Det är lätt att slås över likheterna med Volvo 240 som den såg ut när den presenterades 1974. Men VESC från 1972 har inte en karossplåt gemensam med 240. Den byggde på projekt P1560 som var tänkt att ersätta 140-modellerna och 164
I toppmodellen skulle en V8 kallad B35 sitta, men ett av den nytillträdde vd:n PG Gyllenhammars första beslut blev att lägga ner det projektet och istället satsa på att utveckla 140/164 till 240/260.
Vid samma tid togs beslutet att Volvo skulle bygga en säkerhetsexperimentbil. Volvo hade i många år legat i framkant i säkerhetsfrågor. Inte minst genom att man 1959 var först i världen med att standardmontera trepunktsbälten i alla modeller.
VESC kom till i en tid då framförallt de amerikanska politikerna hade vaknat inför den massdöd som skedde på vägarna. En av åtgärderna var att låta biltillverkare och andra företag bygga säkerhetsexperimentbilar inom ramen för en ny organisation som kallades ESV – Experimental Safety Vehicle. Vid konferenser skulle biltillverkarna dela på sina erfarenheter och på så vis skulle konsumenterna i slutändan få säkrare bilar.
Biltillverkare från USA, Europa och Japan var med i ESV-programmet. Volvo hade en ledande position inom säkerhet att försvara och därför skulle även Volvo bygga en säkerhetsexperimentbil, även om den formellt sett inte var en ESV-bil.
Ett antal prototyper och karosser hade tagits fram i P1560-projektet och dessa kunde nu användas till VESC. Den mest uppenbara förändringen var de enorma stötfångarna, de kom till som ett resultat av analyser av kollisioner. Volvo hade under mitten av 1960-talet analyserat 28 000 olyckor. Det var den första undersökning som visade trepunktsbältets skyddseffekt.
Genom analyserna kunde Volvo räkna ut att en människa behövde en stoppsträcka på 1,5 meter för att överleva en krock med en fast barriär i 80 km/h. Genom de stora stötfångarna fick VESC en deformationszon på 110 cm och kroppen hade då 40 cm att röra på sig innan bältet, airbag och skyddsstoppningen stoppat rörelsen.
Energiabsorberande stötfångare med teleskopstötdämpare var kanske den idé från VESC som först omsattes i verkligheten. Till följd av amerikanska lagkrav som gällde från 1974 fick 140-serien och 164-modellen parkbänksliknande stötfångare som skulle klara 8 km/h utan att skadas.
Olika säkerhetssystem testades i de exemplar av VESC som togs fram. Bland annat testades elektroniskt styrda låsningsfria bromsar från ATE. Först 1984 blev ABS-bromsar standard i 700-serien.
En annan innovation som det skulle dröja innan det hamnade i en vanlig Volvo var airbags. VESC hade airbags på alla sittplatser, den vanliga Volvon fick det först 1987, men då enbart på förarplatsen. VESC hade även självpåtagande, så kallade passiva säkerhetsbälten. Det systemet användes senare på en del amerikanska bilar, men ingen Volvomodell har haft det som standard.
I mars 1972 premiärvisade VESC för journalister i Sverige och i månadsskiftet maj/juni gjorde VESC stor succé vid en stor mässa i Washington kallad Transpo 72. Intresset för säkerhetsbilar nådde kanske sin topp då, året därpå drabbades världen av oljekrisen och bilar som vägde 2,5 ton blev omöjliga som vision.
Men nu efter 40 år kan vi se att många av innovationerna som VESC och de andra säkerhetsexperimentbilarna hade har blivit verklighet i vanliga bilar.
I Vi Bilägare nr 6/2012 – ute i butik den 17/4 – kommer ett längre reportage om hur VESC kom till.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo VESC?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det märktes när det tog emot, det var en av finesserna med den här fronten :o)
Att man prioriterade att forska i säkerhet blev ju räddningen för Volvo. Men man borde inte visa upp bilen för allmänheten. Den är ju så ful att man kan skrämma barn med den.
Man kan lugnt påstå att nackskydden tar ganska mycket plats... :-))
Men, det där med bälte i dörren är ju annars inte så dumt. Vill minnas att det förekom på USA-marknaden. Man kliver liksom in i bältet.
Kul också att se de klassiska JP-fälgarna, undrar hur det kom sig att Volvo monterade såna?
Kolla gärna på lite olika "ESV-bilar" här, det blev kanske inte alltid så vackert... ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Experimental_Safety_Vehicle
Undra hur man viste var fronten slutade. På den tiden fanns inga parkeringsvarnare.
Det ser ut som en gammal öststatspråm.
En 140/240/740/940 vet folk var "dem slutar" ...värre är det med dem flesta nyare bilarna ....(backvarnare/kamera borde vara standard ..)
Nämen titta är det inte Gunnar 44's drömbil! Så rejäl, med ordentliga sidolister och riktiga kofångare som man minsann kan fånga en ko med!
Konstigt att bilen, som överlag är jävligt ful, har så snygga karosslinjer baktill. Som nån bisarr mix av en Ascona och en Ferrari 400/412...
Nja,ful vet jag inte om 240 är då man trots allt måste respektera en bil som tillverkades under 18 års tid och som fortfarande 19 år efter sin nedläggning hyllas utav många som "den bästa bilen" någonsin.
Många utav dessa bilar har dessutom inte tänkt att ge upp än.
Snygg eller inte så kan dem flesta människor i Sverige berätta en historia som inkluderar en gammal Volvo och den som inte vet hur en 240 ser ut är ännu inte född o.s.v
Sammanfattningsvis så låt dessa ädla bilar vila i frid samt i våra minnen för på vägarna har dem gjort sitt. ( R.I.P )
Shogun, du kan ju jämföra med skönheten hos Toyota ESV i länken som hultarn gav :oD
Ja nu såg ju faktiskt inte 240 ut riktigt som den här.
Anknäbben dök ju aldrig upp på 240 så där var det ju lika med Toyota ESV.
Men jag har aldrig tyckt att 240 var en snygg bil även om man bytte den groteska grillen till en något snyggare på senare årgångar.
Men det var ju inte bara för att det stod Volvo på den som den sålde bra.
Det var ju en enkel lättmekad bil, i princip en modifierad Amazon, som höll bra, det finns ju fortfarande rullande exemplar.
Men den hade ganska usla vägegenskaper som krävde en del av sin förare, men den uppmanade ju inte direkt till någon aktiv körning.
Säga vad man vill, men nog var 240's stora stötfångare, tillsammans med Saab's näpnare variant, väldigt bra.
Man kunde stöta mot utan att det kostade flera tusen kronor.
På dagens bilar är ju nästan alla ömtåligt lackade, och är absolut inte lämpliga att stöta mot.
åter till VESC: Att presentera bilen med V8 var inte så lyckat i samband med oljekrisen, så det blev en avkortad V8 i form av PRV-motorn, V6:an som levde ända fram till 1998.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.