I över 20 år satt Pehr G Gyllenhammar vid rodret för Volvo och blev känd som en färgstark profil med högtflygande idéer.
Men faktum är att hans karriär på Volvo började på ett snöpligt sätt. Det avslöjar han i boken Perspektiv, som precis kommit ut.
”Man skulle kunna säga att jag inledde min karriär på Volvo med en smäll. Mer specifikt – en bilkrasch”, skriver han.
PG Gyllenhammar hade tillsammans med frun Christina köpt ett hus där värmen inte fungerade. Efter att ha ägnat en lång natt åt att försöka lösa problemet skulle han trots de få sömntimmarna ge sig iväg för att hålla en presentation precis i början av sin Volvokarriär.
”Groggy och nästan försenad körde jag mycket snabbare än jag borde ha gjort. När jag kom in för snävt i en kurva körde jag rakt in i en lyktstolpe”, står det i boken.
Bilen blev totalkvaddad och PG gick till kontoret till fots. När han skulle hålla sin presentation märkte han att skjortan var nedblodad, något ingen frågade om vilket ledde till en ”bisarr” situation, skriver han.
Efter en timme bultade någon på dörren.
– Jag letar efter en herr Gyllenhammar. Är han här?, frågade polisen som stod i dörröppningen.
PG anklagades för att ha smitit från olycksplatsen och fick till slut betala en ”ganska stor bötessumma”.
Läs också: Quiz: Tar du Volvomodellen på den här designdetaljen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Var det därför Volvo satsade på säkerhet och offset krockar? :)
Var ju när 800 serien kom som Volvo fick ett offsetkrockskydd värt namnet.
Handlar detta om början så var det VD posten 1971, vilket gör 144 eller 164 som den troliga modellen.
Så är det
Väghållning var väl inte Volvos paradgren på 70-talet.
pinjong:
Är nog inte det idag heller
Gyllenhammar smet från Polisen.
Volvo blev inte ett lyckat företag på grund av PG, det blev ett lyckat företag trots PG !
Att en sådan pajas fick härja fritt under såpass lång tid är och förblir en gåta. Han försökte forcera fram Volvo Renault-affären som hade blivit en katastrof om han fått sin vilja igenom, han har fortsatt kritisera sina efterträdare, Sören Gyll var "Svekfull och lömsk" etc etc (det är kutym inom svenskt näringsliv att inte peta i efterträdares beslut) men aningslösa journalister göder hans ego än idag.
För några veckor sedan kom ännu ett bevingat uttalande om att "Batteridrivna bilar är en ”primitiv” lösning". Han tillhör forntiden både vad gäller ledarskap och åsikter.
https://www.gp.se/nyheter/gyllenhammar-batteridrivna-bilar-%C3%A4r-en-primitiv-l%C3%B6sning-1.34448760
Ännu en gammal artikel från GP
https://www.gp.se/ekonomi/volvo-v%C3%A4nde-n%C3%A4r-gyllenhammar-steg-av-1.1207017
Han var charmig när han fick sin vilja igenom, mycket mindre trevlig när något (eller någon) gick emot honom.
Volvo vände när Gyllenhammar klev av.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.