Alfa Romeos öde på svenska marknaden har tidvis – för att inte säga för det mesta – varit rena ökenvandringen, tidvis snudd på ett triumftåg. Vem minns inte Alfa 156 som exempel på det senare? Den dök upp i slutet av 1990-talet och fick var och varannan att sukta efter Milanos stolthet.
Likadant var det vid 1980-talets mitt, när Alfa Romeo 164 som sista bil i kvartetten Fiat Croma/Lancia Thema/Saab 9000 skulle lanseras. Bilen var ju så snygg att folk famlade efter plånböckerna, tacka designhuset Pininfarina för det. Men efter debuten 1987 hände liksom ingenting för svensk del; bilen dök inte upp vid horisonten förrän som 1989 års modell.
Piggt nog tog sig därför Vi Bilägares testteam, anfört av tidigare PO (pressombudsman) Ola Sigvardsson, till norra Italien för att testa hela kvartetten på ett bräde – det hade ännu ingen annan tidning gjort.
Matchen betitlades ”Kusinträffen” och slöt med ”fyra vinnare”, diplomatiskt nog. ”Fiat Croma är den stora bilen för den lilla plånboken” (pris 112 600 kronor), ”Lancia Thema är familjesportbilen med den fantastiska motorn och kommer till Sverige på vårkanten” (den kom aldrig hit över huvud taget), ”Saab 9000 CD är den rymliga och bekväma limousinen, med en motor som knappast är ändamålsenlig”.
Alfan då? Jo: ”Och Alfa 164 är pärlan. Den vackraste i sällskapet. Med ryggen mot väggen har Alfa skapat en ny klassiker.”
Första sändningen på 250 bilar gick åt i ett nafs, sedan var man raskt uppe i 800 sålda bilar.
I dag är läget lite annorlunda. Modell 164 visade sig visserligen, trots skrala dörrlås, viss rostrisk och lite vinglig framvagn (före förbättringen 1991), vara en ovanligt välgjord italienare, men åren har gått och en snabbsökning på nätet visade endast åtta bilar till salu, varav den dyraste betingade 16 000 kronor.
Ett rimligt pris för ”en ny klassiker”!
Nypris: 228 400 kronor.
Värde idag: 15 000–25 000 kr.
Motor: V6 med två remdrivna överliggande kamaxlar, två vent/cyl. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 2 959 cm3. Max effekt 185 hk DIN vid 5 800 v/min. Max vridmoment 245 Nm vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 456/B 177/H 140 cm.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak fjäderben med dubbla tvärlänkar.
Styrning: Kuggstång, servo som tillval. Vändcirkel 11,5 m.
Bromsar: Skivor, ventilerade fram. Servo.
Fartresurser: Toppfart 230 km/tim. Acc 0–100 km/tim 7,7 s.
Förbrukning: 0,94 l/mil.
1987 Lansering. Motor-alternativen är 3,0 V6 (192 hk), 2,0 TS (148 hk) samt en 2,5 l diesel (117 hk).
1988 Tvåliters turbomotor på 175 hk. Prototypen Alfa 164 V10 Procar debuterar. F1-chassi med siluettkaross av 164:an och V10-motor på närmare 600 hk.
1989 Första årsmodellen i Sverige, 2,0 TS och 3,0 V6. Katalysatorkrav sänker effekten på TS till 143 hk och V6 till 184 hk. Nära 1 200 bilar säljs på vår marknad. Fyrväxlad automat från ZF tillval till V6.
1991 Turbomatad tvålitersverison av Alfas egen V6 med 207 katalysatorrenade hk ger 0–100-tid på 7,7 s. Säljs inte i Sverige.
1992 Super 3,0 V6 debuterar i Sverige. Mycket nytt exteriört, ny kylare samt uppdaterat elsystem.
1993 3,0 V6 samt 2,0 TS säljs med en inre facelift liknande Supermodellens.
1994 164 V6 24V Q4. Fyrhjulsdrift, sexväxlad låda.
1995 Nu har 164 Super V6 180 hk och Super V6 24V 211 hk.
1997 Tillverkningen upphör efter drygt 270 000 exemplar. Ersättaren heter Alfa 166 som får en tung mantel att axla, speciellt då Alfa 156 gör succé i Europa.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.