Nästa artikel
Volvo 850 blev en riktig kombiknall i racingvärlden
Backspegeln

Volvo 850 blev en riktig kombiknall i racingvärlden

Publicerad 2024-07-14 06:30
Volvo överraskade alla när kombiversionen av 850 gjorde premiär i racingvärlden. Rickard Rydell körde uppvärmningsvarv med en uppstoppad hund i bagaget.

Trettio år har redan gått sedan Volvo gjorde comeback i standardvagnsracing och vilken comeback det blev. Volvo 850 kombi i racingtrim av engelska Tom Walkinshaw Racing var en sensation när bilen visades för press och konkurrenter inför 1994 års säsong av BTCC, British Touring Car Championship.

Vi Bilägares rally- och racingexpert Boo Wennerberg fanns på plats vid racerbanan Donington Park utanför Nottingham för att till Vi Bilägare nummer 8/1994 rapportera om de tio märkesstall som skulle delta. Av dem var det ingen tvekan om vilket som stal showen: Volvo. Racing med en kombi? Är det ett skämt? Inte alls.

Beslutet att köra med två kombibilar hade förstås fattats åtskilliga månader före presentationsdagen men man lyckades hålla det hemligt in i det sista. Förarna, den då 26-årige Rickard Rydell och den mer erfarne 37-åringen Jan Lammers (som kört Formel 1), fick inför en förbluffad journalistkår visa hur och var TWR byggt om och viktbantat den nästan 1,5 ton tunga Volvon ned till reglementets maxvikt för framhjulsdriven bil, 950 kilo.

»Racing med en kombi? Är det ett skämt? Inte alls.«

En kombi har ju mer vikt bakom bakvagnen och högre tyngdpunkt än en sedan, en nackdel vid kurvtagning. Å andra sidan har karossen med sitt långa tak och tvärt avhuggna bakparti något bättre aerodynamik. För att förbättra bilens balans mellan fram- och bakvagn hade en extremt lång rattstång monterats så att förarstolen hamnade nästan mitt i bilen.

– När jag skrev på för Volvo och TWR runt julen 1993 kände jag inte till kombiplanerna. Hade jag gjort det hade jag nog tvekat, sade Rickard Rydell för tio år sedan när bilens debut hade 20-årsjubileum.

Volvo stal showen vid racerbanan Donington Park utanför Nottingham.

Volvos projekt kallades Back on Track och målsättningen var förstås att skapa uppmärksamhet. Bilföretag tävlar som bekant i motorsport för att framgångar ska ge varumärket positiv klang och i förlängningen ökad försäljning. ”Race on Sunday, sell on Monday” har gällt i alla tider.

Volvo och framgångar i motorsport var heller inget nytt 1994, inte minst var det enastående tävlingsåret 1985 en milstolpe i märkeshistorien. Då segrade Volvo 240 i såväl europeiska touringbilsmästerskapet ETC som i tyska standardvagnsmästerskapet DTM, oräkneliga internationella rallysegrar tidigare år icke att förglömma.

Volvo och TWR var förstås väl medvetna om att konkurrensen med Alfa Romeo, BMW, Renault, Ford, Nissan och de andra teamen skulle bli stenhård för nykomlingen 850 kombi och hade realistiskt nog inga större förväntningar på topplaceringar direkt. Den saken överskuggades emellertid av en klar fördel över konkurrenterna redan från start: marknadsföringsvärdet. Ingen talade om de övriga nio stallen under eller efter presentationen, all uppmärksamhet riktades mot Volvo.

Den femcylindriga Volvomotorn användes även i racingversionen av 850, men här utan turbo och med mindre cylindervolym. Trots det steg effekten till 290 hk.

Tekniskt sett hade bilen i grunden den femcylindriga tvärställda motorn som i 850 Turbo var på 2,3 liter och 225 hästkrafter. Här var den modifierad till två liters volym och turbon var borta. Effekten angavs till 290 hk. Den manuella femväxlade lådan var ersatt av en sexväxlad sekventiell låda. Som första team körde Volvo med katalysator, något som senare blev en del av reglementet. Vid debuten på Thruxton i april hade varken Rydell eller Lammers hunnit bekanta sig så särskilt med bilen.

– Vi hade kört några hundra meter på infarten till TWR:s utvecklingsverkstad, det var allt, sade Rickard Rydell inför premiären.

Några segrar blev det inte första säsongen, som bäst i alla fall en femteplats i ett lopp och en 14:e plats totalt. Rydell igen:

– En del andra förare pikade oss på skoj och vi var förstås inte sena att svara. På uppvärmningsvarvet inför ett av loppen hade vi placerat en uppstoppad collie i bagageutrymmet!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • Igår 17:43 En uppstoppad hund i bagaget…
  • 2024-07-14 20:04 Var det en Opel, Niklas?
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.