Mazda RX7 debuterade 1978 men redan innan dess hade den japanska tillverkaren och Rudolf Wankels revolutionerande motorkonstruktion kombinerats i åtskilliga modeller. Till dem hör sportcoupéerna RX3 och RX5, samt sedanmodellen RX4, vilka alla tre faktiskt såldes i enstaka exemplar även i Sverige.
Men det var med RX7 Mazda etablerade sig som en tillverkare som verkligen trodde på wankelmotorn, efter NSU:s dyra och föga succéartade försök under 1960-talet. Det var också tack vare japanska ingenjörer man lyckades göra motorkonstruktionen tillförlitlig nog för att den skulle vinna förtroende hos en större publik.
Kvar fanns dock fortfarande problemen med hög törst och en viss ”inbyggd” oljeförbrukning. Det fanns också en del skötsel- och körkrav på wankelmotorerna, bland annat är oljebytesintervallen mycket viktiga att följa och motorn får absolut inte pressas när den är kall. Dessutom får den inte stängas av innan den nått full driftstemperatur och om motorn drabbas av överhettning kan det vara tack och adjö, helt enkelt.
Maskinen är både extremt varvvillig och välbalanserad – två faktorer som kommer av wankelprincipen, där bara tre av motorns delar är rörliga. Vid 7 000 varv tar det dock slut, till ljudet av en summerton.
I övrigt var bilen annars en ganska enkel själ. Den hade kul och tidstypisk formgivning, lite som en Porsche 924 ur vissa vinklar, lite samtida Camaro och så en hel nypa tvättäkta japanskt. Popupstrålkastare, förstås. Två personer har ganska gott om plats och en hel del bagage kan enkelt lastas in när bakrutan öppnats.
Inredningen är tidstypiskt japansk/amerikansk men av god kvalitet både i material och sammansättning. Fjädringen är ganska enkel men bilen har suverän balans och är ytterst givande att ratta på småväg – även om styrningen inte är av kuggstångstyp utan en mer sävlig snäckstyrning.
Nypris: 132 000 kr.
Motor: Tvåskivig rotationsmotor, 2 x 573cm3, 2-stegs fyrportsförgasare, vattenkylning, max effekt 115 hk DIN vid 6 000 v/min, max vridmoment 152 Nm vid 4 000 v/min
Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift, femväxlad helsynkroniserad växellåda med golvspak.
Fjädring/hjulställ: Fram individuell med fjäderben, bak stel fyrlänksaxel med wattlänkage, skruvfjädrar och teleskopstötdämpare runt om.
Styrning: Kulmutter, 3,7 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 9,6 m.
Bromsar: Ventilerade skivor, bromsservo.
Mått: L 432/B 167/H 126 cm.
Fartresurser: Toppfart 200 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 8,9 s.
Förbrukning: 1,26 l/mil.
1978 Mazda RX-7 (SA) börjar tillverkas i mars men säljs ändå som 1979 års modell. I Japan får den tillnamnet Savannah, men kallas bara RX-7 i resten av världen.
1981 Facelift med ny spoiler fram, nya stötfångare och förändrat bakparti. Vindmotståndet sänks därmed från 0,36 Cd till 0,34 (0,32 med bakre spoiler). Skivbromsar bak. Effekten ökas med 10 hk DIN till 115, i USA uppgavs aldrig mer än 100 bhp för förgasarversionen. Chassinummerprefix är nu FB.
1982 Officiell säljstart i Sverige genom Olle Olssonbolagen. Priset sätts i nivå med Porsche 924 medan Alfa-Romeo GTV6 och Datsun 280ZX är dyrare.
1984 På vänsterstyrda bilar helt ny instrumentpanel. Om det var en förbättring är omtvistat. Bättre stolar och andra uppgraderingar i interiören. Fälgstorleken går upp till 14 tum och det blir ventilerade bromsskivor runt om. En förstärkt bakaxel med diffbroms monteras. I USA introduceras toppmodellen GSL-SE med 13B-motor med insprutning, effekt 135 hk.
1985 Sista året för första generationen av RX-7. Efterträdaren med internkoden FC blir större med en formgivning snarlik Porsche 928 men lever inte riktigt upp till föregångarens charm och individualitet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.