Martin gillar verkligen Saab 900. Han tror att han har tio, eller var det elva stycken? Se Klassikers film där han berättar om några av bilarna.
I Klassiker nr 1/2019 ger vi oss ut på spaning efter Saab 900:or i Sverige. Är din bil med? Läs om Martins samling och kolla in de över 100 exemplar som vi lyckades fånga på bild i vår 12-sidiga special om Saab 900!
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har ägt 2 Saab 900, en 900s -92, lättrycksturbon och en 900SE -96. Med andra ord en av varge generation. Utan tvekan var det mest charm och "rätt" Saabkänsla i den gamla men "nya" 900 som utvecklades i samarbete med Opel Vectra var ju helt klart en mer praktisk bil med högre komfort m.m, naturligt då det var en så mycket nyare konstruktion. Skulle dock gärna ha en 900 turbo cab av sista årsmodellerna på gamla generationen att vårda för framtiden. En bil som helt klart redan stuckit iväg i pris de som är fina och bara kommer fortsätta öka.
Jag har haft en 900 Turbo Talladega med Sensotronic lådan. Rödmetallic med vit skinnklädsel. Den hade jag gärna haft ståendes i garaget, likaså min gamla rödmetallic 99 EMS. Men tyvärr sålde jag båda, vilket jag ångrar djupt idag. Hade också en brunmetallic 99 LE, en USA modell med 118hk insprutningsmotor. De svenska modellerna hade bara 108hk förgasarmotor.
Här är min lista på Saabar, en del tjänstebilar, men i alla fall:
Saab 93 1957, Saab 93 F 1960, Saab 96 1961, Saab 95 1962/63, Saab 95 1968, Saab 95 1970, Saab 99 1973, Saab 99 LE 1974, Saab 96 1976, Saab 96 1979, Saab 99 GL, Saab 900 GLs 1979, Saab 90GLs 1981, Saab 900 Turbo 1983, Saab 900 1986, Saab 900i 1988, Saab 900i16 1988, Fiat Croma 1988 (nästan Saab), sedan blev det 4x4: Honda CR-V, Nissan X-trail och Subaru Forester
Jodå, en Saab 900 (-85 Turbo blåmetallic) har man ju haft. De bilarna var från den tid när Saab var väldigt mycket Saab, innan GM blandade i ut personligheten.
Jag hade tidigare en orkidevit 99 CC från -76, den värsta bil jag haft. En kombination av konstruktionsfel och otur.
På tal om 900, så köpte min bror en ny röd 900 1985, den var hopplöst slö, mycket tröttare än den 108 hk 900 han hade innan.
Han körde den på rullande landsväg, och den gav bara 97 hk istället för 118. "Den måste bara rulla lite mer, den släpper snart", sa bilfirman, det hände aldrig.
Efter mycket gafflande med bilfirman byttes den in mot en ny likadan, den var ännu slöare: 93 hk!
Då hotade brorsan med att gå till pressen, och då blev det fart på bilfirman!
Bilen hämtades och togs upp till Trollhättan, och återkom cirka 2 veckor senare med en pigg och glad motor. De ville inte säga vad som gjorts, men det syntes var de skruvat samt att ett extraktorgrenrör var monterat.
Saab hade ju fått skit på grund av för höga utsläpp, och tydligen hade man "skruvat ner" motorn för mycket på 85:orna.
Han köpte senare en ny svart 9000 -88, och den kör dottern med fortfarande, medan brorsan själv kör en Golf Plus numera.
Vet inte om jag skulle orka ha så många gamla bilar (det räcker med en), man otroligt fint mannen på filmen bor i alla fall!
Stoor, sådana bilar förhöjer bilvardagen. En blå 900 EMS, woow säg till om du är på väg att sälja.
Härlig film, kul att det finns entusiaster kvar som tar hand om våra klenoder.
Läskigt
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.