Ett av de märkligaste strategiska styrelsebeslut som någonsin fattats resulterade i den här bilen, Volkswagen 412, eller rättare sagt i dess ursprungsmodell Volkswagen 411.
Den stora, nya VW-modellen debuterade sommaren 1968 och hade, precis som alla andra folkvagnar före den, motorn bak.
Så hade Heinrich Nordhoff, Volkswagens legendariske och förste högste chef sedan återstarten 1948, nämligen bestämt. Man tallade inte på VW:s framgångsrecept för bilkonstruktion hur som helst och man tallade inte på de kvalitetskrav som genomsyrade allt, från bilen som helhet ner till känslan i fingrarna när handskfacksluckan skulle öppnas.
Med 411 skulle den goda traditionen fortsätta. Att omvärldens bilproduktion såg ut på helt annat sätt än 1948 var mer ett problem för den än för VW.
Det fanns bara en hake. Ett halvår före debuten för Volkswagen 411 avled Nordhoff och det blev den nye chefen Kurt Lotz som olycklig fick stå till svars för alla frågor den märkliga modell han inte hade ansvarat för förde med sig. Varför såg nya bilen ut som en näsbjörn? Varför var nya bilen så slö? Och varför – varför! – hade nya bilen motorn bak?
Försäljningen började trögt. När det från VW-werk i Wolfsburg trillade ut 6 000 exemplar av Typ 1 varje dag kom 411 upp i kanske 200–250.
I biltidningarna hade den nya modellen mötts med förundran och intresse, sinnesstämningar som snabbt övergick i svidande kritik så snart skribenterna började recensera. Bilen behövde åtgärdas, den fick bränsleinsprutning, modifierad front och inför modellskiftet till 412 också fräsigare linjer överlag.
Men loppet var redan kört, efter blott cirka 370 000 exemplar lades produktionen av den moderna antikviteten 411/412 ned.
Allan då, var kom han in i bilden? De första svenska annonserna löd ”Säg hej till 411:an”, med ett typsnitt som såg ut som om bilen hette just ”Allan”.
Läs också: Bytte dieselbil mot Tesla – nu får kommunchefen gå
Nypris: 26 275 kronor.
Värde idag: 20 000–30 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig boxermotor med stötstänger, två ventiler per cylinder. Dubbla förgasare. Luftkylning. Volym 1 795 cm3. Max effekt 85 hk DIN vid 5 000 v/min. Max vrid. 135 Nm DIN vid 3 400 v/min.
Kraftöverföring: Svansmotor, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 460/B 168/H 148 cm.
Fjädring/hjulställ: Spiralfjädring fram och bak. MacPherson fjäderben fram, fyrledad axel med snedställda länkarmar bak. Teleskopstötdämpare fram och bak. Krängningshämmare fram och bak.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Servo, tvåkrets bromssystem.
Fartresurser: Toppfart 160 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 14,5 s.
Förbrukning: 1,15 l/mil.
1968 VW 411 börjar tillverkas som två- och fyradörrars sedan. Boxermotor på 1,7 l, 68 hk och dubbla förgasare. Vevhus av magnesium.
1969 Mer ljudisolering, modifierade vipparmar, ändringar i växellåda och värmesystem för att minska oljud. Automatlåda som tillval.
1970 Nya dubbla strålkastare. 411 finns som ”Variant” – kombi! Men bara med två dörrar. Premiär för 411E, med elektronisk bränsleinsprutning och 80 hk.
1971 Nästan 60 procent av kunderna väljer Variant. Kortare växelspak med tydligare lägen.
1972 Högre slutväxel i sedanmodellen. Bromsservo. L-utrustad med helt fällbara säten, klocka och mjuk matta på golvet. Handlarna oroar sig för framtiden. Men nya modeller är på väg.
1973 Ansiktslyft 412 – VW erkänner villigt att nosen sänkts för utseendets skull. Men vem gjorde jobbet? Bränsleinsprutad 1700-motor på 75 hk.
1974 Sista året för Volkswagen 412, nu med dubbla Solex och 1 800 cm3 istället för insprutning. Passat, Scirocco, Golf, K70 och Typ 1 säljs parallellt. Det är snart tydligt var kunderna önskar att motorn ska vara placerad…
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tror att många barnfamiljer förbi såg hur varmt och skönt det var för barnen att sitta och leka och sova på golvet ovanför motorn. Det var på den tiden ingen behövde bälte, alltså.
Dubbla bagageutrymmen var ju inte helt fel. Och på den tiden kunde man ju tänka sig att slagga i bilen när man var ute på utflykt och då var det ju bra att kunna ha bagaget i främre "trunken". Men annars var det väl ingen höjdarkonstruktion. Har dock för mig att den var hyggligt tystgående för sin tid.
En sån har man tillbringat många mil i skuffen när man var en liten parvel. Jag o brorsan låg i bagaget hela semestrar. Farsan hade en sådan 412 LE Variant mellan 1973-76. Grön metallic. Tror även det låg sandsäckar där fram på vintern.....ganska baktung annars...
Pi: Dubbla bagage är på väg tillbaks, fler och fler moderna bilar som har det och det är helt klart praktiskt på många sätt.
Jodå, jag förstår att möjligheterna via eldrift är större med dubbla bagage men hittills har jag inte sett så mycket av verkligt bagageutrymme framtill - på sin höjd en liten "frunk" för att främst kunna härbärgera laddsladdar och sånt man måste ha med i en elbil. Och det är ju i sig bra så man slipper ha sladden under ordinarie bagagerumsgolv - inte så praktiskt vid t ex långturer. Men det kanske kommer med mera snillrika konstruktioner av elbilarna.
Pi: Nu vet jag inte vad du anser gränsen går för att vara ett användbart utrymme eller ej, men det finns gott om bilder på nätet där fullvuxna människor t.ex. helt får plats i frunken på nån elbil för att ta ett exempel. Min elbil med motor även fram har såklart ett mindre bagageutrymme fram men där får plats otroligt mycket mer än ett par laddsladdar, t.e.x. en kabinväska etc.
Det mest förvånansvärda är att det nu kommit flera elbilar med gott om plats under huven fram men där de ändå inte satt in nån utrymme alls för bagage......kanske blir en marknad för eftermarknadsbaljor att hänga i....
Exakt Henrik - alldeles för många nya elbilar har uppenbarligen glömt att nyttja detta utrymme till nåt vettigt. Sen tyckte jag t ex att "frunken" i Tesla Model 3 inte var speciellt rymlig - i alla fall inte i jämförelse med den bil denna tråd handlar om. Det är den storleken av bagageutrymme som jag efterlyser men gissningsvis kommer den önskan inte att gå i uppfyllelse. Men med de nya elbilar som har bakhjulsdrift borde det ju vara enklare att ordna detta kan man tycka.
Min andra bil i livet en 412LE aut efter en 1600TL aut. Så komplicerad att verkstaden vägra att reparera den.
Det går en historia att en säljare i Borås tappade motorn i backen vid ett rödljus. Kompisens farsa var försäljningschef där så historien är trolig.
Gillar dessa skarpt. Asläckra.
Ganska snygg för sin ålder. Men de rostade väl lätt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.