Varje år har Vi Bilägare en gedigen genomgång av åtskilliga av våra mätvärden för årets testbilar. Förra året drog genomsnittstestbilen 5,9 l/100 km vilket är en ny lägstanivå. 2006 var den siffran 7,9 l/100 km.
En liknande genomgång fanns i ViB 1/1983. En jämförelse med 1978 visade att snittförbrukningen sjunkit från 10,1 l/100 km till 9,0 l/100 km. Uppgiften baserades inte på biltesterna utan på den dåvarande så kallade KoV-uppgiften, alltså den förbrukning enligt Konsumentverket som alltid skulle uppges i bilreklamen.
En karta och tabeller visade dessutom hur långt man kunde köra efter att ha tankat bensin eller diesel för 200 kronor. Det var lite andra sträckor än i dag det!
Bränslepriset var förstås helt annorlunda. Istället för dagens cirka 14 kronor litern handlade det om 4,08 kronor för 93 oktan och 2,63 för diesel. Till det senare tillkom kilometerskatten, mellan en krona och 1,59 kronor beroende på bilens vikt.
Bakläxa för svenskklenoderna
Hur långt kom man då för en tvåhundring? Längst resa blev det i den japanska minibilen Daihatsu Charade med femväxlad låda. Efter start i Helsingborg kunde man knattra ända upp till Hudiksvall, eller 84,4 mil, innan tvåhundringen var slut. Bilen hade en trecylindrig bensinmotor.
VW Golf Turbo Diesel blev bästa diesel, 80,7 mil, därefter följde namn som Honda Civic, Toyota Starlet och Peugeot 104, samtliga med stopp i trakten av Söderhamn.
En vanlig Volvo 240, Sveriges mest sålda bil, kom inte längre än till strax norr om Nyköping för pengarna medan en Saab 900, värsta konkurrenten, orkade några kilometer till.
I botten återfanns några klassiska mil- och pengaslukare. Nya Volvo 760 GLE med automatlåda fick ge sig efter 39,2 mil, alltså knappt i Norrköping, medan det i Ford Granada 2,8i var slut på V6-brummet redan när Linköpings silhuett tornade upp sig intill E4.
Bara 30 mil i Mercedes
Porsche 928 S klarade sig nätt och jämnt till Ödeshög, men försten att tanka efter Helsingborg blev Mercedes-Benz 380 SEL med automatlåda. För en tvåhundring kom stjärnföraren inte längre än 30,3 mil, ungefär till Gränna, motsvarande en förbrukning på ca 1,35 liter milen.
I dag hade Mercedesföraren kommit ungefär tio mil för sin tvåhundring, det vill säga inte ens till Ljungby efter starten i Helsingborg. Daihatsuföraren däremot skulle efter tankning kunna inta sin lunch ända borta i Jönköping.
Läs också: Lada 110 sågades vid fotknölarna: ”Allt är skevt och snett”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.