bil med riktigt 4wd?! hela Sverige kryllar utav bak/framhjulsdrivna bilar som är fullt brukbara året om även om det skulle vara vinter på heltid...
@serber:
Det jag säger är att det är inte okey för vissa att ständigt racka ned på premiumbilar som tex Mercedes, Audi, BMW och samtidigt ALDRIG eller i alla fall ytterst sällan skärskåda riskokarna utan tro att dessa bil-as är en gåva given av Gud till oss stackars premiumbilägare. Denna okritiska hållning retar många bla undertecknad.
Swenssons Ja men det finns skit i båda leden, många premiumägare är översittare och klankar ner på asiatiska bilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.