Nästa artikel
Volvos konceptbil VESC blev en succé – av en slump
Backspegeln

Volvos konceptbil VESC blev en succé – av en slump

Publicerad 23 oktober 2022 (uppdaterad 24 oktober 2022)
Volvos kantiga konceptbil som fokuserade på säkerhet blev en pr-succé och bjöd på mängder av tekniknyheter. Lika bra gick det inte för illustratören...

I Vi Bilägare 6/2012 skrev Fredrik Nyblad från tidningen Klassiker om Volvos säkerhetsbil VESC från 1972, lagom till det som då var bilens 40-årsdag. Ingen kunde därtill vara mer lämpad, Nyblad gav samtidigt ut boken ”Krasch! Drömmen om säkerhetsbilen”, en läsvärd genomgång av de säkerhetsbilar som dök upp i början av 1970-talet.

Flugan emanerade från det nyinstiftade amerikanska trafiksäkerhetsverket och från landets vägverk som startat projektet ESV, Experimental Safety Vehicle. Där stipulerades kraven för en ”säkerhetsbil”, krav som skulle vara idédrivande och förhoppningsvis sippra ut i produktion.

Det krävdes bland annat överlevnadsskydd vid frontalkrock, sidokollisionsskydd och embryonala försök med såväl låsningsfria bromsar och backningskameror som krockkuddar förekom. Somliga tillverkare baserade sina ESV-skapelser på befintliga modeller, andra gjorde nykonstruktioner. Gemensamt var att de såg rätt underliga ut.

Volvo gick emellertid sin egen väg. VESC-bilarna, cirka tio stycken, byggde på P1560-projektet som kunde ha blivit både en ersättare till 140-serien och en ny lyxbil med V8-motor om inte nybakade vd:n Pehr G Gyllenhammar dragit i bromsen. Ett antal prototyper och karosser lämpade sig för ombyggnad och så satte man igång under ledning av konstruktionschefen Rolf Mellde och projektledaren Arne Åsberg.

Resultatet blev en påtagligt orange skapelse (väl synlig!) med enorma stötfångare fram och bak, rejäl skyddslist längs sidorna och kolossalt underbett i fronten. Vacker var fel ord, även om just frontens linjer i mildare form återkom på Volvo 240/260.

Säkerhetsdetaljerna omfattade störtbåge, automatiska bilbälten, automatiskt uppfällbara nackskydd, backningskamera med ”tv-monitor”, låsningsfria bromsar, skyddsbalkar i dörrarna, krockkuddar etc. Till och med katalysatorrening fanns.

Men Volvos bil var inte någon officiell ESV-representant och fick därför stå vid utgången på en mässa i USA när ESV-programmets resultat skulle visas. Av en slump förvandlades mässutgången till entré så det första publiken fick sig till livs var Volvo VESC, som snabbt blev känd över hela världen. En pr-succé!

Röntgenteckningen av VESC gjordes av Herbert Müdsam, vid denna tid anställd av Volvo. Han togs till ett rum där bilen stod och skulle avbilda den men ”hade fel papper”, enligt en Volvochef som kastade ut honom – fem gånger på samma dag! ”Till slut gav jag upp och åkte hem”, berättade Müdsam för Fredrik Nyblad. På teckningen var också ovanligt mycket täckt av plåt …

Nyblads bok är utgiven på Trafik-Nostalgiska Förlaget och kan beställas på nätet för cirka 150 kronor. Det enda återstående exemplaret av Volvo VESC finns på fabrikens museum i Göteborg.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 28 oktober 2022 @saabnisse - Volvo Elbil…
  • 23 oktober 2022 En av Volvos fulaste. Eller…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.