Att Toyota var tidigt ute på svenska marknaden vet de flesta men att Isuzu också var det känner inte så många till längre.
Modellen hette Bellett 1500 och var en kompakt fyradörrars sedan med sportiga övertoner. I Isuzus program ersatte Bellett den Hillman Minx som man tillverkat på licens. Reklamen framhävde gärna Belletts sportiga stil och individuella bakvagnsupphängning. Där fanns något som kallades ”sportkompensator”, en detalj som skulle ge pigga vägegenskaper. Vad det kan det ha varit? Krängningshämmare? Någon förklaring fanns aldrig i annonserna. Läsare som vet allt om sportkompensatorer får gärna höra av sig!
Språket i ovanstående annons ur Vi Bilägare 1964 är tidstypiskt snärtigt: ”Den japanska bilen som charmat den svenska motorpressen. Nu är den här! Och den kostar 11 485 helt klar. Rätt pris. Eller hur? Det kommer Ni att förstå – bara Ni ser den. Tycker Ni att vi är fräcka och tuffa om vi inte säger mer nu? Möjligt, men så’n är ju bilen också. Den skall Ni se. Och köra. Se’n kan vi prata, fakta och data. Den väntar hos Er återförsäljare. Med nyckeln i. Varsågod!!! Håll i Er!”
Bellett tillverkades i olika versioner, bland annat som linjeskön tvådörrars coupé av vilka ett fåtal kom till Sverige. 1500-modellen hade 71 hk, toppade 145 km/tim och gjorde 0–100 km/tim på 14 sekunder, raskt på sin tid. Produktionen varade i tio år och cirka 170 000 exemplar men från den svenska marknaden försvann Bellett snabbt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 12 september 2022 Det var ingen mystisk finess…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.