Nästa artikel
Renault 4CV var en storsäljare i litet format
Backspegeln

Renault 4CV var en storsäljare i litet format

Publicerad 6 februari 2022
Renault 4CV var en sensation som bröt både med märkets tradition och alla dittills kända normer för hur en småbil skulle se ut och vara konstruerad.

När den sista Renault 4CV:n rullade av bandet i Billancourt den 6 juli 1961, försedd med en skylt i vindrutan med siffrorna 1 105 547, var det den första fransktillverkade bilmodell som producerats i mer än en miljon exemplar.

Historien hade inletts 15 år tidigare när 4CV presenterades på bilsalongen i Paris 1946. En toppmodern konstruktion och trots det lilla formatet en riktig bil. Nya 4CV hade svansmotor med toppventiler och våta, utbytbara cylinderfoder, individuell hjulupphängning runt om och självbärande kaross i 0,6–0,7 mm dubbelt kurvpressad plåt för minimal vikt.

4CV betyder fyra franska skattehästkrafter, CV (chevaux vapeur = ”ånghästar”) och räknas enligt en formel som bland annat omfattar motorns volym. Med en cylindervolym på strax under 800 kubik räckte motorns ursprungligen 17 hästkrafter till fullt acceptabla prestanda eftersom vagnvikten var låg. En körklar 4CV väger strax under 600 kg.

Under våren 1948 kom de första bilarna till Sverige. ”...fullt tillräcklig för fyra vuxna, som kan behålla hatten på” skrev tidningen Motor, som dessutom framhöll den smidiga manövreringen: ”Bilen vänder på en femöring”.

4CV såldes första åren i ”klädd eller oklädd version” i Sverige. ”Klädd version” var den normala, typ 1060. Den ”oklädda” var personbilskonverterade 4CV av ”lastbilsversionen” typ 2070, som endast hade förarstol och plåt över bakdörrarnas fönsteröppningar.

Inte alla småbilar kan skryta med flerfaldiga segrar i både Le Mans 24-timmars, Monte Carlo-rallyt, Mille Miglia och Tour de France! 4CV var faktiskt en framgångsrik tävlingsbil fram till mitten av 1950-talet. Framför allt i den speciella tävlingsversionen typ 1063 som tillverkades i endast 80 exemplar.

Renault 4CV Sport -52

Nypris: 5 550 kronor.

Motor: Fyrcylindrig rak med stötstänger, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 747 cm3. Max effekt 18 hk DIN (21 hk SAE) vid 4 000 r/min. Max vrid 55 Nm vid 2 300 r/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor bak, bakhjulsdrift. Treväxlad, manuell låda med 2:an och 3:an synkroniserade. Golvspak.

Mått: Axelavstånd 210 cm. L 363/B 143/H 147 cm.

Tjänstevikt: 670 kg.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram dubbla tvärlänkar, bak pendelaxlar. -Dubbelverkande stötdämpare.

Elsystem: 6 volt.

Bromsar: Trummor fram och bak.

Fartresurser: Toppfart 100 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 48 s.

Förbrukning: 0,55 l/mil.

Livscykeln

1946 Presenteras på Parissalongen. Serietilverkningen startar i den takt man hinner få fram maskiner och material.

1948 Exporten prioriteras och i april kommer 4CV till Sverige. Ett antal engelsktillverkade, högerstyrda 4CV piratimporteras och säljs av fristående bilhandlare.

1951 Motorn krymps från 760 cc till 747.

1954 Får en modernare grill med tre breda frontlister och ett runt märke i fronten, defroster-uttag, bekvämare stoljustering, bättre bagageutrymme och bättre benutrymme i baksätet.

1956 Får ny inredning med säkerhetsdetaljer av samma snitt som Dauphine. Motor som Dauphine, men med mindre förgasare och fortfarande 747 cc och 21 hk SAE.

1958 Höjd kompression ger 26 hk SAE. Nya hjul med hela tallriksfälgar med 3-bultinfästning ersätter de gamla lösa fälgringarna och ”stjärnhjulen”.

1961 Affaires får framstolar av tältstolsmodell igen. Men nu snarlika de som efterträdaren Renault 4 skulle få. Barnsäkra bakdörrar blir sista nyheten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 7 februari 2022 mso, det var ingen…
  • 6 februari 2022 Tur vi slipper våta foder…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.