Efter att Leyland lade ner tillverkningen av MGB 1980 var det många som betraktade den öppna, tvåsitsiga sportbilen som en stendöd företeelse. Under årtiondet som följde skulle varje bil med sportiga ambitioner ha fyrhjulsdrift, turbomotor och digital instrumentering. Sedan återuppfann Mazda lilla MX-5.
Enkelheten var unik för MX-5 när den presenterades i Chicago 1989. I en tid då tillverkarna försökte övertrumfa varandra i tekniskt raffinemang var Mazdas fokus på den renodlade körupplevelsen en befrielse. Miatafebern grasserade vilt, pressen höjde bilen till skyarna och ägarna stod i kö för att få köpa.
I USA marknadsfördes den under namnet Miata, men det var för dyrt att namnskydda i Europa så här fick den heta MX-5. Trots det har Miatanamnet rotat sig världen över. I Japan fick den inte ens heta Mazda, där såldes den som Eunos Roadster. Men det är samma bil med samma makalösa körkänsla.
Få bilar är så levande, så sprittande att slänga omkring på vägen. Några effektmassor väller inte direkt ur motorn, men dubbelkamsmaskinen varvar villigt och svarar med en sång som låter lätt latinsk. Växelspaken står stabbig och kortslagig i handflatan och växlas gärna med en lätt handledsvickning. Styrningen sprutar av ofiltrerade intryck och chassit är så lättbalanserat att det är löjligt.
Motorn driver på bakhjulen och hjulupphängningarna är avancerade konstruktioner med dubbla triangellänkar i alla fyra hörn.
Driftsäkerheten är legendarisk, till och med de som tävlar tar med sig solstol i stället för skruvmejsel till banan. Och Bilprovningen älskar bilen.
I Sverige introducerades MX-5 som 1990 års modell. Nästan alla bilar som togs in var röda och i utrustningen ingick servostyrning och differentialbroms. Året därpå gick försäljningen som tåget, men sedan togs inga fler bilar in förrän 1994. Då hade priset stigit till en kvarts miljon på grund av ogynnsam valutakurs och endast ett fåtal bilar såldes.
Ytterligare en skvätt bilar togs in till Sverige 1997 innan MX-5 ersattes av en ny och något avtrubbad generation 1998.
Nypris: 146 900 kr.
Motor: Fyrcylindrig rak, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Volym 1 598 cm3. Max effekt 115 hk DIN vid 6 500 v/min. Max vridmoment 135 Nm vid 5 500 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda.
Mått: Axelavstånd 227 cm. L 395/B 168/H 123 cm.
Tjänstevikt: 1 080 kg.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare. Dubbla triangellänkar fram och bak. Hydrauliska stötdämpare.
Bromsar: Ventilerade skivor fram, skivor bak.
Fartresurser: Toppfart 195 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 9,0 s.
Förbrukning: 0,75 l/mil blandad körning.
1989 Mazda MX-5, eller Miata, ser dagens ljus.
1990 Leveranserna till Sverige kommer i gång. 200 bilar säljs, året därpå ytterligare 450. Nästan alla är röda. Listpriset våren 1990 är
146 900 kronor.
1994 Efter ett par års frånvaro kommer MX-5 tillbaka till Sverige med 1,8-litersmotor. Viskodiffen är ersatt av en Torsen-diff. Listpriset är hysteriska 246 900 kronor.
1995 På kontinenten återlanseras 1,6-litersmotorn som ett lågkostnadsalternativ. Försäljningen i Sverige tar en paus.
1996 I Storbritannien firar Mazda segern i Le Mans med en turbokonverterad modell dekorerad på samma sätt som racerbilen, i dag en mycket eftertraktad samlarmodell.
1997 Försäljningen återupptas i Sverige. Pris 189 900 kr.
1998 Mazda MX-5 av generation NA går i graven och ersätts av NB med nya karosslinjer. I mångt och mycket är det dock samma bil. Inte förrän 2006 förändras grundkonceptet när Mazda MX-5 generation NC presenteras, baserad på plattan från Mazda RX-8.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 28 mars 2022 L. Mäkinen skrev: Jag har…
- 28 mars 2022 Ja för att den var högvarvig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.