Jaså, du är här nu? I en artikel om klassiska bilar? Och du undrar varför?
Ingen kunde tro det när du föddes till pukor och fanfarer, men plötsligt föll du helt enkelt ur modet. Du, av alla, ramlade ur rampljuset och hamnade i lera och rök på alla bilars värsta plats: folkrace. Där försvann du nästan alldeles tills, i elfte timmens femtionde minut, några kom på att du måste räddas, det lilla som fanns kvar av dig.
När du dök upp hösten 1978 var du så astronomiskt onåbar att man knappt kunde begripa att du var på riktigt. Du, en Saab?! Att skalet hade starka drag av morbror Nittionio bortsåg alla gärna från, du utstrålade allt annat än inavel men desto mer början på ett helt nytt Sverige. Ett de friska fläktarnas Sverige när din turbo fått upp snurren. Maken till recensioner!
Framför dig låg 1980-talets triumftåg. Det var dina långresegenskaper, det var stolarna, det var motorn, särskilt fyrventilaren, det var åkkomforten, den platta känslan på vägen, förarplatsens kompakta cockpitillusion bakom glasbågen till vindruta, det var lastutrymmena – och så var det det där ljudet, det mörka, det annalkande ovädret över konkurrenterna.
Du rattades av Borg och Stenmark så vad sa ni nu då, BMW och Volvo och Mercedes, va?! När åren gick insåg vi att du inte bara var världens antagligen bästa bil, i alla fall från Trollhättan, vi begrep också att du var en särling. Inte riktigt som andra, lite konstigare och förstås alltid mycket bättre. Sa i alla fall Saabs ingenjörer och drog ännu en snillrik kanin ur uppfinnarhatten. Nu kunde du överleva en säsong till.
Men en dag i slutet av 1980-talet slog det plötsligt stopp. Tvärstopp. Runt om i landet tornade drivor av sådana som du upp sig och lät sig inte säljas. Du fick nya brillor, käpp och extra kudde för att klara ålderdomen men vad hjälpte det? Du var frånkörd, slut och fortfarande så himla konstig.
Det är därför du är med här, eftersom du undrade.
Nypris: 123 300 kr.
Motor: Fyrcylindrig radmotor med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Insprutning. Vattenkylning. Volym 1 985 cm3. Max effekt 175 hk vid 5 300 v/min. Max vridmoment 273 Nm vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor, framhjulsdrift. Femväxlad låda.
Mått: L 474/B 169/H 141.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjäd-ring. Fram dubbla triangellänkar, bak stel axel i fram- och bakåtriktade länkarmar samt Panhardstag.
Styrning: Kuggstång, servo.
Bromsar: Skivbromsar fram/bak, servo.
Fartresurser: Toppfart ca 205 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 8,7 s.
Förbrukning: 0,9 l/mil.
1978 Björn Borg är med i den förs-ta broschyren för 1979 års modell.
1980 Femväxlad låda som alternativ. Nya stolar med justerbara nackstöd. Fyrdörrars sedan visas i Genève, kommer som 1981 års modell.
1981 Förbättrad motor (H-motorn). Möjlighet att välja automat.
1982 Knacksensorsystemet APC gör att turbotrycket automatiskt justeras efter bensinkvalitet.
1983 16-ventilsmotor, 175 hk och 210 km/tim i toppfart (för Aero).
1984 16-ventilsmotorn säljs parallellt med 8-ventilaren. Prispåslaget är cirka 10 000 kr. 900 Turbo 16 Aero introduceras.
1986 Laddluftkylare även på 8-ventilaren. Hydrauliska motorkuddar på 16-ventilaren. 900 Cabriolet börjar säljas – nu var Saab på topp!
1988 Vattenkyld turbo.
1989 Åttaventilaren försvinner under modellåret men finns ändå kvar i en specialversion.
1990 Lättrycksturbon 900S introduceras.
1993 Tack och hej OG 900, Old Generation. Gamlingen har nu låsningsfria bromsar och krockkudde. Vem hade trott det 1979? Totalt tillverkades 908 817 Saab 900.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.