Förutom på annonsrubriken ser den skarpögde att det inte är en Volkswagen K70 som står vid hamnen i Monaco, med den berömda ”F1-backen” upp mot kasinot i bakgrunden. Kromlist och emblem i grillen saknas så det är alltså en NSU K 70 (med mellanslag, som det skrevs då).
NSU K 70 skulle visas på Genèvesalongen i mars 1969, men i stället för visning av bil meddelades att ett nytt bolag inom VW bildats, Audi NSU Auto Union AG. Den uteblivna bilen skulle byggas i en ny fabrik, men inte lanseras som NSU utan som en Volkswagen. Det var ett sätt för märket att snabbt få en modern bil i programmet, sedan den från start antikverade 411, debut 1968, inte blivit någon framgång.
NSU K 70 skulle komplettera den mer speciella wankelmotorbilen NSU Ro80 (K stod för Kolbenmotor, kolvmotor) men blev i stället förelöpare till ett modernare Volkswagen och den helt nya Passat som dök upp 1973. NSU:s sista egna nya modell var plötsligt VW:s första med framhjulsdrift. Denna annons hann NSU i alla fall med.
Inom ett par år stod så VW-koncernen med en hel palett likvärdigt stora modeller som kannibaliserade på varandra: Volkswagen K70, 411 och Passat samt Audi 80 och 100.
K70 var rakt igenom modern med avancerad konstruktion (diagnossystem via dator, centralt placerade främre skivbromsar, säkerhetskaross etc.) men motorn var längsplacerad, trots framhjulsdriften. Årsmodell 1975 blev den sista, efter drygt 211 000 exemplar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 2024-03-18 16:56 Minns när min far provkörde…
- 2024-03-17 22:01 N-iklas skrev: Rikard skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.