Till den ansiktslyfta versionen av Citroën C5, debut hösten 2004, ville den franska tillverkaren (förstås) lyfta fram bilens fina komfort tack vare den gashydrauliska fjädringen, allt annat vore tjänstefel.
En diskret men viktig nyhet framhävdes också: avåkningsvarnaren. När en sensor märkte att bilen korsade en sidolinje utan att blinkers var aktiverad skickades en signal till föraren i form av ett darr i ratten. Varianter på detta (och mängder av annan övervakning …) har förstås tillkommit sedan dess och till och med blivit lagkrav, men Citroën var faktiskt först med detta i denna C5. Kanske är det därför reklambilden visar att bilen går på räls?
C5 i första utförandet debuterade i slutet av år 2000 och hade tämligen anonym formgivning med annan front än på bilen ovan. Det var en rymlig och bekväm modell till konkurrenskraftigt pris, dessutom försedd med elektronisk styrning av gashydrauliken. Sedanversionen hade bagagerumslucka som gick ända upp till taket och kombimodellen blev snabbt populär även hos oss. Totalt byggdes 720 000 exemplar av C5 I och II, innan en ersättare kom 2008.
Stölden då? ”Vägmästaren” löd reklamrubriken redan till 1974 års Opel Ascona, vilket förstås alla läsare kristallklart kommer ihåg så här 50 år senare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (23)
- 2024-12-20 16:12 Men nu är vi ju väldigt…
- 2024-12-20 08:44 Rikard hävdar att AX GTi är …
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.