Nästa artikel
Sista varvet för Saabs trotjänare: ”Känns fortfarande modern”
Backspegeln

Sista varvet för Saabs trotjänare: ”Känns fortfarande modern”

Publicerad 16 januari 2022
Den första generationen av Saabs storsäljare 900 gick ur tiden för 30 år sedan. Så här såg sista provkörningen ut i Vi Bilägare.

2022 är det 30 år sedan en riktig trotjänare testades för sista gången i Vi Bilägare: Saab 900. På Anders Risings lysande bild här ovan har bilen just gjort en finalsväng inför kameran till nummer 18/92. Året därpå kommer modellen, numera ofta kallad OG i entusiastkretsar –OG för ”old generation” – att läggas ned och den Opelbaserade 900 NG (new generation) ta vid.

Sista smörjelsen stod vår rutinerade testare Marianne Sterner för. Exemplaret var en röd femdörrars 900i 2,1-16, alltså med den fyrventils sugmotor på 140 hk som dök upp 1991. Priset var 144 100 kronor. ”En bil är aldrig så bra som när den ska till att läggas ned, brukar det heta” skrev Marianne, en mening som använts ofta i biltidningarna. Och den stämmer ju. ”Nu är Saab 900 färdig. Antagligen i dubbel bemärkelse”, fortsatte Marianne, som hade både ros och ris att ge pensionären.

”Känslan av att jag rattar omkring med en snart överspelad gamling vill inte riktigt infinna sig. Ty på många sätt är Saab 900 fortfarande modern.” Motorns vridmoment fick beröm, högfartsstabiliteten också, liksom förarmiljön och stolarna – allt det där som många köpare var bekanta med.

»Armstöden tycks ha slöjdats på någon kvällskurs.«

Men nog fanns det kritik, elegant formulerad som så ofta från Mariannes penna: ”Vindrutestolparna är korta som taxben och den starkt svängda vindrutan så låg att man måste stanna en bit bort för att se trafikljusen utan att böja sig fram. Det känns som att sitta i en brevlåda och kika ut genom springan.”

Dörrarna var ju speciella på den här bilen, redan på föregångaren Saab 99 dessutom. Eller som Marianne uttryckte saken: ”Att kliva in i bilen är inte så roligt. Dörrarna avslöjar obarmhärtigt att det handlar om en konstruktion från anno dazumal. Inspirationen till framdörrarna verkar ha kommit över designerna vid ett besök på något gammalt utedass.” Det du, Sixten Sason!

Vi Bilägare 18/92.

Finishen gav vår testare inte heller mycket för: ”Dörrarna är smala och fyrkantiga med ganska klumpigt svetsade ramar runt fönstren. På insidan är de överdragna med fantasilöst mönsterpressat tyg och har mjuka fickor av billig plastväv. Armstöden tycks ha slöjdats på någon kvällskurs och i underkanten, på plåten, har en klumpig gummilist grovnitats fast”.

Baksätet var väl okej, när man väl kommit in i bilen. Saab 900 var till och med längre än konkurrentbilen Ford Scorpio men knappast bredare inuti än en 60 centimeter kortare VW Golf. ”Rymlig är däremot Saab 900 längst bak. Aktern är ju utdragen i en spetsig geting-stjärt som visserligen ser en aning gårdagens ut, men i alla fall rymmer grejor.”

Det sista mötet slutade trots allt i försoning, Marianne och ViB tyckte bra om den blivande pensionären som helhet: ”Fastän den rullar ut på sin 16:e säsong är Saab 900 ännu ett ganska bra köp, vilket säger en del om hur framsynt den konstruerades en gång i tiden”.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (17)

  • 18 januari 2022 Tips: 9000 har "varit nere…
  • 17 januari 2022 40-talisten skrev: Varför…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.