Oljekriserna på 1970-talet tvingade bilfabrikanterna att ånyo ta upp aerodynamikens betydelse för bränsleförbrukningen. Under 1980-talets första år fanns plötsligt flera nyheter där strömlinjeform och luftmotståndskoefficienter stod i fokus. Audi 100 och – vem hade trott det? – Fords efterträdare till Taunus hörde till de främsta.
Fordprojektet utvecklades under namnet ”Toni” och bilen fick det mesta av sin form från ”experimentbilen” Probe III som visats bara 18 månader före Sierras debut. Probe III skulle förbereda publiken på den radikala designen, Taunus hade ju haft ytterst konventionell form. Sierra byggdes både i England och Tyskland och var tekniskt sett inte riktigt så avancerad som karossformen gav skäl att tro, men hade i alla fall individuell bakre hjulupphängning där Taunus haft gammaldags stel axel.
”Formad för framtiden” och ”Den mest avancerade bil Ford någonsin byggt” löd lockropen i ovanstående eleganta annons. I Tyskland tredubblades försäljningen raskt jämfört med föregångaren och här i Sverige blev Sierra också snabbt mycket populär, vilket stod sig under hela 1980-talet. 1986 såldes nästan 11 000 exemplar och bilen låg på plats sex i statistiken. Efter tio år, 1993, kom ersättaren Ford Mondeo.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (22)
- 25 september 2022 Audi 100 MY -82 hade - med…
- 6 september 2022 Kom ihåg att Audi 80(1987)…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.